Evaluarea școlilor doctorale este o necesitate, spune rectorul Universității de Vest din Timișoara. Acesta atrage atenţia asupra faptului că, deşi legea prevede clar că toate ciclurile de studii sunt supuse unui proces de evaluare, acest lucru nu s-a întâmplat și în cazul studiilor doctorale, putându-se astfel concluziona că și acesta este un motiv pentru care realitatea ultimilor ani a evidențiat o multitudine de probleme în domeniu, amintind aici acuzațiile de plagiat, calitatea unor conducători de doctorat, dar și calitatea științifică discutabilă a unor teze de doctorat.
Rectorul Universităţii de Vest din Timişoara, prof. dr. Marilen Pirtea, declară că studiile universitare de doctorat din ultimul deceniu au funcționat în absența oricărui filtru extern de evaluare a calității programelor oferite, fapt de neconceput pentru un sistem de învățământ superior sănătos și competitiv. Din acest punct de vedere, adaugă el, rolul ARACIS este unul foarte important, atât din perspectiva asumării demersului de inițiere a acestei metodologii, cât și din perspectiva implementării acesteia: „Pe lângă ordinul de ministru privind evaluarea școlilor doctorale recent aprobat, Ministerul Educației Naționale are responsabilitatea de a asigura cadrul și mediul de lucru potrivite pentru ca învățământul superior, în general, și studiile doctorale, în particular, să-și dobândească respectul și credibilitatea în fața societății românești.”
Dincolo de necesitatea unui asemenea ordin, afirmă Marilen Pirtea, în conținutul său pot fi identificate o serie de prevederi care vor conduce, în timp, la creșterea calității învățământului doctoral din România: „Măsurile vizează exigențe sporite față de activitatea științifică a doctoranzilor, resurse pentru dezvoltarea lor profesională și pentru mobilități naționale și internaționale, exigențe sporite pentru existența domeniilor de studii de doctorat prin raportarea activităților științifice ale conducătorilor de doctorat la criteriile în vigoare, precum și o serie de măsuri de stimulare a internaționalizării studiilor de doctorat și de creștere a relevanței acestora în plan național și internațional.”
Rămâne însă discutabilă, atrage atenţia rectorul UVT, perioada de realizare a procesului de evaluare pentru toate școlile doctorale existente, luna decembrie a anului 2019 fiind un termen optimist.
Ultimele comentarii