Transferul Aeroportului Timişoara în portofoliul CJ Timiş, considerat ilegal

Aeroport TimisoaraPe măsură ce se dau asigurări legate de iminentul transfer al pachetului majoritar de acţiuni la Aeroportul Timişoara către Consiliul Judeţean Timiş, apar tot mai multe reacţii legate de această tranzacţie. Cătălin Predoiu, fost ministru al Justiţiei şi prim-vicepreşedinte PDL a venit zilele trecute cu acuzaţia că acest transfer ar fi ilegal.

 

“Îi cer premierului să nu transforme Guvernul într-un grup infracţional organizat”

Catalin PredoiuUnul dintre cele mai fierbinţi subiecte discutate la nivel judeţean – transferul pachetului majoritar de acţiuni al Aeroportului Timişoara către Consiliul Judeţean Timiş – este considerat de către Cătălin Predoiu, fost ministru al Justiţiei şi prim-vicepreşedinte PDL, un act ilegal. În plus, Cătălin Predoiu apreciază că proliferarea unor astfel de transferuri va face din Ministerul Transporturilor o instituţie a cărei existenţă nu se mai justifică: “Ministerul Transporturilor, condus de domul Dan Şova, bunul prieten al lui Victor Ponta, pregăteşte o nouă hotărâre de guvern prin care să transfere gratuit 80% din acţiunile deţinute la Aeroportul Timişoara către Consiliul Judeţean Timis. CJ Timiş este condus de Titu Bojin, un apropiat al lui Ilie Sârbu, socrul premierului. În curând, Ministerul Transporturilor o să rămână fără domeniu de activitate”.

Fostul ministru al Justiţiei mai spune că, la fel ca şi în cazul Portului Constanţa, le atrage atenţia “domnilor Ponta şi Şova că transferul gratuit de acţiuni printr-o hotărâre de guvern este ilegală. Îi cer premierului să nu transforme Guvernul într-un grup infracţional organizat.”

În urmă cu două săptămâni, Cătălin Predoiu declara că Guvernul pregăteşte un jaf la Portul Constanţa, prin transferarea gratuită a unui număr de acţiuni care face ca Statul să piardă pachetul majoritar, avertizându-l pe premierul Victor Ponta că, dacă semnează Hotărârea de Guvern care are doar avize negative de la Ministerul Transporturilor ajunge la puşcărie. Guvernul a decis sa continue demersul, aşteptând doar acceptul Comisiei Europene privind transferul pachetului de acţiuni. În replică, Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare a anunţat că săptămâna viitoare va organiza proteste şi ele vor continua până când se va renunţa la procedura de transfer a 13% din acţiunile portului către Consiliul Local Constanţa.

Un transfer tatonat de ani buni

Despre preluarea Aeroportului de către administraţia judeţeană  se vorbeşte încă din noiembrie 2013,  când era readusă în actualitate posibilitatea administrării regionale a Aeroportului Timişoara, prin trecerea lui în subordinea autorităţilor locale. Oficialii CJ Timiş susţineau atunci că nu se vor ocupa singuri de administrare, propunând cooptarea în proiect a CJ Hunedoara şi a CJ Caraş-Severin.

Proiectul nu este, însă, nou, discuţii în acest sens fiind purtate şi în urmă cu cinci ani. Însă dacă atunci se vorbea despre o administrare a Aeroportului de către CJ Timiş, existând scepticism că acest lucru va putea fi posibil, ţinând cont de limitele bugetare judeţene, anul trecut s-a anunţat un proiect ce implica cooptarea în viitorul acţionariat şi a CJ Hunedoara şi a CJ Caraş-Severin. Conducerea CJ Timiş confirma la vremea respectivă că au avut loc discuţii în acest sens şi că această schimbare a administrării aeroportului ar putea începe curând. “În niciun caz nu va putea fi preluat doar de CJ Timiş şi Primăria Timişoara. Va trebui să vedem cu ce procente vor intra în noua structură şi celelalte Consilii Judeţene – Hunedoara şi Caraş-Severin – care se află în aceeaşi regiune şi beneficiază de Aeroportul din Timişoara. În acţionariat nu va intra Aradul, care are aeroport propriu, acesta aflându-se în patrimoniul Consiliului Judeţean. Şi nu se mai pune problema să aibă încă unul”, preciza atunci fostul preşedinte al CJ Timiş, Constantin Ostaficiuc.

Acesta fiind punctul de vedere al CJ Timiş atunci, când existau dubii că administraţia judeţeană se va putea ocupa de administrarea unei astfel de structuri, chiar şi în cooperare cu Primăria Timişoara, invocându-se o administrare regională, iată că acum actuala conducere a CJ Timiş susţine că poate gestiona singură o asemenea structură.

