Semnalizarea rutieră în Timişoara, fără subcontractări, pentru a se evita haosul din trecut

semafoare speciale tramvaie fDupă experienţa vechiului contract pentru semnalizare rutieră, încheiat în 2001, pe 15 ani, care a dus la scandaluri, controverse şi situaţii hilare pe străzile oraşului, Municipalitatea timişoreană vrea să se asigure că nu se va mai repeta aceeaşi poveste. Ca atare, atribuirea semnalizării rutiere către societatea Drumuri Municipale se va face fără posibilitatea subcontractării.

 

Experienţă acumulată din greşelile trecutului

Serviciile de semnalizare rutieră au făcut obiectul unuia dintre cele mai controversate contracte ale Municipalităţii timişorene, fiind încheiat în 2001, pentru o perioadă de 14 ani, deci încheiat anul trecut.

Pentru a nu repeta experienţele neplăcute de pe parcursul derulării acestui contract de cursă lungă, Primăria Timişoara a realizat un studiu de oportunitate privind gestiunea delegată a serviciului, „Activitatea de semnalizare a circulaţiei rutiere, întreţinere, funcţionare şi dirijare a circulaţiei rutiere pe raza municipiului Timişoara”, acest sector urmând a fi atribuit societăţii Drumuri Municipale (care a înglobat Administraţia Domeniului Public). Consilierii locali au dorit însă o prevedere suplimentară, care să excludă din start posibilitatea unui nou contract precum cel din 2001, stipulând includerea în documentaţie a interdicţiei de subcontractare a acestor servicii de către Drumuri Municipale.

„Vrem să fim siguri că nu se dau, că pot avea loc abuzuri nu acum nu peste doi ani, ci în perioada de concesiune a delegării am dori să fie precizat că fără drept de subantrepriză. Nu am vrea să ajungem în speţa în care Drumuri Municipale prin delegare de gestiune primeşte toate lucrările de întreţinere a activităţii de semnalizare rutieră întreţinere, funcţionare şi să subconcesioneze peste un an sau doi unei alte societăţi. Deci în caietul de sarcini doresc să se precizeze: să se interzică subconcesionarea lucrărilor de către Drumuri Municipale” s-a solicitat în Consiliul Local, prevedere aprobată în principiu. „Am vrut să fim siguri că se previne în acest fel subcontractarea către alte firme, şi să ne trezim cu aceleaşi probleme”, ne-a declarat consilierul local PNL Simion Moşiu.

„Plan depăşit” la semafoare

Acelaşi consilier local spune că ultimele urmări ale contractelor „istorice” de semnalizare rutieră încheiate de Primărie se văd acum în montarea excesivă de semafoare, inclusiv la sensurile giratorii: „La câţi bani s-au câştigat acum cu montarea a sute de semafoare, cred că antreprenorii respectivi nici nu mai nevoie cu contracte cu Primăria vreo cinci ani. Montarea de semafoare în sensuri giratorii reprezintă cea mai proastă soluţie – la Braşov s-au scos jumătate din semafoare şi s-a remarcat imediat o fluidizare a traficului. La noi, deşi specialiştii în circulaţie din Marea Britanie veniţi la Timişoara, în urmă cu câţiva ani, au spus că oraşul este semaforizat excesiv, s-a mai decis acum să se pună semafoare şi în sensurile giratorii. Există un interes clar, din punctul meu de vedere, pentru banii obţinuţi din montarea acestor semafoare, şi nu are nicio legătură cu normalizarea traficului”. În opinia lui Simion Moşiu, semaforizarea suplimentară nu va face decât să crească semnificativ consumul de carburant şi, deci, cantitatea de noxe. „Singurul avantaj e probabil în buzunarul a aproximativ 20 de persoane. Restul de 350.000 de timişoreni nu contează pentru ei”, mai spune consilierul local. 

În urma implementării proiectului privind sistemul de management al traficului, deja s-au montat semafoare în următoarele sensuri giratorii: Calea Şagului cu b-dul Ana Ipătescu şi în Pieţele Mărăşti, Iuliu Maniu, Alexandru Mocioni şi Iosefin.

În forma propusă de iniţiatorii săi, proiectul de „Management al traficului”, în prezent în derulare, îşi propunea să contribuie la îmbunătăţirea fluxului rutier şi al siguranţei cetăţeanului, prin implementarea unui sistem de control adaptiv care să permită managementul traficului urban şi supravegherea video metropolitană, prin modernizarea şi extinderea sistemului de semaforizare din 134 intersecţii, dotarea intersecţiilor şi a zonelor identificate cu risc de infracţionalitate sau zone rutiere periculoase cu 230 de echipamente noi de supraveghere, îmbunătăţirea condiţiilor şi creşterea siguranţei rutiere în Timişoara, creşterea siguranţei traficului rutier, prin introducerea unui sistem modern şi operativ de supraveghere video metropolitană şi crearea unui centru de comandă  şi control unic, pentru coordonarea activităţilor de trafic management şi supraveghere video.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Jurnalist Timpolis, bogdan.piticariu@timpolis.ro