Timp liber

Teatru

OxigenOxigen

De Ivan Viripaev 

Un spectacol în regia lui Alexandru Mihăescu

El şi ea. Saşa şi Saşa. El din Serpuhov, oraş pierdut în inima îngheţată a Siberiei. Ea din Moscova, graţioasă şi mondenă, pe cât de sofisticată, pe atât de confuză. Au în comun aceeaşi groază faţă de perspectiva unei vieţi lipsite de oxigen. Amândoi sunt în căutarea unui sens al vieţii. Împreună îl găsesc, însă doar pentru o vreme. Cât e vorba de pasiune fără limite, cât e iubire adevărată, cât e sete de apropiere umană într-o lume a derutei ultra-urbane? Sunt doar câteva dintre miile de întrebări născute în jurul poveştii de iubire-pretext ce dă tonul acestui tulburător poem dramatic. Oxigenul lui Ivan Vîrîpaev, unul dintre marile texte ale teatrului contemporan, devine în viziunea regizorului Alexandru Mihaescu un spectacol frust şi seducător, un tur de forţă pentru cei doi interpreţi şi o adevărată provocare pentru public.

Studio “Uţu Strugari”, 25 martie, ora 19

A fost odataA fost odată la Timişoara

De Peter Kerek 

Un spectacol în regia artistic a lui Peter Kerek

A fost odată la Timişoara este o poveste despre oameni şi despre cum aceşti oameni sunt, individual şi în interiorul legăturilor lor de sânge, o proiecţie fidelă – deşi subiectivă şi la scară redusă – a istoriei „mari”. Timişoara, oraşul alcătuit din oameni care, mai demult sau mai recent, au venit şi l-au făcut să devină prin înseşi diferenţele dintre ei, are şi acest chip: cel al unei familii care îşi redescoperă esenţa compozită din cioburi, îndepărtări şi amintiri. Căci, până la urmă, un oraş e o familie: cu revoluţiile ei, cu prejudecăţile ei, cu acele lucruri mereu nespuse şi nefăcute la timp, cu momentele ei de curaj şi de laşitate, şi, da, cu memoria ei frântă.

Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 27 martie, ora 19

ActritaActriţa

De Irina Muhametova şi Ilia Chlaki 

Un concept de Sabina Bijan şi Corina Dohanici

Actriţa: un spectacol – două poveşti. Două poveşti în care viaţa, moartea, încercarea de a da o definiţie şi de a trăi fericirea se împletesc într-una singură, o poveste despre feminitate şi, mai ales, o poveste despre destinul atât de special, atât de diferit al oamenilor care trăiesc pe şi pentru scenă, ca şi al celor de dincolo de cortină.

Studio “Uţu Strugari”, 27 martie, ora 19

M-am-hotarat-sa-devin-prostM-am hotărât să devin prost

După Martin Page 

Un spectacol de Antonella Cornici

Antoine, 25 de ani, geniu se simte exclus din lumea contemporană de însăşi inteligenţa lui. Deprimat şi singur, încearcă diferite metode să devină mai prost, mai aproape de semenii lui, cu alte cuvinte. Porneşte pe un drum complet anti-iniţiatic, încearcă să se integreze: n-a băut în viaţa lui – vrea să ia lecţii de alcoolism; nu ştie ce e moartea – ia lecţii de sinucidere. Dar orice problemă are o soluţie. O poveste plină de haz, M-am hotărât să devin prost este, dincolo de aspectul autobiografic, o întâlnire fascinantă cu psihicul uman. 

Studio “Uţu Strugari”, 28 martie, ora 19

Boala familiei MBoala familiei M

De Fausto Paradivino 

Un spectacol de Radu Afrim

Familia M este bolnavă de bolile lumii (ei). Personajele care o compun sau care gravitează în jurul ei iubesc maladiv, contagios; ating o limită cumva schizoidă şi se scurtcircuitează violent ori de cîte ori încearcă să comunice, să explice, să se explice. Aici doar simţurile mai pot provoca unde de şoc. Senzualitatea, decrepitudinea e doar fugă de realitate, de idee, de noţiune. Boala familiei M suprapune realismul necruţător al tînărului dramaturg italian Fausto Paravidino universului oniric al regizorului Radu Afrim într-un spectacol fascinant, intens.

Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 30 martie, ora 19

UratulUrâtul

De Marius von Mayenburg

Un spectacol în regia lui Theodor-Cristian Popescu

Lette este urât, dar nu este conştient de asta. Într-o zi află că înfăţişarea sa nu tocmai plăcută constituie motivul pentru care şeful său nu îi permite să îşi prezinte cea mai nouă invenţie la un congres. Când îşi dă seama că frumuseţea nu stă în ochii privitorului şi după ce chiar şi soţia evită să îl mai privească, se hotărăşte să se opereze, lucru ce are urmări semnificative în viaţa sa profesională şi privată: competenţa îi este apreciată şi devine râvnit de admiratoare. Însă când faţa sa devine un produs căutat pe piaţă, viaţa i se schimbă din nou.

Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, 26 martie, ora 19.30

 

Tinuturile joaseŢinuturile joase

De Herta Müller

Un spectacol în regia lui Niky Wolcz

Ţinuturile joase este o colecţie de povestiri ale Hertei Müller, scriitoare originară din Banat care a fost distinsă în 2009 cu Premiul Nobel pentru literatură. La vârsta maturităţii, naratoarea îşi aminteşte de copilăria ei din Niţchidorf, de şcoală, de duminicile de la biserică, de jocurile copilăriei, mai apoi de serile de dans şi de experienţele de la oraş. Sunt evocate episoade ale acelor vremuri şi readuse la viaţă personajele trecutului. Povestitoarea retrăieşte propriile temeri din copilărie, conflictele părinţilor ori micile pungăşii ale sătenilor, fără însă ca ilustrarea acestei perspective subiective să fie lipsită de căldură şi umor.

Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, 28 martie, ora 19.30

GardeniaGardenia

De Elżbieta Chowaniec

Un spectacol în regia lui Koltai M. Gábor

Fete, femei. Fetiţe, domnişoare, doamne, târfe, zâne, vrăjitoare, prinţese şi slujnice împuţite, prostituate răscoapte şi dame răsfăţate. Sunt înfometate, doritoare, se bat, se spurcă, se îmbrăţişează, urlă, plâng, dansează vals – patru femei. Patru generaţii de femei, de aici, din apropiata Cracovia, Polonia, Europa Centrală. O felie de istorie central-europeană; cincizeci de ani infernali, cu vise ce răbufnesc şi se sting din nou şi din nou, rupturi, ciocniri, înălţări şi hemoragii. Un destin transmis de la o  generaţie la alta, printr-o ramură feminină particulară, ca într-o tragedie greacă. Patru portrete şi o fărâmă de continent în spatele lor. În valizele lor e istoria, în ele Femeia eternă, îngrozitoare şi totuşi minunată.

Teatrul Maghiar “Csiky Gergely” Timişoara, Sala Studio, 24 martie, ora 19

PrahPrah

De Spiró György

Un spectacol în regia lui László Sándor

Textul este o perlă a dramaturgiei maghiare contemporane, cu personaje portretizate minuţios şi secvenţe din viaţa cotidiană înfăţişate minunat, a căror reprezentare necesită o prezenţă scenică disciplinată şi complexă. Omul are nevoie de o serioasă forţă interioară ca să-şi analizeze viaţa, iar Spiró este un maestru în reprezentarea acesteia." – declară dramaturgul.

Teatrul Maghiar “Csiky Gergely” Timişoara, Sala Studio, 27 martie, ora 19

Opera taraneascaOperă ţărănească

De Pintér Béla – Darvas Benedek

Un spectacol în regia lui Szikszai Rémusz

Operă ţărănească de Pintér Béla, este una dintre cele mai bune piese alternative maghiare din ultimii ani, iar spectacolul „original” montat de autor se joacă de nu mai puţin de zece ani pe scenele din Ungaria şi din străinătate.
În Operă ţărănească a fost prelucrată o poveste de baladă sub forma unei opere. La bază stau cântece maghiare populare ardeleneşti, muzică baroc şi rock, iar rezultatul este un amalgam bizar, dar totuşi omogen. Întâmplarea poate părea cunoscută multora dintre voi.

