Trei expertize topografice, cu rezultate diferite, la Aeroportul „Cioca”

Problemele legate de terenurile aferente Aeroportului Utilitar Cioca, disputate între Primăria Timişoara şi Consiliul Judeţean Timiş, dar şi vizate de diverşi dezvoltatori imobiliari din zonă, nu par să se soluţioneze prea repede. Consiliul Judeţean a comandat şi a plătit trei expertize topografice, pentru care a primit rezultate diferite.

 

Mistere cadastrale

Primăria Timişoara şi Consiliul Judeţean Timiş îşi dispută, de ani de zile, o serie de terenuri din zona Căii Torontalului, aferente Aeroportului Utilitar Cioca.

După ce la ultima şedinţă a CJ Timiş s-a aprobat diminuarea suprafeţei deţinute de către administraţia judeţeană în zonă, fostul preşedinte al CJ Timiş, Sorin Grindeanu, actual premier, a recunoscut că în zonă au fost trei expertize topo, cu rezultate diferite, şi a spus are nelămuriri legate de situaţia exactă a terenurilor.

Solicitaţi să precizeze care a fost firma care a făcut expertizele, reprezentanţii Direcţiei pentru Administrarea Patrimoniului spun că „am discutat cu conducerea acestui oficiu, cu Serviciul Juridic, cu firma care a făcut ridicarea topo, şi de acolo reiese foarte clar, aşa cum a ieşit din prima şi a doua expertiză, că suprafaţa reală măsurată după sistemul actual de măsurare este 310.458 metri pătraţi. Eroarea a fost una de măsurare la vremea respectivă când măsurarea se făcea cu ruleta.” Dar nu spun care e firma care a făcut măsurătorile.

Explicaţia e considerată inacceptabilă de către consilierul judeţean PNL Viorel Coifan, care a afirmat că are suspiciuni că s-au perpetuat în mod voit o serie de neclarităţi legate de acel teren. „Măsurarea veche se făcea cu teodolitul şi funcţiona sistemul de măsurare foarte bine. Nu ştiu dacă s-a calculat cât este eroarea, pentru că depăşeşte două hectare. Există suspiciuni că după '90 până acum s-au întâmplat acolo nişte operaţiuni şi vrem să vedem exact despre ce este vorba.”

Viorel Coifan a solicitat lămuriri din partea Corpului de control al cu privire la ce s-a întâmplat din anul 1990 până acum cu dreptul de proprietate şi de posesiune acolo. „Există informaţii că s-au construit două – trei căsuţe şi pe noi ne interesează câte au afectat pista. Pista avea cândva 750 m lungime şi 30 lăţime şi s-ar putea să constatăm că nu mai este pista pe care o consideram ca fiind un atu în proiectul pe care vrem să-l demarăm cu privire la revigorarea Aeroportului Cioca”, mai spune Viorel Coifan.

Pe aceeaşi idee s-a pronunţat şi un alt consilier judeţean liberal, Liviu Borha, care declară că „15 preşedinţi de Consiliul Judeţean, de la Revoluţie încoace, nu au reuşit să clarifice situaţia dreptului de proprietate şi de posesiune. Cred că este cazul să clarificăm această situaţie pentru că va pluti în viitor suspiciunea că acolo s-au întâmplat fel de fel de mârşăvii. 2,5 hectare care sunt acum în discuţie sunt nimic faţă de suspiciunile de zeci de hectare care au fost rupte din corpul terenului Consiliului Judeţean începând de la revoluţie când s-a preluat acest teren.”

 

O dispută cu prelungiri

Aerodromul de pe Calea Torontalului este unul dintre cele mai vechi din ţară, fiind construit în perioada interbelică, cu destinaţia de aeroport al oraşului. Utilizat, în diferite etape, de societăţi şi companii aeriene ca şi LAR, LARS, Aviasan, Aerodromul şi-a schimbat succesiv subordonarea. În perioada antebelică, a aparţinut Primăriei Timişoara, apoi a ajuns în administrarea Ministerului Transporturilor, până în 2002, când a fost transferat CJ Timiş.

Din cauza acestor schimbări, au intervenit litigii între Primărie şi administraţia judeţeană, pentru partajarea terenurilor şi a clădirilor aferente. S-a spus nu o dată că aceste litigii au făcut imposibilă materializarea parteneriatului prin care urma să se deruleze proiectul de modernizare al aeroportului.

„Nici nu mai ştiu de când au început aceste dispute în justiţie. Cred că de pe vremea când era Dan Ioan Şipoş la Consiliul Judeţean sau mai devreme. Şi aşa merg lucrurile în justiţie din România – un litigiu se poate întinde pe zeci de ani”, spune Pascu Lup, fost director al societăţii Aviaţia Utilitară.

Print Friendly, PDF & Email