Peste cinci milioane de lei alocaţi de CJAS spitalelor din Timiş, rămaşi necheltuiţi

Banii au fost destinaţi achiziţiei de medicamente şi materiale sanitare pentru pacienţii spitalizaţi

Spital13 spitale din judeţ nu au utilizat integral, în 2014, sumele alocate de CJAS Timiş pentru achiziţionarea de medicamente şi materiale sanitare. Valoarea totală cumulată a datoriilor restante se ridica la peste 1,5 miliarde de lei. Cinci  dintre cele 13 spitalefigurau, însă, cu doar o lună în urmă, pe o listă a datornicilor către foştii pacienţi..     

 

Sume destinate achiziţiei de medicamente şi materiale consumabile, rămase neutilizate

Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Timiş semnalează, prin intermediul unui comunicat transmis TIMPOLIS, faptul că, la finalul lui 2014, înregistrează, în cazul mai multor unităţi spitaliceşti din Timiş, o situaţie pe care o cataloghează a fi fără precedent. Astfel, 13 spitale din judeţ nu ar fi utilizat integral sumele alocate pe 2014, valoarea totală rămasă neutilizată fiind de 5.258.095 de lei.

Situaţia este fără precedent, ţinând cont de faptul că CJAS Timiş a suplimentat fondurile ori de câte ori a fost necesar, sau au existat solicitări din partea spitalelor timişene, tocmai pentru ca pacienţii să nu mai fie nevoiţi să suporte din buzunarul propriu contravaloarea unor medicamente sau  materiale sanitare”, spun oficialii CJAS Timiş.

În situaţia de a nu fi cheltuit toţi banii alocaţi de CJAS Timiş se află Spitalul Clinic  Municipal Timişoara, căruia i-a rămas neutilizată suma de 3.964.420 de lei, Spitalul de Copii “Louis Ţurcanu” – 667.518 lei, Spitalul CFR – 190.201 lei, Spitalul „Victor Babeş” – 90.922 de lei, Spitalul Lugoj – 71.788 de lei, Spitalul Gătaia – 61.925 de lei, Spitalul Clinic Judeţean – 54.917 lei, Centrul de Recuperare „Cristian Şerban” – 52.641 de lei, Spitalul Jimbolia – 34.827 de lei, Spitalul Jebel – 27.751 de lei, Spitalul Făget – 23.538 de lei, Institutul de Cardiologie – 9.246 de lei şi Spitalul Sânnicolaul Mare – 8.401 lei.

CJAS Timiş mai informează că bugetul spitalelor în 2013 a fost de 343.216.320 de lei, în vreme ce în 2014 a fost de 381.503 340 de lei.

Cinci dintre spitalele care nu au consumat integral fondurile alocate de CJAS Timiş, consemnate pe lista marilor datornici către foştii pacienţi spitalizaţi

Informaţiile furnizate la final de an de către reprezentanţii CJAS Timiş relevă faptul că, din totalul de 13 spitale care figurează pe lista celor care nu şi-au utilizat integral sumele alocate de CJAS, cinci unităţi spitaliceşti însumează datorii restante către foştii pacienţi, a căror valoare însumată, la jumătatea lunii noiembrie 2014, se ridica la peste 1,5 miliarde de lei. Şi aceasta în condiţiile în care, în decursul lui 2014, numeroase persoane care s-au confruntat cu probleme de sănătate au semnalat, inclusiv reprezentanţilor CJAS Timiş, faptul că, pe durata internării în unităţile spitaliceşti din judeţ, au fost nevoite să suporte din buzunarul propriu costul unor medicamnte şi materiale sanitare consumabile pe care spitalele, din pricina unei invocate lipse de fonduri, nu le-ar fi putut asigura.

De altfel, la jumătatea lunii noiembrie, CJAS Timiş atenţiona, printr-un comunicat, asupra faptului că mai multe spitale din judeţ se află în situaţia de a le datora unor foşti pacienţi sume cumulate în valoare de peste 1,5 miliarde de lei. CJAS atenţiona, în context, managerii respectivelor spitale cu privire la imperativul gestionării eficiente a fondurilor care le-au fost alocate şi la rambursarea banilor datoraţi pacienţilor.   

De altfel, subiectul banilor cheltuiţi de pacienţi, din buzunarul propriu, pentru achiziţionarea de medicamente şi materiale sanitare necesare pe perioada internării în spitale din Timiş a reprezentat în mod constant un subiect de dispută între managerii de spitale şi reprezentanţii CJAS Timiş.

Potrivit informaţiilor oferite de CJAS Timiş la jumătatea lunii noiembrie, situaţia datoriilor înregistrate către foştii pacienţi de spitalele din judeţ se prezenta astfel: Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara figura cu 424 de solicitări de rambursare, în valoare totală de 939.196 de lei, Institutul de Cardiologie Timişoara – figura cu 114 solicitări de rambursare, în valoare totală de 593.625 de lei, Spitalul Municipal Lugoj – cu 27 de solicitări de rambursare, totalizând 32.371 de lei, Spitalul CFR Timişoara – cu o singură solicitare de rambursare, în valoare de 4.933 de lei, iar Spitalul de Boli Infecţioase „Victor Babeş” – cu două solicitări de rambursare, în valoare de 206 lei.

