Un Romeo şi o Julietă – Un scandal urban
După W. Shakespeare
Un concept de Laura Avarvari
Studio “Uţu Strugari”, 7 aprilie, ora 12
Crize sau încă o poveste de dragoste
Un concept de Roberta Popa Ionescu
Studio “Uţu Strugari”, 9 aprilie, ora 19
Billy mincinosul
De Keith Waterhouse şi Willis Hall
Un spectacol în regia artistic a Antonellei Cornici
Billy Fisher are o problemă. Sau mai multe. Familia îl consideră un loser, pe patronul firmei de pompe funebre unde lucrează îl exasperează „flexibilitatea” profesională a lui Billy, are nu una, ci două logodnice care-şi dispută acelaşi inel în timp ce el iubeşte altă fată, prietenul lui cel mai bun nu-l crede orice-ar spune, şi-l bântuie o sumedenie de gânduri care nu-i dau pace. De fapt, problema lui Billy Fisher este că are o fantezie foarte bogată. În lumea lui, asta se cheamă „imaginaţie”. În lumea celorlalţi, a tuturor celorlalţi, se cheamă „minciună”: în concluzie, Billy Fisher e un mincinos.
Billy Mincinosul este o comedie nostalgică despre puterea imaginaţiei, despre evadarea din realitate şi, mai ales, despre evadarea din inerţie.
Teatrul Naţional Timişoara, Sala 2, 10 aprilie, orele 10 şi 12.30
Iată femeia pe care o iubesc
Un spectacol de Mihaela Lichiardopol
Teatrul Naţional Timişoara, Sala Mare, 11 aprilie, ora 19
God is a Gangster
Un concept de Doru Iosif
În seara de Ajun, un om al străzii, alcoolic şi rătăcit, pretinde că este Dumnezeu. Pledoaria pe care o face în încercarea de a-şi argumenta convingerea este o radiografie tragic şi comică, ludică şi dureroasă, armonică şi cacofonică a lumii în care trăim, văzută dintr-o perspectivă pe care mulţi semeni de-ai noştri, loviţi de tarnsformările brutale ale societăţii contemporane, le descoperă. Povestea se construieşte în flash-uri din diverse vieţi, care ar putea, sau nu, fi reale. Să fie oare acest vagabond Dumnezeu? Să fie, oare, Iov, personajul biblic care a trebuit să-şi dovedească tăria credinţei într-un mod atât de dramatic? Dincolo de toate acestea, însă, God is a Gangster este o minunată poveste despre compasiune şi despre responsabilitate.
Studio “Uţu Strugari”, 12 aprilie, ora 19
Iov
Versiune versificată de Şerban Foarţă
Un spectacol în regia artistic a lui Sabin Popescu
În pragul sărbătorilor pascale, spectacolul Naţionalului timişorean reia, în spaţiul electrizat de spiritualitate eterică al Domului Romano-Catolic povestea biblică a lui Iov, în versificarea de excepţie a poetului Şerban Foarţă. Iov, iubitorul de Dumnezeu, este încercat greu pentru credinţa lui. Drama sa, întrebările paroxistice despre credinţă, tentaţia îndoielii, atingerea celor mai profunde resorturi spirituale ale omului, se proiectează într-un univers ce sugerează lumea rurală a primilor colonişti germani din Banat.
Domul Romano-Catolic, din Piaţa Unirii, 12 aprilie, ora 20
Bad Bed Stories
De Oleg şi Vladimir Presniakov
Un spectacol în regia aristică a lui Traian Şoimu
Oleg şi Vladimir Presniakov, sau fraţii Presniakov, cum semnează majoritatea lucrărilor, fie că e vorba de teatru, roman, sau scenariu de film, au devenit în scurt timp revelaţia cu impact internaţional a culturii contemporane ruseşti. În egală măsură, scriitori, dramaturgi, scenarişti, regizori, producători şi actori, fraţii Presniakov au început punând bazele unui teatru al Universităţii din Ekaterinburg (unde predau amândoi) şi au început să scrie pentru a oferi tinerilor actori texte de teatru experimental. Oleg şi Vladimir Presniakov scriu în tandem. Piesele lor, puternic ancorate în realitatea zilei de azi, transced limitele geografice şi de limbă ale Rusiei post-sovietice. Textele lor explorează sensibilitatea unei generaţii silite să reziste într-o lume plină de violenţă, iar impactul uriaş pe care l-au avut pe toate continentele lumii îşi are, probabil, rădăcinile în profunda empatie şi în deplina înţelegere pe care autorii o au faţă de oamenii în jurul cărora trăiesc şi scriu.
Studio “Uţu Strugari”, 13 aprilie, ora 19
Făptaşi
De Thomas Jonigk
Un spectacol în regia lui Szabó K. István
De ani de zile Petra este abuzată de către tatăl ei, Erwin, iar mama ei, Karin, ignoră acest lucru. Magda îl violează pe fiul ei, Paul, însă nimeni nu aude strigătele lui de ajutor. Destinul similar îi aduce faţă în faţă pe cei doi copii, care se străduiesc, cu mai mult sau mai puţin succes, să pună capăt abuzurilor părinţilor. Faptele părinţilor sunt greu de cuprins în cuvinte, şi cu atât mai greu e ca aceştia să fie traşi la răspundere. Thomas Jonigk evocă în „Făptaşi” unul dintre cele mai discutate subiecte ale ultimilor ani. Pe marginea poveştilor Petrei şi ale lui Paul autorul constată că societatea noastră este una de făptaşi.
Teatrul German de Stat Timişoara, Sala TGST, 13 aprilie, ora 19.30
Operă ţărănească
De Pintér Béla – Darvas Benedek
Un spectacol în regia lui Szikszai Rémusz
Operă ţărănească este una dintre cele mai bune piese alternative maghiare din ultimii ani, iar spectacolul „original" montat de autor se joacă de nu mai puţin de zece ani pe scenele din Ungaria şi din străinătate. În Operă ţărănească a fost prelucrată o poveste de baladă sub forma unei opere. La bază stau cântece maghiare populare ardeleneşti, muzică baroc şi rock, iar rezultatul este un amalgam bizar, dar totuşi omogen. Esenţa piesei este foarte veche. Povestea arhaică, de sondare a sorţii, împrumută atmosfera tragediilor greci. O acţiune din trecut ne decide soarta. O zi, povestea unei nunţi, care îl înfăţişează pe individ într-o manieră comico-patetică. Deopotrivă frumos, urât, înălţător, umilitor, comic şi tragic.
Teatrul Maghiar “Csiky Gergely” Timişoara, Sala Mare, 10 aprilie, ora 20.30
O, ce zile frumoase!
Un spectacol în regia lui Kedves Emőke
O, ce zile frumoase! vorbeşte despre probleme, situaţii de viaţă şi relaţii. Dar este important ca spectatorul să decidă în legătură cu ceea ce a văzut.
Teatrul Maghiar “Csiky Gergely” Timişoara, Sala Studio, 13 aprilie, ora 19
Ultimele comentarii