Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România consideră abuzive sancţiunile propuse în proiectul noului Cod Rutier şi cere modificarea acestora, precum şi introducerea de măsuri care să stabilească responsabilităţi şi pentru pietoni, şi pentru autorităţile care administrează drumuri.
Sancţiunile propuse prin proiectul de ordonanţă de urgenţă sunt abuzive, întrucât se propun amenzi de până la 16.000 de lei, ceea ce însumează valoarea a 20 de salarii, în condiţiile în care salariul minim garantat în plată este de 800 de lei, declară reprezentanţii U.N.T.R.R. Care solicită ca sancţiunile să fie progresive şi proporţionale.
Potrivit U.N.T.R.R., proiectul de act normativ are un impact deosebit de grav pentru şoferii profesionişti, având în vedere că sancţiunea complementară de suspendare a dreptului de conducere (dreptul la muncă) se poate dispune de la 30 de zile şi dacă nu se face dovada achitării amenzii contravenţionale, între 120 şi 180 de zile, pentru depăşirea vitezei, şi până la cinci ani ca sancţiune administrativă (în caz de accident din care rezultă vătămarea corporală sau decesul unei persoane, când instanţa de judecată sau procurorul a dispus neînceprea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penale, încetarea urmăririi penale, achitarea ori încetarea procesului penal cu aplicarea unei sancţiuni administrative).
“Pentru o soluţionare rapidă, U.N.T.R.R. propune o dezbatere publică în acest sens, luând în considerare impactul aplicării sancţiunilor propuse asupra conducătorilor auto, şi solicită elaborarea unui proiect de responsabilizare a tuturor participanţilor la trafic (atât educarea comportamentului conducătorilor auto, a pietonilor, a bicicliştilor, cât şi sporirea gradului de implicare a autorităţilor). De asemenea, se doreşte punerea în discuţie a procesului de îmbunătăţire a factorilor ce influenţează siguranţa rutieră (paşii care trebuie parcurşi pentru o infrastructură mai sigură, pentru străzi fără trafic agresiv şi pentru creşterea siguranţei mediului lateral al drumurilor)”, se menţionează într-un comunicat al instituţiei, citat de Mediafax.
Reprezentanţii transportatorilor apreciază că şoferii profesionişti sau amatori nu pot fi consideraţi responsabili unici pentru siguranţa rutieră din România şi de aceea solicită amendarea proiectului de act normativ în scopul introducerii în context a îndatoririlor şi răspunderii pietonilor (în caz de nerespectare a regulilor de circulaţie sau de semnalizare necorespunzătoare), precum şi a autorităţilor şi instituţiilor publice care au în administrare sau concesiune drumuri publice, poduri sau pasaje pietonale sau la nivel cu cale ferată (în caz de nefuncţionare sau funcţionare defectuoasă).
U.N.T.R.R. anunţă că a solicitat autorităţilor crearea unui sistem de monitorizare a încasării amenzilor aplicate străinilor, pentru a se înceta discriminarea românilor la ei acasă şi solicită Guvernului să demareze proiecte de educaţie rutieră şi campanii de conştientizare socială, care să aibă ca obiectiv principal instruirea participanţilor la trafic în scopul sporirii siguranţei rutiere. Transportatorii solicită, totodată, creşterea numărului de controale în trafic şi creşterea profesionalismului organismelor implicate în formarea profesională cu menţiunea că rolul autorităţilor trebuie să fie preventiv şi nu reactiv.
Ultimele comentarii