La jumătate de an de când îşi asumase răspunderea asupra noii legi a retrocedărilor, Guvernul a modificat-o din nou. Chiar şi cu noul cadru legislativ, proprietarii de drept rămân dezavantajaţi, în comparaţie cu samsarii şi intermediarii. Iar Timişoara rămâne un pol al problemelor în ceea ce priveşte retrocedările controversate.
Reguli noi, aceleaşi dificultăţi
În urmă cu mai bine de jumătate de an, actualul Guvern promitea o soluţionare a aşa-zisei crize a retrocedărilor, asumându-şi răspunderea pentru o nouă lege a retrocedărilor. Noile reglementări stabileau că foştii proprietari care nu-şi mai pot recupera imobilele primesc puncte (cu valoare de un leu pe punct) şi, ulterior, se pot folosi de aceste puncte pentru a licita pentru alte imobile sau, la alegere, pentru a le preschimba în bani. Posibilitate pentru care, însă, trebuie să aştepte până în 2017. În schimb, persoanele care deţin deja un dosar cu titlu de despăgubire emis de A.N.R.P., dar încă neachitat, vor primi plăţile în numerar începând de anul viitor, eşalonat pe cinci ani. Cu toate aceste “reforme”, criza retrocedărilor nu s-a rezolvat în niciun fel, ba, din contră, a continuat să se agraveze.
Zilele trecute, Legea retrocedărilor a fost din nou modificată, astfel încât primarii capătă drepturi suplimentare în privinţa acordării despăgubirilor (urmând să coordoneze comisiile locale pentru inventarierea terenurilor, din care până acum doar făceau parte). În schimb, modificările vin cu un punct slab pentru proprietari: în cazul în care urmaşul nu mai are actele prin care să demonstreze amplasarea exactă şi caracteristicile tehnice ale unui imobil distrus, clădirea va fi evaluată aplicând valoarea minimă pentru zona şi categoria de imobil respectivă. Din nou, însă, este greu de crezut că aceste schimbări legislative vor rezolva situaţia retrocedărilor, care se agravează la nivel naţional.
În prezent, Statul român mai are de plătit foştilor proprietari de imobile şi terenuri aflate încă în litigiu peste opt miliarde de euro, adică opt tranşe F.M.I.
13.000 de dosare au fost achitate până acum, iar încă 15.000 au fost soluţionate cu titlu de despăgubire. De zece ori mai mult – adică 150.000 de dosare (cifra este aproximativă, întrucât nimeni nu a făcut încă un calcul exact) – sunt încă nesoluţionate.
3,8% din dosarele despăgubite aparţin unor persoane care au cumpărat drepturile de la adevăraţii proprietari, iar 60% din sumele acordate până acum drept despăgubiri au mers către cele 3,8% din dosare, ale intermediarilor, lucru care demonstrează tendinţe de aplicare preferenţială a legii şi posibilă corupţie. 93% din despăgubirile acordate anual au fost primite de persoane împuternicite, nu de proprietarii de drept, iar 80% din dosarele aprobate în 2012 nu aveau ataşate certificatele de moştenitor.
Timişoara, pol al problemelor
În Timiş, polul problemelor legate de retrocedări este Timişoara. De altfel, în această vară s-a făcut public faptul că la nivelul Municipalităţii au loc verificări ale retrocedărilor făcute de Primărie începând cu anul 1990. Decizia verificării retrocedărilor a fost luată după ce de la Primărie şi de la Tribunalul Timiş au început să dispară acte care ar putea dovedi ilegalitatea unor retrocedări.
Verificarea se face cu specialişti de la Arhivele Statului şi cu ajutorul Parchetului şi Poliţiei, care anchetează unele retrocedări. În plus, la Primărie s-au luat deja măsuri pentru o reorganizare a arhivelor.
Deşi la Timişoara au existat în ultimii ani extrem de multe probleme legate de retrocedări şi restituiri, controalele Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor au fost extrem de puţine. De pildă, în 2011, instituţia nu a făcut nici măcar un control nici la Timişoara, nici în judeţ. Nici în 2012, an de reorganizare, marcat de scandaluri şi schimbări politice, inspectorii A.N.R.P. nu au prea fost văzuţi prin Timiş. Una dintre ultimele sancţiuni date în judeţ datează de acum trei ani, când conducerea de atunci a municipiului Timişoara era amendată cu 5.000 de lei. Anul trecut, Serviciul Juridic al Primăriei anunţa ca pe o mare victorie faptul că a reuşit să anuleze această amendă, precizând că “Judecătoria Timişoara, ca prima instanţă, considerând întemeiate apărările noastre, a admis plângerea formulată şi, în consecinţă, a exonerat conducerea instituţiei de la plata amenzii”.
La Timişoara, s-a vorbit nu o dată în ultimii ani despre faptul că mai multe clanuri de baştani imobiliari s-au specializat în găsirea persoanelor domiciliate în străinătate (în special, în Germania) care au deţinut în municipiu clădiri naţionalizate de autorităţile comuniste. În multe cazuri, în funcţie de vigilenţa instanţelor de profil, au fost “fabricaţi” şi moştenitori, ale căror nume doar coincid sau aduc vag cu cele ale proprietarilor de drept, decedaţi de zeci de ani.
