Servicii de consultanţă „fără răspundere”, de 50.000 de euro, contractate la Consiliul Judeţean Timiş

consiliul-judetean-timis-plenServiciile de consultanţă în management pe care Consiliul Judeţean Timiş a anunţat că intenţionează să le achiziţioneze continuă să işte polemici. În condiţiile în care unii consilierii judeţeni spun că, pe lângă suprapunerea unor servicii de control cu obligaţiile de serviciu ale unor structuri ale administraţiei judeţene, firma prestatoare nu-şi va asuma răspunderea pentru calitatea consultanţei furnizate.

 

O achiziţie cu multe semne de întrebare

O bună parte din consilierii judeţeni nu sunt de acord cu achiziţionarea de către Consiliul Judeţean Timiş a unor servicii de consultanţă în management. Principalul reproş adus conducerii instituţiei este legat de faptul că se plătesc nişte servicii care intră în fişa postului unor funcţionari publici, plătiţi cu bani de la buget. „În fişa managerului public stă exact verificarea şi eficientizarea sistemului intern de management al CJT. Deci, avem oameni plătiţi cu bani publici să facă ceva ce noi s-ar putea să vrem să facem cu o firmă privată, dând bani dublaţi”, se menţiona în acest sens în plenul CJ Timiş.

Consilierul judeţean liberal Viorel Coifan spune că s-a mers pe ideea că, în varianta în care s-a propus o nouă organigramă, nu strică o consultanţă externă pentru o imagine mult mai clară a unor chestiuni legate de managementul instituţiei. „Pe de altă parte, o firmă externă nu poate intra în detalii organizatorice, pe care le cunosc doar reprezentanţii CJ Timiş. Cred că se puteau asigura măcar o parte din aceste servicii şi din interior, însă s-a adus argumentul că este nevoie de o imagine de ansamblu şi neutră. Părerea mea este că aceste servicii de consultanţă externă trebuie oricum realizate pe baza unei tematici bine stabilite, altfel sunt bani aruncaţi în vânt”, mai spune Viorel Coifan.

Un consilier judeţean PNL, Marian Vasile, ne-a declarat că o bună parte din aceste servicii de audit şi consultanţă în management puteau fi asigurate de managerul public, de compartimentul de audit, Corpul de Control al preşedintelui CJ Timiş sau chiar Adetim. În plus, alesul judeţean atrage atenţia că răspunderea asumată de prestatorii acestor servicii de consultanţă este zero. „Am întrebat care e răspunderea firmei respective în cazul în care rezultatele activităţii sale sunt proaste. Nu există nicio răspundere. Dacă vom da în judecată firma respectivă pentru daune provocate de acea consultanţă defectuoasă, avem şanse mari să pierdem. Pentru că în urma acestui contract pe bani publici se vor realiza doar nişte recomandări, foarte scumpe, pentru că suma vehiculată de 50.000 de euro nu este modestă”, crede Marian Vasile.

 

Consultanţă de zeci de mii de euro, „pentru utilizarea optimă a banilor publici”

Conducerea CJ Timiş a propus cumpărarea unor servicii de acest gen „în vederea identificării soluţiilor optime în utilizarea banilor publici, îndeplinirii politicii şi strategiei de dezvoltare a judeţului Timiş, precum şi asigurării unui cadru instituţional solid pentru o implementare adecvată a proiectelor din fonduri nerambursabile”.

Consultanţa are ca scop furnizarea de date privind analiza situaţiei instituţionale, a rapoartelor financiare privind situaţia creanţelor, datoriilor şi patrimoniului, analiza planului de acţiune existent pentru dezvoltarea instituţională, analiza şi propunerea schimbărilor necesare pentru a asigura cerinţele minime din punct de vedere al politicii instituţiei şi strategiei de dezvoltare, analiza problemelor întâlnite, care ar putea împiedica pregătirea, evaluarea şi aprobarea cererilor de proiecte finanţate din fonduri UE, identificarea necesităţii de reformare viitoare, de dezvoltare a capacităţii instituţiei, şi propunerea conceptelor de administrare viitoare a sistemului (organizare, necesar de forţă de muncă, întreţinere etc.).

Ceea ce înseamnă, cu alte cuvinte, că actualul staff al CJ Timiş vrea să se lămurească ce a preluat, să vadă care e situaţia financiară a instituţiei şi caută şi soluţii.

De ce nu ar putea fi însă furnizate aceste soluţii chiar de specialiştii proprii, cu ani sau zeci de ani de experienţă în administraţie? Această lipsă de siguranţă în capacitatea personalului intern de a evalua concret situaţia instituţiei şi de a propune soluţii pentru o gestionare eficientă a resurselor, şi contractarea de finanţări europene va costa destul de mult, pentru că o firmă de specialitate va cere foarte mulţi bani, ţinând cont că este o instituţie mare, cu responsabilităţi multiple şi numeroase structuri subordonate.

Print Friendly, PDF & Email