Swarovski contestă licitaţia pentru un proiect de management al traficului din Timişoara

Primarul Nicolae Robu avertizează că Timişoara riscă astfel să piardă finanţarea proiectului

Management traficPrimăria Timişoara s-a trezit cu una dintre licitaţii – cea aferentă proiectului de management al traficului – blocată, în urma contestării acesteia de către Swarco Traffic România. Al cărei reprezentant, Manfred Swarovski, ar fi solicitat, la finalul anului trecut, să se întâlnească în cadru privat cu edilul Timişoarei, dar a fost refuzat.

 

O întâlnire refuzată

Subiectul legat de birocraţia stufoasă care împiedică buna derulare a unor proiecte finanţate din fonduri europene a fost readus în discuţie de către primarul Timişoarei, Nicolae Robu. Acesta este nemulţumit de faptul că participanţilor la o licitaţie publică li se permite să conteste rezultatul licitaţiei, fără să le fie solicitată şi asumarea unor costuri, care să reprezinte un procent din valoarea totală a proiectului vizat, ca măsură de responsabilizare. Se tergiversează astfel extrem de mult, spune edilul, finalizarea unor licitaţii, prin depunerea a numeroase contestaţii, multe dintre acestea neîntemeiate. Şi avertizează că situaţia poate conduce la pierderea unor fonduri europene nerambursabile, întrucât Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor poate decide, în unele cazuri, suspendarea procedurii de licitaţie.

Într-o situaţie delicată se află, se pare, în acest moment, potrivit afirmaţiilor edilului, proiectul care vizează implementarea sistemului de trafic management şi de supraveghere a oraşului cu camere video, blocat în faza de licitaţie, din pricina numeroaselor contestaţii.

“Mă aștept ca instituțiile specializate ale Statului să monitorizeze mai aproape ce se întâmplă”, a declarat edilul, care a adăugat că sunt mize mari în joc, dar că „aceasta nu înseamnă că mizele mari trebuie jucate incorect”. „Trebuie ca toată lumea să respecte legea şi am asigurat condiţii”, a mai precizat edilul, care şi-a exprimat speranţa că licitaţia vizând proiectul de management al traficului nu este blocată din pricina refuzului său de a se întâlni cu Manfred Swarovski, proprietarul firmei Swarco Traffic România – parte din grupul internaţional Swarco, care deţine, printre altele, şi celebrul lanţ de bijuterii Swarovski. Acesta ar fi solicitat, la sfârşitul anului trecut, în contextul unei deplasări private la Timişoara, să aibă o întâlnire cu edilul, dar a fost refuzat. „Am refuzat să mă întâlnesc cu dânsul pe motiv că firma domniei sale participă la o licitaţie”, declară primarul Timişoarei. Manfred Swarowski a fost prezent în Timişoara, la finele lui 2013, pentru a susţine o conferinţă, la invitaţia reprezentanţilor Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor, din cadrul Universităţii de Vest.

Am solicitat un punct de vedere oficial din partea companiei Swarco Traffic România, referitor la afirmaţiile recente ale edilului Nicolae Robu. Până la închiderea ediţiei, însă, compania nu ne-a transmis niciun răspuns.

Şi un proiect blocat la faza de contestare a rezultatelor licitaţiei

Proiectul care vizează implementarea sistemului de trafic management şi instalarea unui sistem de supraveghere video în Timişoara este iniţiat de Primărie, în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi al Administraţiei Publice, în cadrul Programului Operaţional Regional 2007-2013, pe domeniul „Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor – poli urbani de creştere”. Valoarea totală a proiectului este de peste 43 de milioane de lei, din care asistenţa nerambursabilă asigurată de U.E. este de mai mult de 35 de milioane de lei.

Contractul a fost semnat la finalul lunii ianuarie 2013, iar data asumată iniţial pentru implementarea proiectului a fost de 12 luni, începând din 30 ianuarie 2013. Aceasta înseamnă că, teoretic, proiectul ar fi trebuit să fie deja finalizat. Realitatea este însă alta, căci, potrivit afirmaţiilor edilului, proiectul se află în etapa de soluţionare a numeroaselor contestaţii, riscând să îi fie periclitată soarta printr-o decizie a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.

În forma propusă de iniţiatorii săi, proiectul îşi propunea să contribuie la îmbunătăţirea fluxului rutier şi al siguranţei cetăţeanului, prin implementarea unui sistem de control adaptiv care să permită managementul traficului urban şi supravegherea video metropolitană, prin modernizarea şi extinderea sistemului de semaforizare din 134 intersecţii, dotarea intersecţiilor şi a zonelor identificate cu risc de infracţionalitate sau zone rutiere periculoase cu 230 de echipamente noi de supraveghere, îmbunătăţirea condiţiilor şi creşterea siguranţei rutiere în Timişoara, creşterea siguranţei traficului rutier, prin introducerea unui sistem modern şi operativ de supraveghere video metropolitană şi crearea unui centru de comandă  şi control unic, pentru coordonarea activităţilor de trafic management şi supraveghere video.

Articol scris de

Jurnalist Timpolis