Analizând rezultatele concursului național de ocupare a posturilor didactice din învățământul preuniversitar, rectorul Universităţii de Vest din Timişoara atrage atenţia că meseria de dascăl nu este suficient de atractivă pentru tinerii valoroși. Explicând de ce.
Aproape 45% dintre candidații care au susținut proba scrisă a concursului național de ocupare a posturilor didactice din învățământul preuniversitar au luat nota 7 sau peste 7.
Rectorul Universităţii de Vest din Timişoara, prof. univ. dr. Marilen Pirtea, care este şi preşedinte al Consorţiului Universitaria, declară: „Nici nu mai are rost să discutăm dacă procentul este mai mare sau mai mic decât anul trecut, cred că marea majoritate suntem de acord că meseria de dascăl nu este suficient de atractivă pentru tinerii valoroși. Mulți dintre cei mai buni absolvenți de studii universitare preferă locuri de muncă în privat, mai bine plătite și care de multe ori nu necesită competențele acumulate în timpul studenției.”
Rectorul UVT mai spune că, în context, există o problemă: salariile mici care înseamnă finanțare improprie sau sărăcie. „În limbaj mundan, absolvenții care nu își exercită meseria înseamnă risipă a banului public. Avem nevoie urgentă de revalorizarea meseriei didactice atât în preuniversitar, cât și în universitar”, declară Marilen Pirtea. Menţionând că, în preuniversitar, salariul de bază al unui profesor debutant este puțin peste 1.200 de lei, iar cel al unui asistent universitar debutant, de aproximativ 1.500 de lei. „Există numeroși studenți bine pregătiți, însă profesia didactică nu poate fi atractivă cu acest nivel al salarizării. Problema poate fi rezolvată doar plecând de la finanțare adecvată, însoțită de autonomia școlilor și a universităților de a salariza personalul în mod diferențiat, în funcție de merit”, mai spune rectorul UVT. Acesta subliniază că argumentul că nu sunt bani nu poate fi acceptat la nesfârşit.
„Ministrul Mircea Dumitru a arătat că universitățile românești au performanțe remarcabile în plan internațional, dacă ne raportăm la bugetele avute la dispoziție. România se află, de foarte mulți ani, în topul țărilor UE care alocă cea mai mică cotă din PIB pentru finanțarea învățământului (în teorie 6%, dar în practică, în 2014 3,2%). Cu toate acestea, avem numeroși elevi olimpici internaționali, iar cele mai bune universități din România se plasează constant în rândul primelor 3 – 4% universități ale lumii. Dacă am face o analiză comparativă, am constata, probabil, că, între sectoarele economice ale României, Educația este unul dintre cele mai performante. Cu toate acestea, Educația nu este prioritizată, în timp ce alte sectoare economice continuă să fie finanțate cu mult mai mult, în ciuda performanțelor nesatisfăcătoare”, declară rectorul UVT. Dând ca exemplu infrastructura, România având cele mai mari costuri per kilometru de autostradă din Europa, iar performanțele sunt mediocre. „În Programul de Guvernare 2013 – 2016, Transporturilor le-a fost alocat un buget de patru ori mai mare decât Învățământului și totuși, de la Constanta la Timișoara faci în continuare cel puțin zece ore”, mai spune Marilen Pirtea.
În acest context, adaugă el, este clar că este nevoie urgentă de o reformă a sistemului bugetar, în care sectoarele neperformante să fie restructurate. „Avem nevoie urgentă de revalorizarea meseriei didactice atât în preuniversitar, cât și în universitar prin finanțare adecvată și salarizare diferențiată, în funcție de performanță.Sunt convins că după astfel de măsuri s-ar găsi bani și pentru Educație și Sănătate”, conchide rectorul UVT.
Ultimele comentarii