„Unda verde” vieneză mai are de aşteptat la Timişoara

Semafoarele sunt motiv de nemulţumiri şi controverse

Promisa „undă verde vieneză”, care să permită traversarea Timişoarei de la un capăt la altul doar pe culoarea verde a semaforului, mai are de aşteptat. Deocamdată continuă să apară nemulţumiri la adresa semaforizării, din partea participanţilor la trafic.

 

„Mai bine se lăsa pe galben intermitent”

Proiectul de trafic management inteligent, care a presupus la Timişoara creşterea numărului de semafoare, dar şi temporizarea lor, după măsurătorile făcute de o firmă din Bucureşti, nu are încă efecte benefice vizibile în traficul din oraş.

„E dezastru pe Calea Lugojului, de exemplu, unde se stă în coloană şi sunt ore când se circulă cu un metru pe minut. Acum se stă în coloană şi în locuri unde nu se stătea înainte. Sunt cozi uriaşe, şi nu ştiu pe ce măsurători s-a bazat această sincronizare a semafoarelor. Mai bine nu se măsura deloc şi se lăsau semafoarele pe galben intermitent. Şi atunci se circula mai bine”, spune consilierul local PNL Simion Moşiu.

Nemulţumiri sunt şi din partea taximetriştilor timişoreni. „Din păcate, sunt şi patroni ai unor firme de taximetrie din Timişoara care fac parte din Comisia de Circulaţie şi au aprobat aceste modificări din trafic şi instalarea de semafoare în exces. I-aş invita să circule mai des prin oraş, să vadă care sunt efectele”, spune Leontin Herec, liderul Sindicatului Taximetriştilor din Timişoara.

O bună parte din reproşurile aduse noului sistem de sincronizare a traficului sunt legate de faptul că s-au făcut măsurători pentru temporizare, cu precădere pe perioada de vară, când traficul timişorean era mult redus, iar acele măsurători nu se mai potrivesc cu realitatea din trafic după începutul anului şcolar şi revenirea din concedii a timişorenilor.

În luna mai, Primăria Timişoara a atribuit unei firme din Bucureşti un contract de 132.000 de lei, plus TVA, pentru „Optimizarea planurilor de semaforizare în municipiul Timişoara, pe baza măsurătorilor realizate prion planul de mobilitate”.

Firma a primit un grafic de lucru etapizat, fiindu-i alocate 20 de zile pentru realizarea analizelor de teren, 20 de zile pentru realizarea modelului de trafic şi a simulărilor pentru variantele selectate, cinci zile pentru finalizarea documentaţiei, cinci zile pentru instruirea personalului pentru utilizarea aplicaţiilor software necesare şi 60 de zile pentru asigurarea consultanţei, după punerea în funcţiune a sistemului de management adaptiv al traficului.

 

Semafoare sau giratorii ?

În 2011, o delegaţie de specialişti englezi din Comisia de Circulaţie a oraşului Nottingham venea într-o vizită de lucru la Timişoara şi, în urma observaţiilor pe plan local, ajungea la concluzia că Timişoara este un oraş semaforizat excesiv, semafoarele fiind extrem de prost coordonate. În plus, spunea, pe lângă faptul că semafoarele din intersecţiile oraşului sunt prea multe, nu sunt reglate, şi de aceea nu sunt bine sincronizate şi creează blocaje şi aglomeraţie.

La vremea respectivă, Direcţia de Dezvoltare a Primăriei avusese o reacţie ciudată, afirmând că britanicii nu ar trebui să dea lecţii, pentru că… se pricep la traficul din Anglia, nu la cel din România.

La patru ani distanţă de acel moment, în cadrul proiectului de Trafic managament, în Timişoara s-au montat camere de luat vederi şi semafoare, în scopul… fluidizării traficului. Unii consilieri locali susţin punctul de vedere al experţilor în trafic din Nottingham şi spun că Timişoara a devenit unul dintre cele mai semaforizate oraşe mari din România. În urmă cu doi ani, o parte din aleşii locali au solicitat analizarea oportunităţii montării de sensuri giratorii în loc de semafoare în Timişoara. Potrivit acestor consilieri, scăderea numărului de semafoare ar decongestiona intersecţiile mici din oraş.

Print Friendly, PDF & Email