Cert este că, în ultimii ani, administraţia judeţeană a întreprins numeroase demersuri pe lângă Ministerul Transporturilor pentru preluarea unui pachet majoritar de acţiuni la Aeroportul Timişoara, lobby fiind făcut în acest sens pe lângă foştii miniştri Gheorghe Dobre şi Radu Berceanu. Pe atunci existau destule semne de întrebare, preluarea aeroportului doar de către CJ Timiş fiind considerată o pălărie prea mare pentru administraţia judeţeană. Se aducea atunci în discuţie planul de dezvoltare al aeroportului, în valoare de 360 de milioane de euro, care era comparat cu bugetul anual de atunci al CJ Timiş, plusându-se pe ideea că, dacă ar duce acest program la bun sfârşit, CJ Timiş ar trebui să bage în el toţi banii judeţului, timp de aproape un deceniu…

Tot atunci existau supoziţii ale unor consilieri judeţeni care avansau ipoteza că, la un moment dat, neavând bani pentru susţinerea acestui program de investiţii, CJ Timiş ar intra în parteneriat public-privat cu o firmă din judeţ, păstrându-şi însă un pachet majoritar de acţiuni. Se întrebau însă consilierii judeţeni ce s-ar întâmpla dacă, în această situaţie prezumtivă, firma repectivă şi-ar fi majorat capitalul social, iar CJ Timiş nu ar fi avut bani necesari în acel moment să contribuie şi el la majorare, caz în care  respectiva firmă privată ar fi devenit proprietara aeroportului.

Noi nebuloase

Acum, acelaşi parteneriat nu foarte clar cu o firmă privată revine în discuţii la Consiliul Judeţean, odată cu constatarea unor consilieri judeţeni că, aşa cum e structurat acum proiectul de preluare, toate clădirile importante ale Aeroportului, care sunt şi cele care generează venituri foarte mari, ar putea rămâne în custodia unei firme private. Conform acestora, după ce s-a aprobat ca administraţia judeţeană să devină acţionar principal, deţinând 80% din acţiuni, este normal şi legal să se primească prin transfer, în domeniul public, integral toate bunurile aflate în domeniul public al statului şi administrarea aeroportului în acest moment, mai puţin pista şi instalaţiile aferente pistei. Or, spun aleşii judeţeni, din lectura proiectului de hotărâre rezultă că se transferă un număr minim de terenuri şi de construcţii în domeniul public al Consiliului Judeţean.

„Noi, instituţie publică, suntem acţionari majoritari, iar acţionarul minoritar este administrat de către o firmă privată. Prin urmare, este normal ca noi, Consiliul Judeţean, să asigurăm managementul aeroportului”, au precizat consilierii judeţeni care au realizat interpelări pe această temă.

Conducerea CJ Timiş nu a putut da lămuriri pe această temă. “Am aşteptat acele lămuriri, care nu au mai venit. Conform proiectului, aşa cum e acum, deşi ar primi pachetul majoritar de acţiuni, Consiliului Judeţean nu i s-ar transfera clădirile Aeroportului, care ar putea fi controlate de o firmă”, ne-a declarat consilierul judeţean PDL Marius Martinescu.

Nelămurită rămâne şi participarea Primăriei

Nicolae RobuClarificări necesită şi eventuala împărţire a acestor acţiuni la Aeroport între Primărie şi administraţia judeţeană. Deşi se estimează că în curând Aeroportul Internaţional Timişoara va trece din subordinea Ministerului Transporturilor în cea a CJ Timiş, Municipalitatea încă susţine că îşi va adjudeca pachetul majoritar de acţiuni. În noiembrie 2013, Primăria Timişoara a făcut publică o hotărâre ce prevede cesionarea a 80% din acţiunile deţinute de Statul Român către Primărie. Hotărârea îl împuterniceşte pe primarul Nicolae Robu să semneze toate documentele necesare preluării acţiunilor, aducând argumentul că „accesul Municipiului Timişoara la căile de comunicaţii aeriene internaţionale este un factor determinant pentru dezvoltarea sa economică şi socială”.

În referatul aferent proiectului se mai arată că importanţa aeroportului pentru Timişoara a fost subliniată în documentele strategice ale Primăriei – Planul Integrat de Dezvoltare al Polului de Creştere Timişoara 2010-2015 sau Master Planul şi Planul Urbanistic General – şi că multe dintre proiectele iniţiate de Municipiu sunt corelate cu Aeroportul „Traian Vuia”, respectiv amenajarea aerogării pentru legătura cu transportul CFR, amenajarea aerogării pentru legătura cu transportul public urban, conectarea aeroportului cu reţeaua feroviară şi reţeaua rutieră (autostradă), precum şi celebrul centru intermodal de transport marfă.

Conform unor consilieri locali, Primăria Timişoara şi-a manifestat intenţia de a prelua pachetul majoritar de acţiuni, dar s-a discutat şi despre posibilitatea împărţirii în mod egal a pachetului de acţiuni – 40% la Primăria Timişoara şi 40% la CJ Timiş. Schimbarea punctelor de vedere legate de această preluare a acţiunilor arată destul de clar ruptura care a intervenit în USL şi la nivel local. Potrivit acestora, pentru dezvoltarea Aeroportului şi proiectele sale de viitor ar fi importantă împărţirea în proporţii egale a acţiunilor între Primărie şi Consiliul Judeţean. Această formulă ar asigura o administrare în interesul comunităţii indiferent de configuraţia politică viitoare.

Print Friendly, PDF & Email