Îngrijorat de amploarea pe care a luat-o cumpărarea de terenuri agricole de către cetăţeni străini, după 1 ianuarie 2014, odată cu liberalizarea pieţei funciare, Ministerul Agriculturii a decis să ia post-factum nişte măsuri menite să limiteze fenomenul. Fostul ministru al Agriculturii, Valeriu Tabără, spune că în vestul ţării încă din a doua jumătate a anului trecut zeci de mii de hectare de teren agricol au fost cumpărate de către fonduri de investiţii care au mers la pont.
Măsuri luate după ce s-a cumpărat deja, masiv, teren
Deşi a fost avertizat pe foarte multe canale că anul 2014, când piaţa funciară se liberalizează, va aduce cumpărări masive de teren de către cetăţenii străini, Ministerul Agriculturii pare că abia acum are iniţiativa limitării acestui fenomen. Astfel, oficialii ministeriali au anunţat că vor promova în Parlament modificări la proiectul de lege pentru vânzarea terenurilor agricole, precum posibilitatea anulării vânzării unui teren dacă preţul este mai mic decât în oferta de vânzare, păstrarea Agenţiei Domeniilor Statului şi înfiinţarea unei direcţii pentru terenuri de peste 30 de hectare.
Conform proiectului, noua formă a legii va stabili că vânzarea terenului la un preţ mai mic ori în condiţii mai avantajoase decât cele arătate în oferta de vânzare atrage nulitatea vânzării. Totodată, conform aceluiaşi proiect, A.D.S. nu va mai fi transformată în agenţie de reglementare a pieţei funciare, ci îşi va păstra denumirea, va trece în subordinea prim-ministrului şi va avea rol de preemptor şi cumpărător pe piaţa funciară, estimându-se că, în prima fază, nu va avea un rol de vânzător.
Ministerul Agriculturii mai vrea să înfiinţeze o direcţie specială de reglementare a pieţei funciare, care va asigura relaţia doar cu Primăria, nu cu vânzătorul, pentru a reduce birocraţia, şi va aviza vânzările de terenuri care depăşesc 30 de hectare. Vânzarea suprafeţelor de până la 30 de hectare va fi avizată de structurile teritoriale ale ministerului.
Completările au loc după ce preşedintele Traian Băsescu a trimis Parlamentului un amendament la cererea sa de reexaminare a legii pentru vânzarea terenurilor agricole, menţionând că cetăţenii şi persoanele juridice din U.E. ar trebui să poată cumpăra terenuri extravilane în aceleaşi condiţii în care românii pot cumpăra terenuri în statele U.E. Potrivit preşedintelui, instituirea unei asemenea reglementări nu este de natură să creeze o restricţie în privinţa achiziţionării de terenuri agricole în România de către cetăţenii statelor comunitare ori de către persoanele juridice având naţionalitatea unui stat membru al U.E., ci urmăreşte să ofere condiţii legale similare în cadrul sistemului legislativ european.
Conform Tratatului de aderare la U.E., România s-a angajat ca la 1 ianuarie 2014 să liberalizeze piaţa funciară, astfel încât cetăţenii străini, persoane fizice, din comunitatea europeană să poată cumpăra fără restricţii terenuri agricole.
Este greu, însă, de înţeles de ce Ministerul Agriculturii ia abia acum nişte măsuri care se impuneau a fi luate încă de anul trecut, înainte de liberalizarea pieţei funciare.
La rândul său, fostul premier, Emil Boc, a cerut U.S.L convocarea urgentă a Parlamentului, în sesiune extraordinară, pentru a opri vânzarea terenurilor către străini: “Nu pot să înţeleg atâta comoditate din partea U.S.L., acum când e vorba despre un interes naţional, iar când interesul lor le-a purtat acţiunea, au dat jos preşedintele Camerei Deputaţilor, preşedintele Senatului, în sesiune extraordinară. Atunci s-a putut ca în trei zile să decapitezi statul român, pentru că aveau un interes politic, personal. Acum nu se gândesc să convoace Parlamentul şi să oprească vânzarea pământurilor pentru străini. De ce nu fac acest lucru, ce aşteaptă? Puteau convoca până în 10 ianuarie şi să pună acea condiţie de reciprocitate, aşa cum a spus şi preşedintele Băsescu, măcar o condiţie minimală să pună, şi ştiam o treabă”.
Potrivit fostului prim-ministru, faptul că România este “cel mai iresponsabil stat” din U.E. în materie de gestionare a pământurilor “trebuie să ne dea de gândit despre modul cum aceşti guvernanţi guvernează”.
Pe de altă parte, comisarul european pentru Agricultură, Dacian Cioloş, susţine că Statul român are la dispoziţie instrumente pentru a păstra controlul asupra propriei politici funciare, agricole şi de dezvoltare rurală, oferind oportunităţi tuturor cetăţenilor săi, indiferent de etnie.