Director Spital Judeţean Timişoara: “În acest moment, se fac plăţi concomitent aferente lunilor septembrie, octombrie, noiembrie 2013”

Dr Marius Craina portretL-am întrebat atunci pe managerul Spitalului Judeţean Timişoara, dr. Marius Craina, cum s-a ajuns în situaţia acumulării unei valori atât de ridicate a datoriilor. Acesta a confirmat faptul că unitatea medicală a cărei conducere a preluat-o, a primit, din 2011 până în prezent, 424 de cereri de rambursare.

Analiza dosarelor de rambursare depuse de către foştii pacienţi a fost, însă, un proces anevoios, afirma acesta, cu atât mai mult cu cât, anterior, spitalului îi fuseseră, la un moment dat, sistate fondurile, timp în care niciuna dintre solicitările de rambursare depuse de pacienţi nu a putut fi onorată. Acum, însă, situaţia s-a schimbat, a dat asigurări dr. Marius Craina. Acesta susţine că Spitalul Judeţean dispune de fondurile necesare pentru efectuarea rambursărilor, în valoare cumulată de aproape 940.000 de lei. Cronofag s-a dovedit a fi, însă, a mai precizat managerul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara, procesul de analizare a dosarelor de rambursare. Acesta a declarat că a fost finalizată analiza tuturor dosarelor de rambursare aferente anului 2013 şi că, în acest moment, sunt în curs de analiză dosarele aferente anului 2014.

Potrivit datelor centralizate la nivelul SCJUT, rezultă că au fost supuse analizei, de la începutul anului, mai mult de 100 de dosare. Dintre acestea, 38 au fost aprobate, iar 82 se aflau în curs de analiză.

În ce priveşte situaţia efectuării plăţilor restante, reprezentanţii spitalului au precizat că se efectuează concomitent rambursările către pacienţi, aferente lunilor septembrie, octombrie şi noiembrie 2013. Au existat, însă, şi dosare amânate la plată, fie pentru că nu întruneau toate criteriile pentru a permite rambursarea, fie pentru că erau incomplete sau conţineau documente de rambursare care nu se pliau pe situaţia prezentată de către medicii curanţi. “Sunt respinse sau amânate la rambursare dosarele care nu conţin toate documentele justificative, cele care nu conţin toate facturile sau cele în care există diferenţe între referatul medical şi documentele justificative furnizate de pacienţi”, au precizat, în context, reprezentanţii SCJUT responsabili cu rambursările.

În ceea ce priveşte dispozitivele medicale şi consumabilele care fac obiectul solicitărilor de rambursare, acestea sunt, au precizat reprezentanţii spitalului, şuruburile, ortezele şi materialele sanitare consumabile (inclusiv feşe, seringi, medicamente etc.).

“Orice dificultate întâmpină pacienţii la rambursare, îi rugăm să ni se adreseze cu încredere. De asemenea, orice problemă de acest gen cu care se confruntă pe durata internării, pacienţii să o semnaleze, imediat, reprezentanţilor conducerii spitalului”, a declarat managerul Marius Craina. Acesta a mai precizat şi că toţi angajaţii spitalului au fost notificaţi cu privire la faptul că nu mai este permis să le fie recomandată pacienţilor achiziţionarea de medicamente şi consumabile, decât în situaţia în care acestea lipsesc de pe stocurile spitalului. “Nu acceptăm să le fie solicitat să cumpere decât ce nu are spitalul”, a spus dr. Marius Craina, precizând că există situaţii în care diagnosticele grave ale pacienţilor impun achiziţionarea, în regim de urgenţă, a unor medicamente sau dispozitive medicale, unele dintre acestea costisitoare, pentru care, însă, există referatele de urgenţă.

În astfel de situaţii, se întocmeşte imediat referatul, se aprobă, se comandă şi se plăteşte medicamentul. Aceasta este procedura”, precizează dr. Craina.   

În plus, potrivit informaţiilor oferite de reprezentanţii departamentelor administrative ale spitalului, toţi pacienţii externaţi vor primi, imediat după ce dosarul de rambursare le va fi aprobat, un înscris din partea spitalului, care va conţine lista cu  toate documentele necesare pentru rambursare, pentru a se evita astfel eventualele tergiversări cauzate de lipsa unor documente de la dosar. Dosarul complet de rambursare trebuie să conţină datele de contact ale pacientului care solicită rambursarea, informaţii despre contul bancar în care se poate efectua plata, o copie după actul de identitate şi toate documentele justificative care să ateste cheltuielile care au fost suportate de pacient pe durata internării sale.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Jurnalist Timpolis