Viitorul Aeroportului Arad este pus sub semnul întrebării, după ce s-a anunţat că ultimele două curse comerciale operate acolo, cele spre Milano, se mută pe Aeroportul Timişoara. Aceste ultime evenimente demonstrează încă o dată cât de şubred era proiectului aeroportului regional vestic, intens vehiculat în urmă cu câţiva ani, care prevedea coordonarea din Arad a Aeroportului Timişoara.
Aeroport fără obiect de activitate
Este greu de spus ce se va întâmpla pe viitor cu Aeroportul Arad, ţinând cont că ultimele două zboruri comerciale low-cost operate acolo, spre Milano, se mută la Timişoara. Practic, după această mişcare, Aeroportul Arad rămâne fără nicio cursă comercială.
Nu este pentru prima dată când Aeroportul Arad rămâne fără curse de pasageri. Au mai existat precedente, în 2000 şi 2011 şi s-a reuşit să se găsească soluţii pentru evitarea falimentului.
Pentru că din 17 aprilie anul acesta, Aeroportul din Arad rămâne fără singurul operator, conducerea acestuia a demarat deja negocieri cu alte companii aeriene pentru ca traficul să fie reluat cât mai curând. Aceste discuţii sunt însă într-o stare incipientă, Dan Bălăcel, directorul Aeroportului Internaţional Arad, anunţând că, deocamdată, va face demersuri pentru o diminuare drastică a tuturor costurilor şi cheltuielilor. Conducerea Aeroportului Arad susţine că decizia retragerii ultimelor două zboruri de pe Aeroportul Arad ar putea avea legătură cu faptul că Aeroportul Arad a fost ignorant în Master Planul de Transporturi întocmit de Ministerul Transporturilor şi prezentat Uniunii Europene.
În aceste condiţii, sunt înaintate tot felul de variante legate de viitorul acestei aerogări, una dintre ele fiind că ar putea funcţiona ca aeroport utilitar.
“Este o decizie care ţine de aspectul financiar. În principiu, toţi operatorii vor să utilizeze un astfel de aeroport, dar când e vorba de plată se mai schimbă lucrurile. Este o decizie care nu se ia oricum la nivel local. Este ştiut, pe de altă parte, că Aeroportul Arad are o infrastructură foarte bună”, spune Pascu Lup, reprezentant al Aviaţiei Utilitare Timişoara.
Dan Idolu, directorul Aeroportului ”Traian Vuia” Timişoara, spune că mutarea celor două curse pe Aeroportul Timişoara înseamnă pentru AIT un câştig de aproximativ 250.000 de euro pe an. “Este greu de estimat ce se va întâmpla pe viitor cu aeroportul arădean. O variantă ar fi formarea acelei societăţi comune, despre care s-a mai discutat, însă fără niciun fel de presiuni şi ingerinţe politice. Cred că la Arad ar putea exista şanse de dezvoltare pe segmentul de aviaţie business, cu avioane ultra-uşoare”, mai spune Dan Idolu.
Un proiect iluzoriu
Actuala evoluţie arată absurditatea proiectului care viza înfiinţarea unui aeroportul regional la Arad, vehiculat în urmă cu câţiva ani. Timişorenii nu au uitat scandalul enorm generat în 2009 de proiectul făcut de Ministerul Transporturilor în parteneriat cu Consiliul Judeţean Arad şi Consiliul Local Arad, vizând înfiinţarea aşa-numitei Companii Aeroportuare Banat. Proiectul presupunea subordonarea Aeroportului Timişoara faţă de Aeroportul Arad. Aceasta deşi structura timişoreană a fost şi este net superioară cele din Arad, din toate punctele de vedere.
Scandalul pleca de la o hotărâre a Consiliului Local Arad, legată de participarea municipiului Arad ca acţionar în Compania Aeroportuară Banat – un proiect care, deşi afecta negativ în mod direct timişenii, se dorea a fi făcut peste capul cetăţenilor şi al autorităţilor din Timiş. În viziunea conducerii Primăriei Arad, Compania Naţională Aeroportuară Banat urma să se realizeze prin fuzionarea Aeroportului Timişoara cu Aeroportul Arad, mergându-se pe ideea că Aeroportul Internaţional Timişoara avea ca acţionar majoritar Ministerul Transporturilor, iar la Aeroportul Arad acţionarul majoritar era Consiliul Judeţean Arad. Proiectul urma să se deruleze în formula Ministerul Transporturilor – Consiliul Judeţean Arad – Consiliul Local Arad, autorităţile locale din Timiş fiind excluse din ecuaţie.
Consiliul Local Arad mergea mai departe cu acest proiect, imaginând, în perspectivă, un aeroport comun, undeva la jumătatea distanţei dintre Timişoara şi Arad, situat, evident, în Arad. În presa locală arădeană s-a speculat ca şi locaţie pentru viitorul aeroport regional localitatea arădeană Şagu.
Din cauza scandalului iscat atunci de acest proiect, Ministerul Transporturilor a dat înapoi, precizând însă că nu renunţă la ideea înfiinţării Companiei Aeroportuare Banat.
Ultimele comentarii