Reabilitarea podurilor Timişoarei, investiţie prioritară în 2016

Mai mult de jumătate sunt expirate de mult timp

Podul-Tineretii Fot Eye in the SkyDeşi s-a tot spus că este necesară demararea unei acţiuni ample de reabilitare a podurilor din Timişoara, până acum nu s-a reuşit să se găsească resursele necesare. Şi pentru că timpul trece în defavoarea acestor construcţii, ale căror probleme se accentuează, Primăria Timişoara intenţionează ca în acest an să iniţieze lucrări de reabilitare pentru cel puţin cinci poduri.

 

Din 18 poduri doar patru mai sunt în garanţie

Biroul Tehnic al Primăriei a anunţat lista investiţiilor prioritare, printre acestea numărându-se şi reabilitarea a cinci poduri. În planul de investiţii pe 2016 a fost inclusă consolidarea pentru Podul Ştefan cel Mare, Podul Muncii, Podul Tinereţii, Podul Eroilor şi podul de pe strada Jiul.
Aceste lucrări sunt necesare, întrucât din cele 18 poduri, pasarele şi pasaje aflate în patrimoniul Municipalităţii timişorene, doar patru sunt în garanţie, şi numai cinci au expertiza de consolidare efectuată, şi un singur pod peste canalul Bega a fost reabilitat în ultimii ani – Michelangelo, cuprins în proiectul mai amplu realizat cu fonduri europene, de reorganizare a uneia dintre cele mai circulate intersecţii din Timişoara.

Consilierul local PNL Simion Moşiu spune că este foarte bine că se alocă fonduri, pentru că majoritatea podurilor au ieşit din perioada de garanţie: „Dacă se consolidează, li se întăreşte structura de rezistenţă şi se prelungeşte durata de utilizare în siguranţă cu câteva zeci de ani. Este oportun să se facă astfel de lucrări, în condiţiile în care toate elementele par să indice că traficul se va intensifica.” Simion Moşiu afirmă că, pe lângă consolidarea podurilor vechi, s-ar impune şi realizarea unor poduri noi, care ar contribui în mod clar la fluidizarea traficului.

Garanţii expirate

Conducerea Primăriei a recunoscut că starea tehnică a unor poduri din Timişoara – majoritatea foarte vechi, cel mai nou, ieşit şi el din garanţie, Podul Muncii, datând din 1978 – nu este bună, raportată la trafic şi la standardele de siguranţă din domeniu.

Astfel, s-a atras atenţia asupra faptului că din podurile, pasarelele şi pasajele care se află în patrimoniul Municipalităţii, nici cele cinci poduri expertizate nu sunt cu documentaţiile la zi, ultimele evaluări fiind făcute în urmă cu câţiva ani. Un pod cu probleme este cel de la Gara de Nord, înspre bulevardul Tinereţii, unde există două linii de tramvai şi o semaforizare pe ambele părţi ale podului şi unde, din cauza stării lucrării, se produc vibraţii puternice la fiecare trecere a unui vehicul ceva mai greu.

O parte din podurile si pasarelele din Timisoara au fost reparate şi consolidate în intervalul 1995 – 2008, însă şi acestea trebuie expertizate din nou, din punct de vedere al siguranţei.

Din fericire, podurile intens traficate din Timişoara au fost construite de firme străine, de regulă austriece, în perioada în care nu se făcea rabat de la calitate la acest gen de construcţii. Astfel, s-a vorbit foarte mult despre faptul că, în urmă cu mai mult de zece ani, Primăria Timişoara a primit o înştiinţare de la o firmă austriacă, urmaşă a companiei care construise poduri în Timişoara la început de secol trecut, înştiinţare în care se preciza că au ajuns la termenul de “expirare” Podurile Traian, Mihai Viteazul, Dacilor şi Decebal, la construirea cărora a contribuit respectiva companie.

Deşi în alte domenii au fost planificate investiţii de amploare, lucrările derulate la poduri de Direcţia Tehnică a Primăriei nu au fost foarte multe în ultima perioadă. Este timpul ca documentaţiile pregătite în  acest sens, încă din 2010, să fie folosite pentru lucrările propriu-zise.

 

Foto: Eye in the Sky

Print Friendly, PDF & Email