Reabilitarea tramvaielor din Timişoara, un proiect de 18 milioane de euro, în atenţia a doi oameni de afaceri cercetaţi de D.N.A.

Reabilitarea tramvaielor se putea face, însă, chiar de către R.A.T.T.

Tramvai in Piata LibertatiiPrimăria Timişoara a organizat o licitaţie pentru reabilitarea tramvaielor timişorene, la care au participat două firme, însă în spatele acestora sunt doi oameni, Gruia Stoica şi Călin Mitică, ambii având probleme de notorietate cu legea. Mai mult, suma estimată pentru reparaţia unui singur tramvai este cuprinsă între 500.000 şi 800.000 de euro, adică aproape cât ar costa un tramvai nou.

Această stare de fapt nu a rămas, însă, fără ecou. Vicepreşedintele Partidului Mişcarea Populară Timiş, Eugen Stănescu, fost director al Regiei Autonome de Transport Timişoara, se întreabă, retoric, dacă Primăria Timişoara nu ştia că R.A.T.T. are o Secţie de Reparaţii şi Modernizări la care sunt angajaţi profesionişti pentru a efectua astfel de reparaţii şi modernizări tehnice: “Sau, dacă ştia, ce logică ar avea să aloce zeci de milioane de euro când reabilitarea se poate face la un preţ indubitabil mai mic chiar de către regia care le gestionează?” Eugen Stănescu mai spune că toate tramvaiele germane care circulă, la acest moment, în Timişoara sunt produse în anii 1970, iar la achiziţionare aveau toate reviziile şi reparaţiile efectuate la zi, inclusiv două cicluri de modernizări.

Vă pot spune din experienţa de fost director al R.A.T.T., că, în mod normal, dacă reparaţiile (inclusiv modernizările) costă mai mult de 30% din valoarea unui tramvai nou, se preferă achiziția de tramvaie noi. Spre exemplu, cele mai ieftine tramvaie se produc în Croaţia şi costă aproximativ 1,2 milioane de euro, deci cu aproximativ 400.000 de euro mai mult decât preţul maxim propus în contractul Primăriei pentru reabilitarea unui tramvai produs cu peste 40 de ani în urmă”, declară Eugen Stănescu.

Acesta opinează că cea mai eficientă soluție pentru creșterea calității transportului cu tramvaiul în Timișoara este achiziționarea a 60 tramvaie noi printr-un contract pe şase ani, ceea ce înseamnă zece tramvaie pe an, în paralel cu modernizarea în cadrul R.A.T.T. a 30 tramvaie, cu maximum 150.000 de euro/ tramvai, în trei ani. De asemenea, afirmă vicepreşedintele P.M.P. Timiş, parțial, pot fi achiziționate tramvaie noi cu fonduri de la U.E., însă proiectul trebuie să cuprindă, obligatoriu  reabilitarea celor 40 de kilometri de linie cale simplă, construirea unui depou nou şi un tramvai la fiecare doi kilometri de linie cale.

La finalul lunii ianuarie, Primăria Timişoara a anunţat că doar două firme din România au fost interesate să depună documentaţia pentru reabilitarea a 30 de tramvaie vechi din Timişoara, un proiect în valoare de 18 milioane de euro. Una dintre firme este Remar Paşcani, proprietatea lui Gruia Stoica, recent reţinut de D.N.A., iar cealaltă, Remarul 16 Februarie, din Cluj Napoca, proprietatea lui Călin Mitică, şi el cercetat la un moment dat de D.N.A., pentru fraudă, dar achitat la începutul acestui an de Judecătoria Cluj.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Jurnalist Timpolis