Studii de fezabilitate pentru autostrăzi din vestul țării, puse la păstrare

Problema documentațiilor preliminare unei investiții cumpărate cu bani mulți și apoi puse la păstrare, multe expirând între timp nu este doar a administrației locale, ci afectează și investiții centrale ce vizează vestul țării. Un exemplu în acest sens este cel al studiului de fezabilitate făcut pentru drumul de legătură al autostrăzii A1 Timişoara cu Drumul Național 69.

 

Documentație neavizată

Ministerul Transporturilor a fost chestionat zilele trecute de către deputatul USR de Timiș Cătălin Drulă cu privire la o serie de documentații comandate și plătite încă de acum doi ani pentru o serie de obiective de investiții a căror realizare se mai lasă așteptată.

Astfel, este menționată documentația făcută pentru drumul de legătură al autostrăzii A1 – Timişoara cu Drumul Național 69. Deputatul USR declară că au fost atribuite și derulate contracte de realizare a studiilor de fezabilitate în anii 205-2016 şi a solicitat detalii despre stadiul actual al investiției.

Răspunsul Ministerului Transporturilor a confirmat faptul că, deocamdată, aceste studii de fezabilitate sunt doar puse pe așteptare, deși s-a scurs destul de mult timp de la momentul finalizării lor.

Oficialii Ministerului Transporturilor declară că studiul de fezabilitate a fost aprobat şi avizat în cadrul Consiliului Tehnico-Economic al CNAIR în iunie 2016 şi, ulterior, a fost analizat şi în cadrul şedinţei Consiliului Tehnico-Economic din Minsterul Transporturilor, în octombrie 2016, dar că lucrarea nu a fost avizată, la acel moment, din cauza neidentificării unei surse de finanţare. „Ministerul Transporturilor – Direcţia Generală Organismul Intermediar pentru Transport a comunicat CNAIR în decembrie 2016 soluţiile identificate pentru realizarea acestui proiect şi rezolvarea situaţiei de trafic a Municipiului Timişoara”, mai transmit oficialii Ministerului Transporturilor. Aceştia confirmă faptul că s-a făcut studiu fără să se știe cum și de unde se vor lua bani pentru investiție.

„Este clar că orice studiu de fezabilitate are o perioadă de valabilitate, după care expiră avizele, și așa mai departe. Oricum, dacă nici nu este făcut cum trebuie, degeaba îl faci și dai banii pe el. S-a ajuns în situații în care sunt proiecte care se fac pe baza unor studii de fezabilitate din anul 2008, care și așa erau făcute prost și care acum normal că nu mai corespund realității. Așa se ajunge acum ca un constructor să-și dea seama că nu poate executa ce a prevăzut proiectantul în studiu. Și așa se depășește acea marjă de 10% pentru cheltuieli neprevăzute, pentru că se constată că trebuie făcute tuneluri, poduri suplimentare, că sunt stâlpi în mijlocul autostrăzii, și așa mai departe, lucru valabil și în vestul țării”, spune Ionuț Ciurea, vicepreședinte și director executiv al Asociației Pro Infrastructura.

 

Studiu din 2011 la Centura Sud

Mania de a comanda şi plăti sume fabuloase pentru documentaţii preliminare, cum ar fi studiile de fezabilitate, fără certitudinea realizării investiţiei propriu-zise, ar putea avea efecte negative și în cazul lucrărilor la centura Sud a Timişoarei. Aceasta se pare că va începe pe baza unui studiu de fezabilitate întocmit în anul 2011, şi care pe unele porţiuni ar putea să nu mai corespundă cu realitatea din teritoriu.

Problema a fost adusă la cunoştinţa Ministerului Transporturilor şi prin interpelări parlamentare în care se precizează că, la începutul acestui an, chiar şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere considera necesară revizuirea acestei documentaţii.

Cu toate acestea, în 27 martie, procedura de achiziţie publică fost anulată, iar CNAIR a anunţat public lansarea unei noi proceduri, având la bază studiul de fezabilitate din 2011.

Situaţia este aberantă, în condiţiile în care chiar CNAIR recunoştea într-un comunicat oficial că o serie de acte normative din domeniul infrastructurii publice s-au modificat substanţial, între timp. Astfel, după începerea lucrărilor în baza fostului studiu, s-ar putea constata că aproape tot ce s-a realizat nu este conform cu normele legale actuale şi trebuie modificat.

Print Friendly, PDF & Email