Cu toate că, în vara acestui an se anunţa că proiectul gazoductului Nabucco, ce urma să treacă şi prin Timiş, a eşuat la nivel european în formula propusă, autorităţile judeţene nu renunţă la idee. A fost adoptată deja o hotărâre de Consiliu Judeţean prin care administraţia judeţeană îşi reafirmă susţinerea faţă de proiect, deşi nu se ştie dacă acesta va fi reluat, într-o altă formulă.
Acord de principiu reconfirmat
Consilierii judeţeni timişeni au adoptat, zilele trecute, un proiect de hotărâre care reconfirma intenţia administraţiei judeţene de a sprijini proiectul gazoductului Nabucco, în eventualitatea în care acesta va continua, prin găsirea unui alt furnizor de gaze naturale “Hotărâre privind aprobarea modificării prin act adiţional a Protocolului de colaborare încheiat cu S.C. Nabucco Gas Pipeline România S.R.L., anexă la H.C.J.Timiş nr. 21 din 14 02 2011” se numeşte proiectul adoptat de către Consiliul Judeţean. În acest act se precizează că S.C. Nabucco Gas Pipeline România S.R.L. intenţionează păstrarea, respectiv protejarea culoarului Conductei Nabucco pe teritoriul României, în vederea utilizării acestuia în momentul în care sunt identificate şi devin disponibile alte surse de gaze. În acest sens se prelungeşte protocolul semnat între Nabucco şi C.J. Timiş şi se lungeşte durata certificatului de urbanism emis în baza acestui protocol pentru o perioadă care nu este prevăzută în Hotărârea de Consiliu adoptată. Acest protocol nu este formal şi obligă administraţia judeţeană la păstrarea culoarului aferent gazoductului, precum şi la respectarea termenilor contractuali destul de stricţi pe care şi i-a asumat iniţiat, în 2011, odată cu semnarea contractului cu Nabucco.
Rămâne deci de văzut cum îşi va respecta C.J. Timiş această obligaţie şi dacă nu cumva acest culoar păstrat pentru prezumtivul gazoduct nu va intra în conflict cu alte proiecte de infrastructură care se intenţionează a fi dezvoltate în perioada următoare, în Timiş (adică, pe lângă autostrăzi, şi realizarea Centrului Intermodal de Transport Marfă la Remetea Mare, pe unde urma să treacă şi gazoductul).
C.J. Timiş a aprobat la începutul lui 2011 o hotărâre menită să ajusteze Protocolul de colaborare făcut de Timiş cu promotorii proiectului Nabucco. Gazoductul era prevăzut să treacă prin extravilanul localităţilor Lugoj, Recaş, Găvojdia, Victor Vlad Delamarina, Boldur, Coşteiu, Topolovăţu Mare, Remetea Mare, Giarmata, Pişchia, Fibiş, Orţişoara şi Variaş.
Termeni contractuali stricţi pentu C.J. Timiş
În 2011, C.J. Timiş a făcut publică hotărârea menită să tranşeze ultimele detalii care să facă funcţional parteneriatul dintre Timiş şi promotorii proiectului Nabucco – Nabucco Gas Pipeline. Adăugirile se refereau în primul rând la stricteţea cu care trebuie păstrate o serie de informaţii care vor rămâne clasificate cu privire la acest proiect. Se specifica în acest sens că “Compania Nabucco Gas Pipeline International a autorizat clasificarea anumitor categorii de informaţii drept strict confidenţiale echivalând cu informaţii cu caracter de secret de serviciu, în conformitate cu legislaţia aplicabilă în România”. Lista secretelor era una destul de lungă.
În cazul în care nu respecta regimul secret al acestor date, autoritatea contractantă, în speţă C.J. Timiş, risca destul de mult, protocolul specificând că „părţile înţeleg că încălcarea oricăror obligaţii din acest protocol, de către Autoritate, poate provoca daune considerabile întregului Proiect Nabucco, investiţie de interes european, daune care pot fi dificil sau imposibil de remediat sau reparat. În cazul în care Autoritatea îşi încălcă obligaţiile ce îi incumbă în conformitate cu dispoziţiile prezentului protocol, recunoaşte dreptul oricărei companii Nabucco România sau Nabucco International de a solicita daune interese”.
Prin acelaşi protocol, C.J. Timiş îşi mai asuma nişte obligaţii. De exemplu, să informeze în scris compania Nabucco România, în termen de cinci zile de la depunerea oricărei solicitări de emitere a unui certificat de urbanism de către o persoană fizică sau juridică, pentru amplasarea unui obiectiv în coridorul pentru care s-a emis certificatul de urbanism pentru Proiectul Nabucco. În plus, se obliga să emită orice autorizaţie de construire solicitată de orice persoană interesată în coridorul pentru care s-a emis certificatul de urbanism pentru Proiectul Nabucco, dar numai după obţinerea în prealabil a avizului din partea Nabucco România.
