Sistemul de supraveghere şi management al traficului din Timişoara, sub semnul incertitudinii

Licitaţia, care a durat un an şi jumătate, contestată după desemnarea unei companii câştigătoare

Management traficCinci contestaţii în total, dintre care cea mai recentă a fost depusă după desemnarea unui câştigător, şi o perioadă de suspendare a procedurilor de licitaţie riscă să afecteze soarta proiectului de management informatizat al traficului din Timişoara. Edilul Nicolae Robu spune că finanţarea europeană ar putea fi pierdută, în cazul în care fondurile nu sunt utilizate până cel târziu în ultima zi din 2015.

 

Un fost contestatar, desemnat câştigător. Un alt participant contestă acum licitaţia…

Edilul Timişoarei, Nicolae Robu, a informat, marţi, că, la capătul unui an şi jumătate de tergiversări, complicata licitaţie vizând atribuirea lucrărilor din cadrul proiectului de supraveghere şi management al traficului din Timişoara a fost finalizată. Soarta proiectului este, însă, departe de a se fi tranşat, căci una dintre companiile participante la licitaţie, descalificată, a depus contestaţie la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.

Nicolae Robu primarul Timisoarei (3)Compania care contestă licitaţia este  Uti Grup SA, aparţinând omului de afaceri Tiberiu Urdăreanu. Şi aceasta după ce, anterior, procedurile de licitaţie din cadrul aceluiaşi proiect “Sistem supraveghere şi management al traficului în Municipiul Timişoara pentru proiect Trafic management şi supraveghere video” au fost suspendate o perioadă, ca urmare a solicitărilor de clarificare şi a contestaţiilor succesive depuse de către actualul câştigător, Swarco Traffic România SRL.

Nicolae Robu declară că Municipalitatea intenţionează să depună o plângere penală pentru obstrucţionarea proiectelor Timişoarei şi şi-a reiterat dorinţa ca instituţiile specializate ale Statului să acorde atenţie sporită desfăşurării acestor licitaţii, pentru a nu se ajunge în situaţia de a periclita soarta proiectelor cu finanţare europeană. „Din păcate, poziţia unor ofertanţi pe parcursul licitaţiilor nu are nimic în comun cu participarea la o competiţie în mod onest (…) Noi acum trebuie să multiplicăm 20.000 de pagini, că atât este documentaţia licitaţiei, să trimitem tot acest volum la Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor şi, desigur, să aşteptăm ca CNSC să se pronunţe”, declară edilul. Acesta a apreciat că poate fi adusă în discuţie ipoteza unui boicot, atâta vreme cât se încearcă de un an şi jumătate atribuirea contractului de execuţie.

Referindu-se la compania UTI, contestatarul din acest moment al licitaţiei, Nicolae Robu a precizat că aceasta nu a îndeplinit condiţiile solicitate în caietul de sarcini, acesta fiind de altfel motivul pentru care a fost descalificată.

Primarul mai spune că acest proiect, a cărui finalizare era stipulată iniţial pentru luna iulie 2015, mai poate aspira, cu şanse, la o prelungire a termenului de execuţie până cel târziu în ultima zi a anului 2015, moment din care fondurile europene aferente exerciţiului financiar 2007-2013 nu mai pot utilizate. “E a cincea contestaţie depusă (de la momentul lansării anunţului de participare la licitaţie, în august 2013 – n.r.), dar e singura în contextul de acum, după anunţarea câştigătorului. De un an şi jumătate stăm cu licitaţia…”, a semnalat edilul, care a adăugat şi că au existat anterior avertismente potrivit cărora, dacă nu vor câştiga licitaţia, reprezentanţii UTI vor contesta rezultatul acesteia.  

Dacă CNSC va soluţiona contestaţia oferind câştig de cauză Primăriei Timişoara, a mai explicat edilul, atunci se va putea semna contractul de execuţie efectivă a lucrărilor, companiei contestatare Uti Grup rămânându-i la îndemână alternativa acţionării în instanţă a Municipalităţii.  

În ce priveşte câştigarea licitaţiei de către compania Swarco Traffic România, Nicolae Robu spune că, deşi a criticat în trecut firma desemnată câştigătoare, “una e deranjul de pe parcurs, alta e gestionarea corectă a licitaţiei”.

 Legislaţia din România în domeniul achiziţiilor publice este îndeajuns de permisivă încât să îngăduie potenţialilor ofertanţi depunerea de contestaţii repetate la CNSC fără asumarea vreunei răspunderi din partea contestatarului pentru eventuala periclitare a şanselor proiectelor care beneficiază de finanţare europeană.

Un proiect cu o miză de aproape zece milioane de euro

Proiectul care vizează implementarea sistemului de trafic management şi instalarea unui sistem de supraveghere video în Timişoara este iniţiat de Primărie, în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi al Administraţiei Publice, în cadrul Programului Operaţional Regional 2007 – 2013, pe domeniul „Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor – poli urbani de creştere”. Valoarea totală a proiectului este de peste 43 de milioane de lei, din care asistenţa financiară nerambursabilă asigurată de UE este de mai mult de 35 de milioane de lei.

Contractul a fost semnat la finalul lunii ianuarie 2013, iar data asumată iniţial pentru implementarea proiectului a fost de 12 luni, începând din 30 ianuarie 2013.

În forma propusă de iniţiatorii săi, proiectul îşi propunea să contribuie la îmbunătăţirea fluxului rutier şi al siguranţei cetăţeanului, prin implementarea unui sistem de control adaptiv care să permită managementul traficului urban şi supravegherea video metropolitană, prin modernizarea şi extinderea sistemului de semaforizare din 134 intersecţii, dotarea intersecţiilor şi a zonelor identificate cu risc de infracţionalitate sau zone rutiere periculoase cu 230 de echipamente noi de supraveghere, îmbunătăţirea condiţiilor şi creşterea siguranţei rutiere în Timişoara, creşterea siguranţei traficului rutier, prin introducerea unui sistem modern şi operativ de supraveghere video metropolitană şi crearea unui centru de comandă  şi control unic, pentru coordonarea activităţilor de trafic management şi supraveghere video.

Articol scris de

Jurnalist Timpolis