Abia în ultima perioadă, oamenii legii au început să mai trieze aceste cazuri, descoperind falşi moştenitori. Un caz recent de acest gen a fost descoperit de Serviciul Juridic al Primăriei Timişoara, care a demarat o acţiune în instanţă pentru imobilele de pe strada Romulus, numerele 42 şi 44. Înscrierea ca proprietar a unui cetăţean maghiar, pe aceste imobile, pe baza revendicării, s-a bazat, spun reprezentanţii Municipalităţii timişorene, pe un act administrativ ce s-a dovedit a fi un fals. Primăria Timişoara a cerut să se constate în instanţă că falsul proprietar s-a intabulat în mod fraudulos în cartea funciară şi a cerut restabilirea situaţiei anterioare de carte funciară, în sensul reînscrierii dreptului de proprietate al Statului Român asupra imobilelor respective. Demersul a fost admis de Judecătoria Timişoara, printr-o sentinţă definitivă şi irevocabilă dată în urmă cu câteva luni.
În acest caz, cel care a solicitat retrocedarea, un prezumtiv cetăţean maghiar, nu există, fiind un personaj căruia i-a fost falsificată identitatea, iar apoi s-au făcut pe numele său tranzacţii de milioane de euro, fiind practic un “om invizibil”, protagonist al multor retrocedări din Timişoara. Personajul care, conform unor procurori timişoreni, nu există, fiind inventat în acte de mafia imobiliară timişoreană, este citat fără succes de ani de zile în instanţele din Timiş.
Multe din aceste revendicări cu cântec au vizat tocmai instituţii publice, cu precădere şcoli şi spitale din zona centrală a municipiului. Şapte secţii de spital şi clinici din Timişoara sunt revendicate, spitalele din subordinea Municipalităţii având nevoie de proiecte şi sume foarte mari pentru a evita evacuarea forţată, cu tot cu bolnavi.
În mod ciudat, majoritatea acestor clădiri au ajuns în posesia aceloraşi clanuri specializate pe tranzacţii imobiliare. Deşi felul în care un grup restrâns de oameni a reuşit să se împroprietărească cu un număr atât de mare de clădiri de valoare foarte mare, situate în centrul Timişoarei, ar fi trebuit să suscite interes din partea autorităţilor, până acum nu a existat nicio investigaţie extinsă pe acestă temă.
Avocat: “Era un jurist al Primăriei care întreba în sala de judecată: «Eu acum pe cine ajut?»”
Avocatul timişorean Carmen Obârşanu spune că una dintre sursele retrocedărilor controversate de la Timişoara trebuie căutată prin 1998, când a fost emisă o hotărâre de consiliu prin care li se interzicea juriştilor Primăriei să mai declare vreo cale de atac dacă există două soluţii de admitere în favoarea retrocedării. Acea hotărâre a fost iniţiată şi adoptată la insistenţele conducerii de atunci şi a fost abrogată în 2001, când s-a schimbat majoritatea în Consiliu. Efectele se văd şi acum, în sensul că unele instanţe par încă să considere legală acea hotărâre şi să ia decizii în consecinţă.
“Probleme mari sunt însă şi la nivel de instanţă, pentru că, dacă instanţa constată că într-un proces este un viciu de reprezentare, are datoria de a soluţiona cauza sub toate aspectele sale şi să descopere toate erorile. Un judecător bun e responsabil de actele sale. Însă ca avocat am auzit nu o dată la nivel de instanţe persoane implicate în procese de retrocedare care se prevalau de relaţiile lor cu unii judecători”, spune avocatul timişorean.
Carmen Obârşanu mai spune că în unele dintre aceste cauze existau părţi care susţineau că fac tranzacţii subterane fără niciun fel de jenă: “Era în urmă cu ceva ani un jurist cu care colabora Primăria, pe reprezentare, şi care întreba în sala de judecată «Eu acum pe cine ajut ?» Adică, era un fel de invitaţie la licitaţie – cine oferă mai mult”.
Consilier local: “Trebuia să se ceară expertize ale documentelor pe baza cărora s-au făcut revendicări”
Consilierul local P.D.-L. Maria Sărăcan spune că şi Primăria, dar şi instanţele de judecată ar fi trebuit să fie mai atente la procesele de revendicare care au dus la retrocedarea unui număr foarte mare de clădiri din zona centrală a oraşului. “Sigur că acum, fiind vorba de hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, e foarte greu să se mai schimbe ceva. Cred că la nivel de instanţe ar fi trebuit să se pună mult mai mult accent pe expertizarea unor documente în baza cărora se făceau revendicările de imobile, mai ales că persoanele care făceau revendicarea nu erau proprietarii de drept, de multe ori, ci intermediari care cumpăraseră drepturile litigioase. Sigur, nici juriştii Primăriei nu ştiu cum puteau constata ei înşişi faptul că aceste documente sunt false, dar era de datoria lor să ceară expertize. Există bănuiala că, pe această problemă, ar fi trebuit să se zbată mult mai mult”, declară Maria Sărăcan. Aceasta mai spune că, şi din cauza unei atitudini prea pasive, interesate sau nu, Statul a pierdut aproape toate clădirile valoroase pe care le deţinea în zona centrală a Timişoarei.
Ultimele comentarii