De Ziua cadrelor didactice, rectorul Universităţii de Vest din Timişoara le cere guvernanţilor să le facă un cadou: șase măsuri de bun-simț. Atenţionând că respectul și responsabilitatea față de profesori, față de Educație, se citesc în acțiunile guvernanților, nu în declarațiile publice ale acestora.
În 5 octombrie este serbată, în toată lumea, Ziua cadrelor didactice. Celebrată, anul acesta, sub motto-ul „Teaching in Freedom, Empowering Teachers”.
„A putea preda liber, fără constrângeri, a preda în libertate și a da astfel forță dascălilor, a-i face mai puternici este un dar. Mă văd nevoit a sublinia abordarea greșită a administrației social-democrate, care consideră că singura măsură a respectului față de dascăli este salariul, nici această abordare nefiind însă lipsită de capcane. Nu doresc să fac referire la înșelătoria din spatele măririlor salariale, ci să subliniez faptul că dincolo de remunerarea corectă, Guvernul este dator Educației, dascălilor, cu o serie de măsuri de bun-simț”, spune rectorul Universităţii de Vest din Timişoara, prof. univ. dr. Marilen Pirtea, care este şi coordonatorul Comisiei de Educație, Cercetare, Tineret și Sport a PNL.
Acesta a creionat șase demersuri despre care afirmă că pot fi realizate „din stilou”, măsuri care au în mijlocul lor profesorul și elevul:
- Scoaterea condicii de prezență din școli. „Dascălii nu sunt funcționari în uzine. Chiar dacă sunt plătiți din bani publici, ca și universitarii și medicii, activitatea dascălilor are alt specific, normarea ca la uzină nu este potrivită, este jignitoare și este frustrantă!”
- Debirocratizarea evaluării profesorilor, pentru ca dascălii să se ocupe în primul rând de elevi. „Restructurați grila de evaluare a dascălilor din preuniversitar prin eliminarea aspectelor birocratice din aceasta și introduceți și/sau creșteți ponderea activităților cu elevii și a rezultatelor acestora măsurate prin progresul școlar. Așa vom valoriza dascălii care au o contribuție însemnată la educația elevilor lor.”
- Oferirea posibilităţii ca dascălul să-și aleagă singur materialele auxiliare. „Cadrul didactic are capacitatea, dreptul și chiar obligația să-și elaboreze și/sau selecteze auxiliarele didactice, un învățământ centrat pe elev nu are nevoie de auxiliare aprobate de la minister. Preselecția unor auxiliare este o insultă adusă competențelor profesionale ale cadrelor didactice din preuniversitar. Avem manuale aprobate de minister, este suficient.”
- Organizarea de concursuri pe bune pentru directorii de școală și pentru inspectorii școlari. „Încetați cu favoritismele, cu impunerea oamenilor de partid în poziții de conducere și lăsați aceste locuri pentru specialiști recunoscuți de colegii lor.”
- Renunțarea la lista de discipline obligatorii pentru autorizarea și acreditarea programelor de studii universitare. „S-au cheltuit bani serioși pentru implementarea structurilor moderne de management al competențelor, avem cadre ale calificărilor și un registru național al calificărilor – puneți-le la treabă! Lista de discipline obligatorii este anacronică și nu lasă universitarii să inoveze, să se adapteze la actualitatea domeniului și la nevoile pieței muncii.”
- Realizarea clasificării universităților, ierarhizarea programelor de studii, evaluarea școlilor doctorale, astfel încât fiecare cadru didactic universitar să se regăsească într-o poziție confortabilă din care randamentul său să fie maxim. „Este nefiresc faptul ca toate cadrele didactice universitare să fie puse într-un șablon. Unii iubesc mai mult activitatea didactică, alții, activitatea de cercetare. Clasificarea universităților, ierarhizarea programelor de studii, evaluarea școlilor doctorale, vor permite fiecărui cadru didactic dar și fiecărei universități să-și regăsească locul în funcție de misiunea asumată.”
Marilen Pirtea le transmite guvernanţilor că, dacă vor să demonstreze respect față de dascăli, să le facă un cadou, de ziua lor, aceste șase inițiative „pe care le puteți implementa cu ușurință, numai voință să aveți. Puteți face măcar atât?”
Ultimele comentarii