USR Timişoara le propune autorităţilor conectarea Aeroportului cu oraşul pe calea ferată

USR Timișoara propune autorităților conectarea pe calea ferată a oraşului de Aeroportul Internațional Timișoara. Asta, în condițiile unui număr de pasageri și volum de mărfuri tot mai mare în ultimii ani şi a unui drumul de legătură insuficient pentru traficul actual.

 

În ultimii ani, atât traficul de călători pe Aeroportul Internațional Timişoara, cât şi traficul de marfă au crescut. Datele publice disponibile pe site-ul aeroportului http://aerotim.ro/evolutie-trafic/, evidențiază o creștere a traficului cu mai mult de 100% pentru intervalul 2014 – 2017, acesta ajungând de la o aproximativ 740.000 de călători în 2014, la o estimare de peste 1,7 milioane pentru acest an.

Pentru 2018, prognoza estimează că pragul de două milioane de pasageri va fi depăşit. Pe lângă această creştere a numărului de pasageri, traficul de marfă şi-a dublat, de asemenea, valoarea în perioada 2014 – 2016, de la aproximativ 2000 de tone, în 2014, la peste 4000 de tone, în 2016.

O astfel de dezvoltare demonstrează potenţialul de creştere zonală și susține nevoia Timişoarei de a investi în continuare în infrastructura de transport aerian, cu atât mai mult cu cât dezvoltarea economică pe care o dorim cu toţii şi titlul de Capitală Europeană a Culturii pe care Timișoara îl va deține în 2021 vor impune o îmbunătăţire serioasă a infrastructurii orașului în general”, spune Alexandru Cadar, preşedintele USR Timişoara.

În aceste condiții, mai spune el, o investiţie în dezvoltarea capacităților Aeroportului Internațional Timişoara ar fi mai mult decât necesară. Auspiciile în acest sens, afirmă Alexandru Cadar, nu sunt cele mai bune, ținând cont că aeroportul Internațional Timişoara este deținut, la fel ca și Aeroportul „Henri Coandă”, din Bucureşti, şi Aeroportul “Mihail Kogălniceanu”, din Constanţa, de Ministerul Transporturilor, “acest mamut birocratic care înghite miliarde de lei de la bugetul de stat și care, sub actuala guvernare PSD, se dovedește total incapabil să gestioneze dezvoltarea infrastructurii de transport a României şi, implicit, a Timişoarei.”

Principalele aspecte pe care autorităţile ar trebui să le vizeze cu prioritate, afirmă Alexandru Cadar, sunt legate de infrastructura din jurul aeroportului și de accesul înspre aeroport, atât pentru pasageri, cât şi pentru vehiculele de transport marfă, subliniind că, în acest moment, drumul care leagă Timişoara de aeroport nu este în măsură să asigure un flux normal de trafic la ore de vârf, “darămite să permită o dezvoltare sustenabilă şi să susțină previzionata creştere constantă a numărului de pasageri.”

Alexandru Cdar atrage atenţia că aeroportul este accesibil prin mijloace de transport , afectate de congestionarea traficul rutier. “Pe lângă acest fapt, cele două rute sunt total neoptimizate și nu corespund nevoilor persoanelor care utilizează transportul aerian. Astfel, ultimul mijloc de transport părăseşte aeroportul înainte ca ultima cursă aeriană să ajungă la Timişoara”, arată reprezentantul USR Timişoara.

O posibilă soluție, spune el, ar fi conectarea feroviară a aeroportului cu oraşul: “Autorităţile locale cunosc foarte bine această situaţie, o dovadă în acest sens fiind faptul că în PUG-ul oraşului, aflat în curs de aprobare, este menționată necesitatea interconectării feroviare a oraşului cu aeroportul. Din păcate, Primăria Timişoara nu a considerat că dezvoltarea legăturii cu aeroportul reprezintă o prioritate, motiv pentru care acest obiectiv a fost abandonat, el nefiind bugetat în perioada 2016-2030.”

Alexandru Cadar estimeză că această soluție poate fi implementată mai repede decât o eventuală extindere rutieră: “Aeroportul este vecin la vest cu Linia feroviară 217, ce leagă Gara Timişoara Est de Radna, şi se poate conecta mai departe, pe cale feroviară, spre Gara de Nord sau Arad. La sud de Aeroport este Linia 100, ce leagă Timişoara de Lugoj.  Această amplasare, la confluenţa unor linii de transport feroviar, poate facilita legătura cu aeroportul pe calea ferată.”

USR Timișoara susține că este necesară angajarea unui dialog “aplicat pe identificarea de soluții concrete” între reprezentanții autorităţile locale și județene şi Regionala CFR şi Ministerul Transporturilor.

Timișoara urmează să dețină titlul de Capitală Culturală Europeană în 2021, așadar propunerea noastră este în ton cu soluțiile existente în marile orașe europene. Cum două linii feroviare trec în zona aeroportului, costurile acestui proiect sunt absolut rezonabile, iar soluțiile tehnice, fezabile. În plus, am putea fi primul oraș legat de aeroport pe calea ferată”, spune şi Ovidiu Merean, de la USR Timiș

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

jurnalist Timpolis, mircea.pavelescu@timpolis.ro