Teatrul Maghiar “Csiky Gergely” Timişoara, Sala Studio, 30 martie, ora 19

 

Filarmonică

Concert simfonic

Un spectacol susţinut de pianista Coral Solomon, din Canada, şi dirijat de Michael Cousteau, din Franţa

În program sunt incluse lucrări de C. M. Von Weber (Uvertura la Opera Freischütz), F. Chopin (Concertul nr. 1 pentru pian şi orchestră  în mi minor, Op. 11) şi  H. Berlioz (Simfonia Fantastica, Op. 14)

Sala Capitol a Filarmonicii Banatul,  28 martie, ora 19

Concert extraordinar

Susţinut de Big Band Timişoara

Un spectacol dirijat de Franz Hoffner

Sala Capitol a Filarmonicii Banatul,  29 martie, ora 19

 

Expoziţii

Rupt din peisaj

Expoziţie de pictură în acuarelă a artistei Adriana Olaru

Galeria Logart, etajul II al Colegiului Naţional “Constantin Diaconovici Loga”,  b-dul C.D. Loga nr. 37, Timişoara, până în 28 martie, zilnic între orele 15 – 17

10 ani

Expoziţie de grup aniversar, a artiştilor plastici profesionişti care au absolvit cu un deceniu în urmă, în anul 2004, secţia Pedagogia Artei a Facultăţii de arte şi design din cadrul Universităţii de Vest Timişoara (Viorel Cosor, Van Ka, Ramona Nopcea, Oana Benedek, Lucia Kolla Stoica, Godolfhegaps, Otilia Gruneanţu Scriuba, Camelia Gabor Padina).

Galeria de Artă “Helios”, din Timişoara, până în 3 aprilie

Expoziţie de fotografie Josef Koudelka

Poza Josef KoudelkaÎn această primăvară, Timişoara este gazda unuia dintre cele mai importante evenimente culturale ale anului: lucrări ale faimosului fotograf ceh Josef Koudelka sunt prezentate la Timişoara într-o expoziţie organizată de către Institutul Francez din România în parteneriat cu Centrul Ceh din Bucureşti.

În timpul celor şapte zile din august 1968 Josef Koudelka, pe atunci în vârstă de treizeci de ani, a realizat o serie de fotografii pe care a reuşit ulterior să le scoată din ţară, emigrând în Franţa. Fotografiile lui au fost publicate de agenţia Magnum Photos, în 1969, în numeroase reviste internaţionale, cu ocazia împlinirii unui an de la invazie, fără a menţiona numele autorului. În acelaşi an, Koudelka a primit un premiu important: Overseas Press Club i-a conferit „fotografului ceh anonim” medalia de aur Robert Capa.

Deşi nu mai lucrase până atunci pe evenimente de actualitate, fotografiile sale din timpul invaziei, realizate pe parcursul a celor mai dramatice şapte zile din acel august, au devenit un simbol al luptei pentru libertate şi sunt considerate astăzi lucrări clasice ale fotojurnalismului postbelic. Josef Koudelka este  unul dintre cei mai importanţi fotografi contemporani din lume.

Halele Timco, str. Circumvalaţiunii, nr. 8 – 12, până în 6 aprilie, de marţi până duminică, între orele 10 – 19.

Spaţiu sintetic

Expoziţie a artistului Petrică Ştefan, organizată de Fundaţia Rubin

Petrică Ştefan a absolvit Facultatea de Arte şi Design din Timişoara în 2010. În 2011 a expus la Galeria Triade lucrările din seria “Evolution”, iar în 2013 Galeria Calina i-a găzduit expoziţia „embryos”. A participat  la numeroase expoziţii de grup, între care amintim expoziţia “Semn-Simbol” la Institutul Cultural Român din Budapesta (2010) şi expoziţia “Spazzi Apertti” la Institutul Cultural Român, Roma (2011).

Simezele Papillon Cafe, până în 17 aprilie

Lucrări recente

Expoziţie a artistului Costin Brăteanu

Galeria Logart, etajul II al Colegiului Naţional “Constantin Diaconovici Loga”,  b-dul C.D. Loga nr. 37, Timişoara, în 3 aprilie, expoziţia fiind deschisă în perioada 3 – 23 aprilie. Vernisajul va avea loc în 3 aprilie, de la ora 14 şi de la ora 18.

