Primăria Timișoara anunţă că face un prim pas în reformarea sistemului de parcare întocmind un nou Regulament de funcţionare a sistemului de parcare TimPark şi introducându-l în sistemul de mobilitate al orașului.
„Ceea ce vedem astăzi sunt rezultatele politicii locale greșite de gestionare a sistemului de mobilitate, din ultimii ani: sub-finanțarea transportului public local și neglijarea nevoilor orașului de infrastructură pentru pietoni și bicicliști au dus la numărul uriaș de mașini de pe străzile orașului nostru. Un astfel de sistem este falimentar pentru orice oraș. Soluția nu este ca fiecare timișorean să aibă mașină personală, ci să avem un sistem de transport public eficient pe care cât mai mulți dintre noi să îl folosească și infrastructură de calitate pentru bicicliști. Lucrurile nu se pot schimba peste noapte, dar, noi am început această schimbare și Regulament de parcare este un prim pas că modul de administrare al spațiului public se schimbă. Și schimbarea va începe cu zona centrală”; declară primarul Timişoarei, Dominic Fritz.
În elaborarea Regulamentului de funcţionare a sistemului de parcare TimPark, transmit reprezentanţii Municipalităţii, au fost luate în considerare principalele probleme cu care se confruntă Timişoara: pe de-o parte, foarte mult spațiu public este folosit ca parcare, chiar dacă nu este amenajat în acest scop și ar putea fi utilizat ca spațiu verde, trotuare sau piste pentru biciclete, iar pe de altă parte, presiunea că nu sunt suficiente locuri de parcare.
În prezent, în Timișoara sunt amenajate peste 80.000 de locuri publice de parcare și staționare (47.445 locuri de parcare şi 32.805 locuri de staționare), pentru care Primărian îşi propune un mai bun management. La acestea se adaugă, locurile de parcare în regim privat, care rezolvă parcarea de domiciliu pentru foarte multe mașini (circa 2.600 de locuri de parcare în bateriile de garaje, la care se adaugă cele din curțile private). Studiile arată că în medie, mașinile personale sunt parcate 80% din timp la domiciliul proprietarului, 16% în altă parte și se deplasează doar aproximativ 4% din timp – și, desigur, pentru fiecare destinație este nevoie de loc de parcare.
„Ne-am concentrat, în primul rând pe reglementarea parcării în zona centrală, pentru că aici timișorenii au cele mai multe opțiuni de deplasare, toate mijloacele de transport public ajungând în centru și cu toate acestea, presiunea găsirii unui loc de parcare este cea mai mare. Este prima zonă în care ne propunem să descurajăm folosirea mașinii personale și să încurajăm utilizarea transportului public și deplasarea cu bicicleta. De aceea, în zona centrală – zona 0 – nu se vor mai emite abonamente, pentru a descuraja staționarea pe perioade foarte lungi de timp, permițând astfel, cât mai multor șoferi să folosească același loc de parcare”, transmit oficialii Municiaplităţii.
În această zonă, se va parca doar la oră, iar costul parcării va crește de la o oră la alta. De asemenea, pentru aceste locuri de parcare/staționare, perioada de taxare este cea mai lungă: de luni până duminică, între orele 8 – 20, va fi cu taxă, iar între orele 20 – 8, fără taxă.
Sistemul TimPark se va extinde doar pe străzi pe care sunt amenajate sau marcate locuri de parcare, ceea ce înseamnă că în urma extinderii, TimPark va fi funcțional pe circa 15% din străzile din Timişoara, în restul orașului parcarea va fi gratuită. Gradual, în următorii ani, sistemul TimPark se va extinde și pe alte străzi.
Prin actualul Regulament, Primăria oferă zece tipuri de abonamente, pentru a acoperi nevoile de parcare a cât mai multor timișoreni și pentru a descuraja ocuparea locurilor de parcare/staționare de pe domeniul public fără a plăti. Cel mai scump tip de abonament este cel „Combinat pentru Zonele I + II + III”, care oferă posibilitatea de a parca în întreg orașul cu excepția zonei centrale și are un preț de 2,59 lei/zi (respectiv, 72 lei/lună sau 777 lei/an).
În ceea ce privește opțiunea de a parca în zonele rezidențiale care fac parte din sistemul TimPark, cei care fac dovada că locuiesc în interiorul perimetrului de aplicare a sistemului de taxare au la dispoziție Abonamentul rezident, pentru un singur autovehicul/persoană, pentru a permite cât mai multor persoane accesul la locurile de parcare/staționare disponibile în cartiere. Pentru ca cei care cumpără acest tip de abonament să găsească un loc de parcare/staționare cât mai aproape de domiciliu, în noul Regulamernt TimPark au fost zonele tarifare roșie (I), galbenă (II), și albastră (III) au fost împărţite în subzone tarifare (litera de început a subzonei definind zona tarifară, spre exemplu litera R din denumirea subzonei semnifică că acea subzonă se regăsește în zona roșie), luând în considerare mai multe criterii, spre exemplu numărul de locuri de parcare, gradul de aglomerare (dacă în acea subzonă sunt mai multe blocuri decât case individuale) etc.
Persoanele cu dizabilități vor avea la dispoziție Abonamentul persoană cu dizabilităţi, care este gratuit şi le oferă drept de staţionare, în toate zonele de tarifare, inclusive în zona centrală (Zona 0), pentru a le facilita accesul la servicii medicale, culturale și la o mai bună integrare socială. De acest tip de abonament vor beneficia și părinții copiilor minori încadrați într-un grad de handicap, respectiv persoanele angajate ca asistenți personali ai persoanelor încadrate într-un grad de handicap grav cu asistent personal.
Viceprimarul Ruben Lațcău spune că intenția Municiaplităţii este ca acest regulament de parcare să fie implementat de o structură nouă, în subordinea Primăriei, și anume un serviciu public de administrare al parcărilor, care să investească banii pe care timișorenii îi plătesc pentru serviciul de parcare, în amenajarea de noi parcări: „Altfel, nu avem cum să mutăm mașinile parcate peste tot, în locuri special amenajate și să redăm timișorenilor spațiu public pentru recreere, plimbare, deplasare cu bicicleta sau pe jos, locuri care să fie sigure pentru copii și persoane în vârstă.”
Ultimele comentarii