În urmă cu câteva săptămâni, atunci când s-a vorbit despre posibilitatea ca, după o serie de modificări legislative, Primăriile cu multe datorii, care nu-şi pot gestiona în mod eficient resursele, să intre în insolvenţă, Consiliul Judeţean Timiş nega o asemenea posibilitate în cazul vreunei Primării din judeţ. Însă un proiect recent de hotărâre al C.J.T. demonstrează contrariul.
La un pas de închidere
Nu a trecut mai mult de o lună de când câţiva reprezentanţi ai Consiliului Judeţean susţineau că nicio o Primărie din Timiş nu are o situaţie financiară atât de gravă, încât să se discute măcar posibilitatea ca o astfel de unitate administrativă să intre în faliment. Între timp, lucrurile arată că ipoteza intrării în insolvenţă a unei Primării nu este imposibilă, pentru că doar prin intervenţia C.J.Timiş s-a reuşit să se evite o astfel de situaţie.
Printr-un proiect de hotărâre, numit “Propunerea de aprobare a repartizării unor sume din fondul de rezervă al Consiliului Judeţean Timiş pentru comuna Maşloc” a fost nevoie să se aloce urgent bani către această Primărie “pentru rezolvarea unei probleme de extremă dificultate pentru primărie şi comunitate”.
Oficialii C.J. Timiş spun că, din cauza situaţiei create prin neplata facturilor restante către firma căreia i-a fost atribuită construirea Grădiniţei cu program normal din Maşloc, lucrare definitivată în anul 2011, respectiv neplata penalităţilor sumelor restante conform somaţiei de executare, Primăria comunei Maşloc a fost obligată la plata sumei de 338.814,40 lei. C.J. Timiş, care nega că ar exista Primării ameninţate de faliment în judeţ, spune, în motivarea acestui proiect: “Situaţia financiară a Primăriei Maşloc nu permite achitarea acestei sume doar cu riscul intrării in insolvenţă”.
În plus, neachitarea acestei sume însemna închiderea Grădiniţei şi implicit oprirea activităţii pentru aproximativ 60 de copii care învaţă în această instituţie.
Anul trecut, Grădiniţa a fost închisă temporar din cauza faptului că nu s-a achitat această sumă, ea fiind redeschisă cu promisiunea achitării datoriei. De atunci Primăria Maşloc a făcut demersuri permanente către toate forurile abilitate, în speranţa rezolvării acestei situaţii. Până în acest moment nu s-a primit nici un răspuns, iar constructorul insistă să închidă din nou Grădiniţa pe baza hotărârii judecătoreşti. “Dacă nu se plăteşte această su-mă, care creşte cu fiecare zi datorită penalităţilor calculate, înseamnă că anul şcolar 2013 – 2014 va găsi Grădiniţa cu uşa închisă. În acest sens, pentru evitarea intrării în insolvenţă a Primăriei Maşloc şi închiderea Grădiniţei din comuna Maşloc, propunem aprobarea alocării fondurilor necesare în valoare de 338.814,40 lei din fondul de rezervă bugetară a C.J. Timiş”, se arăta în proiectul de hotărâre adoptat.
“Este vorba de acel deja celebru contract pentru grădiniţa din Maşloc, la care, din cauza neachitării unor facturi, s-au strâns penalităţi de peste 300.000 de lei. Teoretic, exista posibilitatea intrării în insolvenţă a Primăriei dacă firma respectivă, care a făcut lucrarea, solicita acest lucru”, ne-a declarat Gheorghe Bologa, preşedintele Comisiei Economice a C.J. Timiş.
O situaţie îngrijorătoare
În momentul de faţă, în România există, potrivit Institutului de Politici Publice, peste 90 de comune care nu-şi pot acoperi din venituri proprii nici măcar un sfert din cheltuielile de funcţionare. În multe cazuri impozitele locale sunt “simbolice”, iar unele unităţi administrative au fost create în ultimii ani doar din raţiuni legate de calcule electorale.
Pentru că până acum o Primărie ajunsă la faliment era o situaţie de neimaginat, nu puţine sunt unităţile administrativ-teritoriale care au acumulat creanţe mari şi au accesat credite care le depăşeau posibilităţile financiare de rambursare, pe principiul că, oricum, fondurile guvernamentale sau cele de la Consiliul Judeţean le vor stinge arieratele. Lucrurile s-au schimbat în luna mai a acestui an, odată cu adoptarea în această săptămână a unei ordonanţe de urgenţă care stipulează că Primăriile ajunse în incapacitate de plată riscă insolvenţa.
Conform acestui act normativ, primarii care nu sunt capabili să-şi gestioneze fondurile pot fi înlocuiţi cu administratori judiciari şi, dacă nu anunţă la timp iminenţa insolvenţei, riscă pedepse cu închisoarea. Primarii şi preşedinţii de Consilii Judeţene sunt obligaţi să ceară Tribunalului să declare insolvenţa, dacă autoritatea locală are datorii neplătite mai vechi de 120 de zile şi care depăşesc 50% din bugetul general sau dacă nu au achitat salariile de mai mult de 120 de zile.
La sfârşitul lunii august se făcea public faptul că în Timiş sunt 34 de Primării care au datorii fie către bugetul consolidat al statului, fie către furnizorii de bunuri şi servicii, care la rândul lor au datorii către stat. Cuantumul total al acestor datorii este de 39,5 milioane de lei.
Ultimele comentarii