Primăria Timişoara îşi reevaluează imobilele cu valori ridicole în scripte

Consilier local: „A fost o situaţie menţinută interesat”

Timisoara de sus Foto Eye in the SkyPe lângă contractarea de servicii de intabulare pentru patrimoniul propriu, Primăria Timişoara doreşte ca, în cursul acestui an, să normalizeze situaţia imobilelor care apar în patrimoniul său cu valori ridicole, neactualizate de ani sau poate zeci de ani. Conform unor aleşi locali, situaţia e posibil să fi fost menţinută cu bună ştiinţă de unii funcţionari ai Primăriei, pentru a asigura concesiuni mici, raportate la valoarea de inventar.

 

Evaluare la zi

De-a lungul ultimilor ani nu au lipsit scandalurile legate de clădiri şi terenuri ale Primăriei concesionate pe sume ridicole. Aceste concesionări au fost posibile şi din cauza valorii foarte scăzute din inventar a acestor bunuri de patrimoniu, valoare la care se calcula ulterior şi concesiunea. Sunt câteva baze de tratament sau sedii de partide care reprezintă exemple notorii în acest sens.

Tocmai de aceea, recent, Municipalitatea timişoreană şi-a anunţat intenţia de a achiziţiona servicii de consultanţă şi expertiză privind elaborarea rapoartelor de evaluare, reevaluare a imobilelor aflate în proprietatea Primăriei, a Statului Român şi a celor pentru care PrimăriaTimişoara prezintă un interes. Pentru aceste servicii se pune la bătaie suma iniţială de 600.000 de lei, urmând să se constate ulterior cu cât se va atribui contractul.

Consilierul local PNL Simion Moşiu spune că erau nemulţumiri legate de faptul că erau destule imobile care nu erau evaluate corect, dar erau şi persoane mulţumite, inclusiv din Primărie, pentru că în acest fel se realizau închirieri şi concesiuni la preţuri derizorii. „Reevaluarea acestor bunuri ale Primăriei ar însemna automat şi o recalculare a chiriilor şi concesiunilor. Au fost ani de zile în care nimeni nu a verificat dacă se respectă clauzele acestor contracte de închiriere, raportat la obligaţiile asumate de către chiriaş sau concesionar. Băieţii deştepţi ştiau foarte bine situaţia de fapt a patrimoniului Primăriei, şi au profitat cât se putea”, mai spune Simion Moşiu.

Carenţe vechi

Deşi prin lege există obligaţia ca instituţiile publice să-şi reînnoiască evaluarea patrimoniului o dată la trei ani, controalele Curţii de Conturi dovedesc că în Timiş peste 95% din instituţiile statului au inventarieri învechite ale patrimoniului, cu terenuri de zeci de hectare sau clădiri de mii de metri pătraţi ce au, scriptic, o valoare de câţiva lei.

Motivând că evaluarea e scumpă, că presupune consumarea de resurse materiale şi timp şi nu are o finalitate clară, foarte multe instituţii au rămas cu evaluările la nivelul anului '90 sau anterior acestuia. Dacă în unele cazuri e vorba de comoditate sau de lipsa de resurse necesare evaluării, în alte situaţii poate fi vorba dorinţa de a ascunde lipsuri la inventar.

În ultimul raport legat de gestionarea banilor publici în administraţia locală din Timiş, Curtea de Conturi enumera principalele abateri de acest gen – nereevaluarea patrimoniului, necalcularea amortizării aferente clădirilor şi neevidenţierea acesteia în contabilitate nereguli cu un grad mare de repetabilitate.

Valoarea bunurilor din inventarul statului a cauzat, în urmă cu ceva ani, o serie de controverse şi scandaluri de presă, în vizor fiind luate în primul rând sediile unor partide, în condiţiile în care erau discuţii legate de solicitarea vânzării acelor spaţii către formaţiunile politice rezidente. De exemplu, în contextul în care s-a cerut aprobarea de către Consiliul Local Timişoara a unui proiect de hotărâre privind vânzarea către un partid a unui spaţiu în suprafaţă utilă de 55,02 metri pătraţi, situat la parterul unui imobil din Timişoara, de pe strada Preyer nr. 2, s-a adus în discuţie şi valoarea de inventar. Aceasta era de 5,08 lei (50.844 de lei vechi), data ultimei reevaluări fiind anul 1990.

 

Foto: Eye in the Sky

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Jurnalist Timpolis, bogdan.piticariu@timpolis.ro