„Epopeea” Centrului Intermodal de Transport Marfă Timişoara nu s-a finalizat în Timiş, apărând noi şi noi surprize. După ce anul acesta s-a recunoscut în unanimitate că nu sunt şanse ca această investiţie extrem de importantă pentru economia judeţului să demareze în viitorul apropiat, acum administraţia judeţeană spune că ar dispune de un teren, lângă Aeroport, care putea fi folosit pentru Intermodal, fără să se mai dea bani pentru exproprieri în zona Remetea Mare. Situaţia s-a constatat, şi cam la atât s-a redus totul, întrucât conducerea CJ Timiş spune că e prea târziu ca lucrurile să se mai schimbe acum, pentru că deja s-a realizat studiul de fezabilitate pentru Intermodalul din Remetea Mare.
O nouă zonă vehiculată
După Recaş, unde investiţia pleca cu avantajul unui teren al statului, permutarea, dictată de o logică greu de înţeles, la Remetea Mare, unde se cheltuie fonduri publice însemnate pentru exproprieri, şi Sânandrei, ca locaţie alternativă – ipoteză care nu a fost respinsă de Ministerul Transporturilor –, acum, la Consiliul Judeţean Timiş a apărut „revelaţia” că Intermodalul putea fi realizat pe un teren primit gratuit de la Ministerul Apărării, în imediata vecinătate a Aeroportului Internaţional Timişoara.
„Într-adevăr, la ultima şedinţă de plen s-a discutat despre faptul că ar fi existat o locaţie alternativă pentru Centrul Intermodal de Marfă Timişoara, pe un teren de lângă Aeroport, care ar fi fost primit de la Ministerul Apărării. Da, dacă s-ar fi ştiut de la început de acest teren, sau dacă ar fi fost propus încă de acum câţiva ani, acum se discuta despre Intermodalul de Marfă în cu totul alţi termeni”, spune Gheorghe Bologa, preşedintele Comisiei Economice a CJ Timiş.
Varianta, adusă în discuţie abia acum, a fost respinsă însă de conducerea administraţiei judeţene, pe considerentul că este prea târziu să se mai facă vreo schimbare, întrucât deja s-a întocmit documentaţia pentru locaţia de la Remetea Mare. „S-a precizat că e prea târziu acum, existând deja studiu de fezabilitate pentru amplasamentul de la Remetea Mare. Oricum, şi la discuţiile pe această temă de la ultima şedinţă de plen nu s-a venit cu documente clare, s-a spus că s-a identificat doar acel teren despre care se crede că ar fi al nostru, iar dialogul s-au purtat în termeni vagi, fără nimic clar”, susţine Gheorghe Bologa.
Pe de altă parte, argumentul că s-a întocmit documentaţia pentru varianta de la Remetea Mare şi că lucrurile nu mai pot fi schimbate este discutabil, atâta vreme cât şi pentru varianta anterioară, de la Recaş, a existat documentaţie întocmită şi chiar aprobată în principiu de Ministerul Transporturilor, iar varianta a căzut, după cum spun oficialii ministeriali, „în urma inistenţelor CJ Timiş” care a lăsat să se înţeleagă că există o unanimitate de păreri că varianta de la Remetea Mare ar fi mult mai bună.
La Recaş, pe lângă terenul oferit gratuit, exista acordul de principiu al Ministerului Transporturilor, ceea ce ar fi însemnat, potrivit fostului ministru al Agriculturii, Valeriu Tabără, care a militat pentru menţinerea variantei Recaş, că Timişul ar fi fost primul judeţ în care ar fi demarat o astfel de investiţie, iar proiectul ar fi putut să fie acum într-un stadiu avansat, poate chiar aproape de finalizare.
„Dacă mă întrebaţi pe mine, a fost o greşeală mutarea Centrului de la Recaş la Remetea Mare. S-a bazat pe ambiţii personale şi simpatii politice, ignorând nişte avantaje evidente ale locaţiei de la Recaş”, admite Gheorghe Bologa.
Intermodalul din Timiş, la punctul zero
În ciuda semnalelor venite de la Ministerul Transporturilor, care a lăsat să se înţeleagă că nu are de gând să aloce prea curând fonduri pentru Intermodalul timişean, la CJ Timiş s-au succedat declaraţiile de un optimism nejustificat, legate de „iminenţa” demarării aceste investiţii. După ce devenise evident că nu se va face niciun pas concret pentru începerea investiţiei, tot de la CJ Timiş s-a lăsat să se înţeleagă că, oricum, chiar dacă a fost amânat pe exerciţiul financiar 2014 – 2020, Intermodalul din Timiş este primul pe listă, fiind preferat celorlalte proiecte de centre de acest gen din ţară, care ar fi într-un stadiu incipient al întocmirii documentaţiei. Şi această iluzie a fost spulberată zilele trecute de ministrul Transporturilor Ioan Rus, care, într-un răspuns la o interpelare pe această temă făcută de deputatul PDL Cornel Sămărtinean a precizat destul de clar că nu există preferaţi şi că toate proiectele de centre intermodale din ţară pleacă cu şanse egale.
Ultimele comentarii