Retro Parada toamnei, la Timişoara

Automobile elegante, de epocă, maşini de teren, motociclete, bătrâne Dacii de colecție, aparținând unor serii limitate şi un spectaculos Buick roz perlat care a aparținut odinioară şefului Securității. Toate aceste maşini s-au înfățişat privirilor trecătorilor, sâmbătă la prânz, în Piața Victoriei din Timişoara.

Maşini militare, roată la roată cu limuzine luxoase de epocă

Expo masiniO zi blândă de miez de octombrie a creat cadrul prielnic pentru una dintre cele mai pline de farmec manifestări automobilistice: Retroparada organizată de Retromobil Club în 18 oraşe simultan, printre care şi Timişoara.

Înşirate cuminți una lângă alta, etalând caroserii care au sclipit în soare şi care au reflectat lumina de chihlimbar a toamnei de afară, maşinile venite din epoci diferite, de acasă sau de pe meleaguri mai îndepărtate, au răsfățat privirile curioşilor,trezind admirație şi, în unele cazuri, nostalgii.

BuiCKCelor care şi-au făcut vreme să parcurgă pe îndelete, de la un capăt la celălalt, platoul din Piața Operei li s-au înfățişat pe rând maşini militare şi limuzine luxoase de epocă, Aro-uri şi Trabant-uri, un Cadillac El Dorado şi un Bentley, un Ford Mercury, dar şi o maşină purtând însemnele Miliției din vremea regimului comunist, două motociclete şi mai multe Dacii, printre care şi o bătrână Dacie roşie model sport şi un spectaculos Buick Roadmaster, datând din 1956, într-o culoare roz-fondant.

Pe platoul din Piața Operei, s-au adunat în miezul zilei de sâmbătă 24 de maşini de epocă, două motociclete şi zeci de curioşi, pasionați de autoturisme vechi sau simpli trecători care s-au lăsat cuceriți de spectacolul oferit privirilor de caroseriile strălucind în soare ale unor maşini care au adus cu ele şi o parte din atmosfera plină de farmec şi necunoscut a unor timpuri demult apuse ori au evocat spiritul unei epoci rămase în amintire, însă doar pentru generația celor trecuți de 30 de ani.

Dacii expo masiniAşa se face că, pentru numeroşii copii veniți de mână cu părinții lor să admire maşinile expuse, tentația maximă a reprezentat-o Dacia Break cu girofar, fabricată în 1976, care avea scris pe caroserie Miliția. Asta în vreme ce generația 20 de ani s-a fotografiat entuziast cu maşinile kaki Aro, robuste şi dotate pentru a înfrunta terenul accidentat în operațiuni militare, iar domnişoarele şi doamnele au optat pentru instantanee alături de limuzine fastuoase, cum sunt cele folosite la nunți, pentru a crea atmosferă, ori lângă spectaculoase modele old style a căror istorie a început să se scrie în 1939, aşa cum a fost cazul celui mai vechi model expus.   

Organizatorul expoziției la nivel local, reprezentantul Retromobil Club, Vlad Capotescu, a evocat pasiunea pentru colecționarea de maşini de epocă drept "un hobby costisitor" şi a precizat că în mai puțin de şase luni o altă manifestare de acest gen va avea loc din nou la Timişoara.

Vlad Capotescu a expus, de altfel, sâmbătă, un Ford Mercury datând din 1979.

Maşina roz perlat a fostei Securităţi

Cea mai veche maşină prezentă în expoziție a fost un Fiat 1100, albastru, decapotabil, fabricat în 1939, care ar aparține, potrivit informațiilor obținute la fața locului, lui Sorin Drăgoi, citymanagerul oraşului. 

Arhitectul Valentin Luca a expus un Buick Roadmaster din 1956, o maşină-poveste, care ar fi aparținut fostului şef al Securității din perioada lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, Alexandru Drăghici. Maşina a fost achiziționată din Bucureşti, cu o sumă modestă, de aproximativ 2 000 de euro, dar a necesitat cheltuieli de reparații de peste…10 000 de euro, povesteşte proprietarul, pentru a fi adusă în forma de acum. Maşina era la origini neagră, ca toate maşinile utilizate de Securitate, şi a fost realizată în anii 50, la comandă specială, anume pentru statul român. A fost realizată în Belgia, la fabrica General Motors, din Anvers, şi are geamurile din spate fixe şi cu proprietăți antiglonţ, încastrate în caroserie. Proprietarul actual, care este arhitect şi care a acordat extrem de multă atenție tuturor detaliilor, povesteşte că a restaurat aproape singur maşina, vreme de mai mulți ani, şi că i-a schimbat atât culoarea caroseriei, care a devenit un roz perlat în amestec cu alb, cât şi pe cea a tapiseriei.   

Dacia Miliţiei, la întrecere cu un Crysler Valiant

mASINA MILITIEUn italian stabilit în Timişoara după Revoluție a expus, la rândul său, în Piața Operei, una dintre maşinile vechi din bogata sa colecție, un Bentley S1, fabricat în 1959. Privitorii află că proprietarul nu îndrăzneşte să 

folosească maşina în deplasările sale pe drumurile din România, din pricina stării drumurilor şi din pricina faptului că găsirea unor piese de schimb necesare pentru astfel de maşini reprezintă o adevărată provocare pentru colecționarii împătimiți. Autoturismul, care a atras atenția tuturor celor a căror memorie păstrează încă dăltuite amintiri din perioada României comuniste, a fost modelul Dacia Break fabricat în 1976, purtând scris pe ea “Miliția”. Actualul proprietar, Dorin George Bagiu, vine din Giroc. Are în proprietate maşini de colecție… cât pentru un muzeu întreg, adică 26 de maşini şi vreo 19 motociclete, dar se plânge că e nemulțumit de impozitele mari pe care trebuie să le plătească Statului român pentru pasiunea sa şi precizează cu indignare că alternativa este să îşi mute colecția în Ungaria, acolo unde ar putea beneficia de numeroase facilități pentru faptul că e colecționar  de automobile vechi. 

Maşina cu însemnele Miliției pe ea povesteşte că a cumpărat-o din fața unui aprozar din Alba, pe o sumă nu foarte mare, iar apoi a mai investit în ea aproape 2 500 de euro.

Un exemplar-vedetă a venit tocmai de la Novi Sad, adus de proprietarul său, Milan Lemi. Crysler-ul Valiant din anii '60 a monopolizat imediat atenția celor prezenți în Piața Operei, cu aerul său extrem de elegant şi atemporal şi cu caroseria sclipitoare, în nuanța untului.

La finalul celor două ore petrecute în Piața Victoriei, autoturismele expuse, purtând cu ele parfumul altor vremi, s-au încolonat şi au pornit într-o paradă pe străzile Timişoarei.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Jurnalist Timpolis