Workshop de analiză multispectrală aplicată pe colecțiile Muzeului Național de Artă Timișoara

Foto: Muzeul de Artă Timişoara

Muzeul Național de Artă din Timisoara a fost gazda unui workshop de analiză multispectrală aplicată, eveniment aparte în peisajul cultural național și euroregional.

 

Specialiști, cercetători și studenți în restaurarea patrimoniului muzeal din universitățile și centrele de cercetare timișorene și experți din instituțiile de cultură din subordinea Consiliului Judeţean Timiş s-au reunit, zilele trecute, în Sala Barocă a Muzeului Naţional de Artă Timişoara pentru a studia și discuta metode nedistructive și neinvazive utilizate în analiza, diagnosticarea  și restaurarea lucrărilor de artă. La întâlnire a fost prezentă Kate Seymour, șefa Departamentului Conservation Education de la SRAL Maastricht.

Workshop-ul Imagistică multispectrală aplicată în studiul patrimoniului muzeal a reprezentat prima expresie a unei colaborări ce se doreşte a fi de lungă durată între Muzeului de Artă Timişoara și Centrul Regional de Cercetare și Expertiză în Restaurare și Conservare, pe de-o parte și, respectiv, Xpectral Tek Braga, Portugalia, SRAL Maastricht și Forth Hellas, Grecia.

Foto: Muzeul de Artă Timişoara

„Ceea ce un ochi uman, fie și unul de expert, nu distinge, poate fi oferit acum de tehnologie. Imagistica multispectrală aplicată în studierea patrimoniului cultural se impune ca alternativă complementară la mijloacele tradiționale de investigare, generând un raport complex, multidisciplinar asupra lucrării de artă, dar și al procedurii de urmat în procesul de restaurare profesionistă și durabilă”, spun reprezentanţii Muzeului de Artă Timişoara.

Studiul acestor tehnologii este de noutate în România, iar workshop-ul a a constituit o premieră națională. Acesta a fost prefațat de un webinar organizat în luna martie de Facultatea de Arte Plastice și Design a Universității de Vest Timisoara, prin Centrul Regional de Cercetare și Expertiză în Restaurare și Conservare. Reușita acestuia și ecoul avut în rândul specialiștilor a impulsionat pregătirile evenimentului din această toamnă.

Cu această ocazie, partenerii din străinătate au adus și prezentat atât tehnologia pe care o folosesc, cât și metodele și specificul lor de utilizare. Prezentările extrem de detaliate și de mare impact au fost urmate de practica realizată pe două lucrări din patrimoniul Muzeului de Artă Timişoara: Turnul Babel, pictură a unui artist necunoscut din sec. al XVII-lea, respectiv tabloul lui Ludwig von Bersuder, Sfințirea drapelului gărzii civile din Timișoara în octombrie 1844, precum și pe un fragment din lemn policrom provenient dintr-o biserică de lemn specifică patrimoniului eclezial din Banat, din secolele XVIII-XIX. Lucrările, spun reprezentanţii muzeului, au fost alese în baza diversității lor cromatice dar și sub aspectul stării de conservare: „Fiecare participant a avut șansa de a prelua imagini, de a vedea cum sunt ele prelucrate computerizat, de a înțelege detaliile procesului de diagnosticare și tratament al lucrărilor.”

Foto: Muzeul de Artă Timişoara

Organizat în condițiile restrictive ale pandemiei, workshop-ul a implicat prezența fizică a 20 de restauratori, în timp ce dezbaterile și lucrările au fost transmise live pe platforma Zoom și pe pagina de Facebook a muzeului. Fără a se fi investit în publicitate plătită, organizatorii au avut bucuria de a identifica participarea câtorva zeci de profesioniști pe platforma de Zoom, precum și peste 14.000 de vizualizări pe pagina de Facebook, dintre care câteva sute au reprezentat interacțiuni de lungă durată ale celor care au urmărit expunerile în cele trei zile ale workshop-ului.

Reuşita acestei acțiuni, transmit organizatorii, a motivat participanții să gândească forme de colaborare pe termen lung între restauratorii și conservatorii din centrele implicate, acordurile de parteneriat fiind acum în curs de pregătire pentru anul Capitalei Culturale Europene 2023.

„Faptul că specialiștii locali vor putea beneficia din plin de expertiza restauratorilor din aceste centre europene de prestigiu are potențialul de a pune procesul de conservare și însănătoșire a patrimoniului cultural într-o nouă lumină, de a coagula colaborarea instituțiilor de profil din regiunea noastră în programe specifice de valorificare și salvare a moștenirii culturale”, declară directorul Muzeului de Artă Timişoara, Filip Petcu.

 

Print Friendly, PDF & Email