Liberalizarea pieţii funciare nu a determinat Ministerul Agriculturii să ia până acum măsuri menite să stopeze un fenomen de achiziţie în masă de teren de către străini, anticipat începând cu acest an. Ministerul Agriculturii a prezentat recent doar o strategie ce implică acordarea de credite cu avans foarte mic (10%) pentru achiziţionarea de teren agricol de către cetăţenii români, strategie considerată ineficientă de mai mulţi specialişti din domeniul agricol. Aceştia spun că degeaba se anunţă acordarea de credite cu avans de 10%, pentru că se ştie că la un credit de acest gen nu avansul e problema, ci dobânda. Străinii care vin să cumpere pământ în România au imensul avantaj al contractării unor credite cu dobânzi extrem de mici, de 1 – 2%. În timp ce românii au credite de acelaşi tip cu dobânzi de 10 – 15%. Şi nimeni nu se va aventura să contracteze credite la aceste dobânzi, indiferent cât e avansul, pentru că va fi o problemă achitarea ratelor.
În Timiş, dintr-un total de 520.000 de hectare, peste 75.000 sunt proprietatea unor cetăţeni străini
Valeriu Tabără, fost ministru al Agriculturii, spune că în vestul ţării încă din a doua jumătate a anului trecut zeci de mii de hectare de teren agricol au fost cumpărate de către fonduri de investiţii care au mers la pont: “S-au cumpărat suprafeţe foarte mari încă din a doua jumătate a anului trecut, înainte să existe cadrul legal de liberalizare a pieţei funciare. Am informaţii sigure că mai multe fonduri de investiţii au cumpărat zeci de mii de hectare de teren agricol în vestul ţării, în Timiş, dar şi în Araş şi Caraş-Severin. Nu s-a ţinut seama de prevederile legale şi s-a achiziţionat, chiar dacă legea care reglementa cumpărarea nici nu apăruse. Iar fenomenul a continuat, într-o formă acutizată, după 1 ianuarie”.
Fostul ministru al Agriculturii este îngrijorat de efectele pe care le-ar putea avea legea care permite străinilor să cumpere terenuri agricole în România în contextul în care, în prezent, peste 15% din terenurile agricole sunt cumpărate de străini, iar Timişul excelează la acest capitol: “În Timiş sunt cele mai mari suprafeţe de teren cumpărate de străini. Asta începând încă din 1992 – 1993. Este vorba de aproximativ 25 – 30% din suprafaţă. Cei ce au cumpărat mult au fost italienii, dar de ei se apropie vertiginos nemţii, care au cumpărat prin fonduri de investiţii”.
Datele Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Timiş confirmă faptul că fenomenul de cumpărare de teren nu s-a acutizat la începutul acestui an pentru că începuse încă din a doua jumătate a anului trecut. “Nu aş putea spune că a fost o creştere spectaculoasă a numărului de intabulări. În niciun caz nu am avut o dublare sau o triplare, însă este un volum mare de tranzacţii, de anul trecut, care s-a menţinut şi în acest an”, ne-a declarat Monica Ivan, consilier relaţii cu presa în cadrul O.C.P.I. Timiş.
Străinii au în posesie în momentul de faţă, în Timiş, peste 75.000 de hectare de teren agricol, dintr-un total de 520.000. Timişul se află în topul investiţiilor străine din agricultură, iar aici suprafaţa terenurilor arabile deţinute de cetăţeni străini, prin firme înregistrate în România, a crescut cu aproximativ 10% în fiecare an, arată statisticile oficiale. Datorită calităţii solului, poziţiei geografice şi resurselor umane specializate, interesul investitorilor străini în agricultură a rămas constant, în pofida crizei, şi se estimează că va creşte, odată cu liberalizarea pieţei funciare. În acest context se prognozează că cetăţenii străini vor deţine peste jumătate din suprafaţa agricolă a judeţului.
Cei mai entuziaşti cumpărători de terenuri erau încă de acum zece ani cetăţenii italieni, majoritatea cumpărând terenurile la sume de 200 – 300 de euro hectarul, poate chiar mai ieftin, unii revânzându-l altor cumpărători străini, celor germani de exemplu, cu 1.200 – 1.500 de euro pe hectar.
La nivel naţional, în perioada 1998 – 2004, au existat solicitări pentru cumpărarea unei suprafeţe de 430.000 de hectare situate în extravilan şi au fost semnate 200.000 de contracte de vânzare-cumpărare, conform datelor furnizate de Ministerul Agriculturii. Posibilitatea nelimitată a cetăţenilor străini de a cumpăra terenuri agricole în România va duce, conform estimărilor, la creşteri vertiginoase de preţuri ale terenurilor, mai ales în zone cu potenţial agricol bun, cum e Banatul. Astfel, se estimează că se vor cumpăra şi foarte multe păşuni şi fâneţe, iar un hectar de pământ în Banat nu se va vinde sub 15.000 – 20.000 de euro în următorii zece ani.
Ultimele comentarii