Folosind imagini 360, elemente audio și informații sub formă de text, integrate într-o aplicație de realitate virtuală, echipe mixte de studenți români, italieni și danezi le oferă celor interesaţi posibilitatea de a face tururi virtuale ale Bisericii romano-catolice din Piața Bălcescu și Bisericii romano-catolice Millennium, din Piața Traian.
Inițiativa aparține Universității Politehnica Timișoara și a fost pusă în practică în cadrul proiectului Spotlight Heritage Timișoara 2021 – Fabric – Lumi dincolo de destine, finanțat de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara. Partenerii concursului au fost Aalborg Universitet, din Danemarca și Università di Modena e Reggio Emilia, din Italia.
Câștigătorii concursului au fost două echipe formate din studenții Christian Bodskov și Oliver Engermann, de la Aalborg Universitet, Danemarca, Ilie-Silviu Berzescu și Marius-Cosmin Tătaru, de la Universitatea Politehnica Timișoara, şi Doresita Marino și Luca Contardi, de la Università di Modena e Reggio Emilia, Italia.
Aplicațiile câștigătoare conțin un tur virtual al Bisericii romano-catolice „Preasfânta Inimă a lui Isus”, din Piața Bălcescu (cartierul istoric Elisabetin) și al Bisericii romano-catolice Millennium, din Piața Traian (cartierul istoric Fabric), într-un spațiu virtual 3D, cu imagini 360, poze vechi și noi, elemente audio, precum și informații despre istoria și arhitectura clădirilor, a obiectelor de artă din interiorul acestora (picturile, vitraliile, orgile din interiorul bisericilor), dar și despre personajele din istorie care și-au pus amprenta în construcția, proiectarea și dezvoltarea clădirilor timișorene. Toate aceste elemente sunt integrate într-o aplicație de realitate virtuală interactivă și unică prin intermediul căruia utilizatorul poate explora bisericile prin intermediul artefactelor de povestire digitală în realitatea virtuală.
Aplicațiile vor putea fi descărcate și utilizate pe ochelarii de realitate virtuală Oculus Quest 2, dar și pe platforma web și mobilă Cospaces Edu.
Resursele Spotlight Heritage Timișoara utilizate de studenți în dezvoltarea aplicațiilor sunt disponibile în limba română și engleză pe site-ul https://spotlight-timisoara.eu/ și în aplicațiile mobile pentru Android și iOS care se găsesc în magazinele de aplicații cu denumirea „Spotlight Timișoara”.
Proiectele au fost evaluate de un juriu format din dr. Diana Andone și dr. Silviu Vert, de la Universitatea Politehnica Timișoara, și Marius Cornea,de la Muzeul Național al Banatului, fiind acordate premii ce au totalizat 3600 de euro.
Aplicațiile câștigătoare – transmit reprezentanţii UPT – au fost prezentate online celor peste 130 de participanți. Evenimentul s-a adresat studenților din Universitatea Politehnica Timișoara, dar nu numai, și a reunit echipele de implementare a proiectului Spotlight Heritage Timișoara, prin echipa Centrului de e-Learning UPT, a Centrului Multimedia UPT, a Muzeului Național al Banatului, dar și parteneri și colaboratori în dezvoltarea proiectului, printre care prof. Smaranda Vultur, cea care a făcut posibilă relatarea istoriilor personale ale locuitorilor din cartierul Fabric de altădată, intervievați de echipa Grupului de Istorie Orală și Antropologie Culturală, pe care îl coordonează. Înregistrarea evenimentului poate fi urmărită la această adresă.
Spotlight Heritage Timișoara / Patrimoniul sub reflectoare Timișoara este o inițiativă culturală digitală a Universității Politehnica Timișoara prin Centrul de e-Learning și Centrul Multimedia, realizată în parteneriat cu Muzeul Național al Banatului, parte a Programului Cultural Timișoara Capitală Culturală Europeană a Culturii. Proiectul cultural este co-finanțat de Primăria Municipiului Timișoara și Consiliul Județean Timiș.
Proiectul își propune să crească interesul publicului larg față de cartierele istorice ale Timișoarei, marginale și neglijate, prin utilizarea povestirilor digitale pentru a le oferi localnicilor și turiștilor abilitatea să vadă, să audă, să simtă, dar și să acționeze, să co-creeze și să interiorizeze orașul. Proiectul combină amintiri personale, din trecut și prezent, cu date istorice și arhitecturale, prin suprapunerea digitală a patrimoniului imaterial și prin punerea bazelor unei guvernări participative a patrimoniului cultural. Itinerariile digitale și fizice ale cartierelor Iosefin (2019), Elisabetin (2020) și Fabric (2021) își divulgă poveștile prin mai multe straturi: o expoziție de muzeu, o expoziție pe stradă, un site online, o aplicație mobilă și o aplicație de realitate augmentată.
Ultimele comentarii