O Comisie de Circulaţie din Notthingam, Marea Britanie, spunea, acum patru ani, că traficul în Timişoara este infernal şi din cauza semaforizării proaste şi a excesului de semafoare. Acum, în cadrul proiectului de management al traficului, la Timişoara se montează noi semafoare, existând dezideratul de a nu mai exista treceri de pietoni fără semafoare.
Fluidizare sau blocaje?
În 2011, o delegaţie de specialişti englezi din Comisia de Circulaţie a oraşului Nottingham venea într-o vizită de lucru la Timişoara şi, în urma observaţiilor pe plan local, ajungea la concluzia că Timişoara este un oraş semaforizat excesiv, semafoarele fiind extrem de prost coordonate. În plus, spunea, pe lângă faptul că semafoarele din intersecţiile oraşului sunt prea multe, nu sunt reglate, şi de aceea nu sunt bine sincronizate şi creează blocaje şi aglomeraţie.
“Soluţia cea mai simplă si cea uşor aplicabilă în Timişoara ar fi schimbarea duratei semafoarelor în foarte multe intersecţii din oraş. Asta ar trebui să fie prioritară”, declara, atunci, Matthew Tucker, expert în traficul din Nottingham.
La vremea respectivă, Direcţia de Dezvoltare a Primăriei avea o reacţie ciudată, afirmând că britanicii nu ar trebui să dea lecţii, pentru că… se pricep la traficul din Anglia, nu la cel din România.
La patru ani distanţă de acel moment, în cadrul proiectului de Trafic Managament, în Timişoara au fost săpate gropi pe lângă majoritatea trecerilor de pietoni din zona centrală, cu intenţia de a se monta camere de luat vederi şi semafoare, în scopul… fluidizării traficului.
“Aceste gropi s-au săpat în cadrul lucrărilor aferente proiectului de management a traficului, implementat cu fonduri europene. Ideea este ca nicio trece de pietoni să nu rămână fără semafor şi să se facă sincronizarea semafoarelor, în aşa fel încât să se asigure o fluidizare a traficului”, ne-a declarat Culiţă Chiş, şeful Direcţiei Tehnice a Primăriei municipiului Timişoara.
Pe de altă parte însă, unii consilieri locali susţin punctul de vedere al experţilor în trafic din Nottingham şi spun că Timişoara a devenit unul dintre cele mai semaforizate oraşe mari din România şi că “heirupul” legat de montarea câtorva sute de semafoare ar putea fi însoţit de nereguli legate de contractare şi înlocuire, precum şi de montarea unui nou set de indicatoare rutiere, existând experienţa deloc plăcută a contractului legat de semnalizarea traficului rutier.
“Din punctul meu de vedere, în condiţiile unui semaforizări excesive, montarea unor semafoare noi va duce la îngreunarea traficului, nicidecum la fluidizarea sa”, afirmă consilierul local PNL Simion Moşiu.
În plus, este relevant faptul că, în urmă cu doi ani, unii consilieri au solicitat analizarea oportunităţii montării de sensuri giratorii în loc de semafoare în Timişoara. Potrivit acestor consilieri, scăderea numărului de semafoare ar decongestiona intersecţiile mici din oraş.
Un proiect de zece milioane de euro
Proiectul care vizează implementarea sistemului de trafic management şi instalarea unui sistem de supraveghere video în Timişoara este iniţiat de Primărie, în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi al Administraţiei Publice, în cadrul Programului Operaţional Regional 2007 – 2013, pe domeniul „Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor – poli urbani de creştere”. Valoarea totală a proiectului este de peste 43 de milioane de lei, din care asistenţa financiară nerambursabilă asigurată de UE este de mai mult de 35 de milioane de lei.
Contractul a fost semnat la finalul lunii ianuarie 2013, iar data asumată iniţial pentru implementarea proiectului a fost de 12 luni, începând din 30 ianuarie 2013.
În forma propusă de iniţiatorii săi, proiectul îşi propunea să contribuie la îmbunătăţirea fluxului rutier şi al siguranţei cetăţeanului, prin implementarea unui sistem de control adaptiv care să permită managementul traficului urban şi supravegherea video metropolitană, prin modernizarea şi extinderea sistemului de semaforizare din 134 intersecţii, dotarea intersecţiilor şi a zonelor identificate cu risc de infracţionalitate sau zone rutiere periculoase cu 230 de echipamente noi de supraveghere, îmbunătăţirea condiţiilor şi creşterea siguranţei rutiere în Timişoara, creşterea siguranţei traficului rutier, prin introducerea unui sistem modern şi operativ de supraveghere video metropolitană şi crearea unui centru de comandă şi control unic, pentru coordonarea activităţilor de trafic management şi supraveghere video.
Imbecilitatea sistematizarii orasului este imensa si se situreaza la nivelul infractionalului. Sunt unii care monteaza atatea semafoare si indicatoare de circulatie cate vor ei, pe buzunarul nostru, al cetatenilor si in contradictie cu principiile libertatii, democratiei, civilizatiei. Exista intersectii in Timisoara in care se intampla destul de des accidente iar cei implicati acuza insuficienta semaforizare. De fapt este vorba de inhibarea precautiei prin coordonarea stricta si excesiva a circulatiei. Exista, deasemenea intersectii in oras in care toata lumea sta si nimeni nu trece. Si nu coordonarea centralizata ar rezolva situatia ci respectul si colaborarea (obtinute prin educatie) partenerilor din trafic. Pe de alta parte, toate semafoarele functioneaza in plin 24 ore / 7zile. Asadar, indiferent de ora, esti nevoit sa stai minute in sir la semafoare sincronizate parca, pe rosu, desi nu circula nimeni, In toate orasele lumii pe unde am circulat, in afara orelor de varf semafoarele sunt pe galben intermitent.