 

Cărţi

Trecutul este viu“Trecutul este viu. Filip-Lucian Iorga în dialog cu Neagu Djuvara” (Ed. Humanitas)

Orice dialog cu Neagu Djuvara părăseşte degrabă convenţiile genului şi devine adevărat taifas, iar astăzi puţini oameni mai au şansa de a trece prin această experienţă a comunicării. Interlocutorul venerabilului istoric este Filip-Lucian Iorga, deja remarcat în istoriografia românească datorită cercetărilor sale de genealogie şi de istorie a boierimii române. Aşadar, o întâlnire fericită a istoricului care cercetează istoria cu istoricul care a trăit-o. Un taifas presărat copios cu reflecţii despre credinţă, destin, copilărie, educaţie, rolul elitelor politice şi intelectuale, despre răbdarea pe care trebuie să o aibă două sau trei generaţii pentru a ajunge în chip legitim să ocupe demnităţi în stat. Însă, cum în această carte nu doar biografia lui Neagu Djuvara este interesantă, ci şi profesiunea sa de credinţă ca istoric şi filozof al istoriei, cei doi, odată puşi pe vorbă şi căutând să afle adevărul despre obiectivitate şi relativizare în studiul trecutului, ajung la concluzia că istoria este o poveste cu sens, încontinuu reinventată. Astfel, prin cei prezenţi, trecutul este întotdeauna viu.

Oricât ar fi de ocupat şi oricât de puţine minute ai avea de petrecut în compania lui, Neagu Djuvara nu-ţi dă niciodată senzaţia că ar fi grăbit. El are întotdeauna timp. Poate că viaţa sa atât de frumos trăită e un argument împotriva zbaterilor şi a pripelilor inutile şi dizgraţioase. Seniorul Neagu Djuvara ştie să păşească agale, cu fermitate şi cu eleganţă, fără să se lase timorat de trecerea timpului. Ţinuta lui boierească nu e însă orgolioasă, ci plină de smerenie: poveştile trăite şi istoriile scrise l-au învăţat pe Neagu Djuvara că noi, oamenii, suntem tare mărunţi şi că nimic nu stăpânim cu adevărat pe această lume”, spune Filip-Lucian Iorga.

Nu există istorie definitivă, există doar teorii, iar istoricii pot găsi întotdeauna explicaţii noi pentru fapte istorice care au fost deja interpretate în repetate rânduri. Nu numai cantitatea şi calitatea vestigiilor cu care lucrează istoricul se modifică de la o generaţie la alta, ci mai ales felul în care înţelegem trecutul”, declară Neagu Djuvara.

Calcaiul lui Magellan“Călcâiul lui Magellan”, Octavian Soviany (Ed. Cartea Românească)

Aparente reportaje de călătorie, bogat împănate cu referinţe livreşti, poemele lui Octavian Soviany sunt, totodată, incursiuni prin arhivele  prăfuite ale istoriei, promenade nostalgice prin trecutul artei şi al literaturii. Autorul construieşte aici harta, puternic personalizată, a unei Europe bântuite de aspiraţia secretă a propriei sale nimiciri, pune pe hârtie frisoane thanatice, e obsedat de forţele distructive ale istoriei.

Câteva poeme de dragoste aduc puţină lumină, ici-colo, în acest univers, configurat în culori sumbre, cu un accentuat sentiment al zădărniciei. Astfel încât, şi în Călcâiul lui Magellan, Octavian Soviany se dovedeşte, înainte de toate, un poet al prafului şi al pulberii.

Zambeste fricii„Zâmbeşte fricii. Calea încrederii şi a neînfricării”, Chogyam RâTrungpa (Ed. Elena Francisc)

Nenumărate sunt formele fricii care stăpânesc existenţa umană în aceste timpuri. Frica de viitor, frica de schimbare, de asumare a propriei străluciri, frica de judecăţile celorlalţi, frica de a fi noi înşine, frica de necunoscut, şi multe altele încă. A învinge frica este echivalent cu redescoperirea adevăratei naturi a Fiinţei şi cu ieşirea de sub imperiul iluziei. Procesul transformării interioare implică ieşirea de sub imperiul fricii. 

Ţii în mână una dintre Cărţile Maestrului Interior. Un instrument excepţional care conţine răspunsuri la întrebări universale, formulate de un mare înţelept al timpurilor noastre, Chögyam Trungpa. Cu simplitate şi claritate el descrie instrumentele neînfricării, arta de a rămâne conectat cu natura fundamentală a propriei Fiinţe şi căile de a redobândi Încrederea în noi înşine şi în întreaga realitate a experienţei umane.

Print Friendly, PDF & Email