Aceste prevederi – menţinute prin prelungirea protcolului semnat de C.J. Timiş şi Nabucco – au dus la controverse în mai multe şedinţe de plen din mandatul trecut. “(…) ne obligăm să informăm în scris compania, în termen de cinci zile de la depunere, a oricărei solicitări de emitere a unui certificat de urbanism de către o persoană fizică sau juridică pe amplasamentul obiectivului, şi să emitem orice autorizaţie doar pe baza avizului dată de această firmă. În consecinţă, vă întreb : noi, ca autoritate publică, putem fi ţinuţi de avizul unui S.R.L. – cu tot interesul acestei conducte sau avem obligaţia legală să informăm un S.R.L. şi apoi, după aceea, să luăm o hotărâre?”, întreba fostul consilier judeţean P.N.Ţ.C.D. Marius Cârceie.
Preşedinte Comisia Economică a C.J.T.: “Guvernul trebuie să facă lobby pe lângă autorităţile europene”
Consilierul judeţean P.N.L. Gheorghe Bologa (foto), şeful Comisiei Economice a C.J. Timiş, susţine că proiectul Nabucco ar fi adus semnificative avantaje economice şi României, şi Timişului. “Administraţia judeţeană l-a sprijinit de la început, dar realizarea sa nu depinde nici de autorităţile locale, nici de cele naţionale. Proiectul se va implementa doar dacă este susţinut de către partenerii europeni. În acest sens, România, prin actualul Guvern, trebuie să facă lobby pe lângă autorităţile europene. Şi în Timiş proiectul ar fi adus numeroase avantaje economice, ar fi fost o investiţie semnificativă şi ar fi creat locuri de muncă”.
Gheorghe Bologa apreciază că Nabucco a avut de suferit de pe urma concurenţei acerbe ruseşti, prin proiectul paralel South Stream: “E şi acesta un motiv pentru care autorităţile române trebuie să păstreze o relaţie diplomatică bună cu Rusia”.
Un deznodământ previzibil?
La mijlocul acestui an se anunţa că proiectul Nabucco nu va fi realizat în forma scontată, deoarece consorţiul care operează exploatarea gazeiferă Şah Deniz, din Azerbaijan, a selectat o altă rută de export către Europa. Grupul de la Şah Deniz a selectat ca rută de export către Europa gazoductul TAP (Trans-Adriatic Pipeline), care va trece prin Grecia, Albania şi Marea Adriatică, având ca punct final un terminal din sudul Italiei.
Nabucco este susţinut politic de U.E. şi vizează alimentarea cu gaze naturale extrase din regiunea Mării Caspice, pentru a reduce dependenţa Europei de gazul importat din Rusia, de la compania de stat Gazprom. Proiectul Nabucco vizează alimentarea Europei cu 31 de miliarde de metri cubi de gaze naturale pe an printr-o conductă care ar urma să transporte gaze din Turcia până în Austria, prin Bulgaria, România şi Ungaria.
Iniţial, gazoductul urma să traverseze şi teritoriul Turciei, având o lungime de 3.900 de kilometri şi un cost estimat la 7,9 miliarde de euro. Proiectul a fost revizuit anul trecut şi redenumit Nabucco West, lungimea fiind redusă la 1.315 kilometri, cu tranzit prin Bulgaria, România şi Ungaria. Costul proiectului revizuit nu a fost precizat.
Azerbaijanul este principalul potenţial furnizor de gaze naturale pentru Nabucco, mai ales după ce Statele Unite şi aliaţii săi din Europa au impus sancţiuni economice dure asupra Iranului.
Anul trecut, premierul rus, Vladimir Putin, şi cel turc, Recep Tayyip Erdogan, au parafat un acord care înseamnă depăşirea unuia dintre cele mai mari obstacole care mai stăteau în calea construcţiei altui gazoduct care e un concurent direct pentru Nabucco – South Stream. Turcia a acordat Rusiei permisiunea ca viitorul gazoduct South Stream să îi tranziteze apele teritoriale. Acordul Turciei era ultimul pas pe care Moscova îl avea de făcut pentru a trece la realizarea proiectului de furnizare a gazelor către Europa. Conducta South Stream (care ar urma să treacă pe sub Marea Neagră) poate concura astfel direct conducta Nabucco. Astfel, gazoductul South Stream va trece prin apele teritoriale ale Turciei, care este participantă la proiectul Nabucco, pentru a ajunge în sud-estul Europei. Rusia a alocat deja pentru South Stream zece miliarde de euro, gazoductul urmând să transporte 63 de miliarde de metri cubi de gaze către Europa, din 2015, costul total al proiectului fiind estimat la 30 de miliarde de dolari.
Ultimele comentarii