S-a decis: organizarea referendumului pentru validarea Constituţiei modificate simultan cu europarlamentarele din luna mai, consultarea populară urmând să aibă loc timp de două zile, cu prag de validare de 50%. Adică, referendumul va dura două zile, în 24 şi 25 mai. În plus, alegerile prezidenţiale urmează să fie organizate în noiembrie, cu 45 de zile mai repede. Acuzele Opoziţiei merg de la desconsiderarea de către Putere a interesului românilor – dată fiind lipsa unei dezbateri serioase pe tema Constituţiei şi faptul că decizia de comasare a europarlamentarelor cu referendumul a fost luată înainte ca proiectul final de revizuire al Constituţiei să fie gata şi trimis Comisiei de la Veneţia –, până la acuze aduse lui Crin Antonescu, văzut ca „agent al P.S.D. implantat la vârful P.N.L.”.
P.D.L.: „Crin Antonescu este un agent al P.S.D. implantat la vârful P.N.L.”
Cătălin Predoiu, candidatul P.D.L. la alegerile prezidenţiale, respinge categoric comasarea alegerilor europarlamentare cu referendumul pentru modificarea Constituţiei şi modificarea legii electorale în dispreţul voinţei exprimate de cetăţeni în cadrul unui referendum declarat valid. Catalogând ceea ce s-a anunţat drept reeditarea unei noi zile negre scrise de reprezentanţii U.S.L., Cătălin Predoiu îşi lansează o parte a acuzelor în direcţia reconfirmatului candidat la preşedinţie din partea U.S.L., Crin Antonescu, pe care îl socoteşte vinovat de a fi pecetluit vânzarea propriului partid, consimţind, alături de Victor Ponta, la subordonarea intereselor ţării şi ale românilor intereselor personale legate de putere. Cătălin Predoiu îl numeşte pe Crin Antonescu „un agent al P.S.D. implantat la vârful P.N.L.”.
Acesta mai spune că, prin propunerea legată de comasarea celor două teme – alegerile europarlamentare şi referendumul vizând revizuirea Constituţiei –, cei doi politicieni de la vârful U.S.L. dovedesc că nu au nici cea mai mică consideraţie nici faţă de scrutinul european, nici faţă de modificarea legii fundamentale: „Amestecarea celor două teme doar pentru ca Antonescu să fie nominalizat la Preşedinţie arată nu numai teama acestuia de a-şi pierde candidatura, ci şi desconsiderarea intereselor românilor”.
În plus, apreciază Cătălin Predoiu, Constituţia U.S.L. va aduce grave disfuncţii în funcţionarea statului: „Acest proiect prevede o slăbire majoră a funcţiei de preşedinte al ţării. Acest compromis reprezintă o predare a lui Crin Antonescu, care ne transmite: «sunt gata să fiu un preşedinte fără atribuţii, sunt gata să fiu un preşedinte marionetă, sunt gata să fiu un preşedinte floare la butoniera P.S.D., numai ca să rămân candidat». Crin Antonescu a negociat în genunchi ca să rămână candidat al acestei alianţe”.
Potrivit lui Cătălin Predoiu, proiectul de revizuire a Constituţiei trebuie discutat din nou, de la zero, fiind necesar să fie ascultate opiniile reprezentanţilor Opoziţiei, dar şi ale reprezentanţilor societăţii civile. Sugerata modificare a legislaţiei electorale, astfel încât Camera Deputaţilor să aibă 300 de membri aleşi pe liste, iar Senatul, 100 de membri aleşi uninominal, este catalogată de P.D.L. drept „o aberaţie care încalcă principii fundamentale de drept, principiul echităţii şi asigură P.S.D. o supremaţie zdrobitoare în Parlament”.
Asta, deşi românii au cerut, în cadrul unui referendum care este valid, dar care este nesocotit de actuala Putere, un Parlament unicameral, cu 300 de parlamentari. “Se ignoră din nou voinţa poporului”, declară prim-vicepreşedintele P.D.L.
Acesta pledează pentru organizarea unor dezbateri cu reprezentanţii Opoziţiei şi ai societăţii civile, pe teme importante, care stau la baza statului, cum sunt Constituţia, Codul Electoral sau descentralizarea: “Nu poate avea nimeni pretenţia că soluţiile pot veni doar din partea politicienilor. Faptul că U.S.L. a câştigat alegerile generale nu înseamnă că au luat România în proprietate. Domnii Ponta şi Antonescu nu au câştigat Statul român ca proprietate personală”.
Mihai Răzvan Ungureanu: „Decizia a fost luată înainte că proiectul final de revizuire al Constituţiei să fie gata şi trimis Comisiei de la Veneţia”
Mihai Răzvan Ungureanu, liderul Forţei Civice, vede în organizarea referendumului concomitent cu alegerile europarlamentare „disperarea U.S.L.-ului odată cu apropierea alegerilor prezidenţiale”, acuzând că tema europeană este complet îngropată şi subordonată bătăliilor politice interne. „Decizia de comasare a europarlamentarelor cu referendumul pentru modificarea Constituţiei a fost luată exclusiv de liderii U.S.L., înainte ca proiectul final de revizuire al Constituţiei să fie gata şi trimis Comisiei de la Veneţia. Este deplorabil cum chestiunile importante pentru ţară sunt hotărâte de partidele la putere, în funcţie de agenda unor interese obscure”, mai spune preşedintele F.C.
Acesta susţine că decizia de organizare a referendumului pentru modificarea Constituţiei în aceeaşi zi cu alegerile europarlamentare a fost luată în contextul în care există tot mai multe voci în interiorul alianţei de guvernare care refuză candidatura lui Antonescu la prezidenţiale. „Atribuţiile unui preşedinte, conform actualei Constituţii, nu pot fi date pe mâna ui personaj politic precum Antonescu”.
Eugen Tomac: „Ignorând referendumul din 2009, cel din mai nu poate fi validat de Curtea Constituţională”
Preşedintele Partidului Mişcarea Populară, Eugen Tomac, apreciază că, prin această mişcare care vizează comasarea referendului de revizuire a Constituţiei cu europarlamentarele, P.S.D. „vrea să-l ţină cât mai aproape pe liderul P.N.L.”. Şi preconizează că Antonescu nu va rămâne candidatul U.S.L. pentru prezidenţiale, P.S.D. urmând să vină cu propriul candidat. Decizia de comasare a alegerilor europarlamentare cu referendumul privind revizuirea Constituţiei este, potrivit P.M.P, o nouă încercare în planul foarte bine pus la punct al P.S.D. de a continua pesedizarea României. „Lui Crin Antonescu i s-a întins o nouă capcană de P.S.D., pentru că P.S.D. nu va renunţa la a propune un candidat la prezidenţialele din toamnă. Comasarea referendumului de revizuire a Constituţiei într-un mod netransparent, fără o dezbatere naţională dăunează României, cu alegerile europarlamentare creează mari dificultăţi”, mai spune, citat de Mediafax, Eugen Tomac.
Acesta, la fel ca M.R.U., declară că proiectul de revizuire a Constituţiei nu ar trebui să fie luat în serios atâta timp cât nu respectă voinţa cetăţenilor de la ultimul referendum, referitoare la Parlament unicameral şi la un număr maxim de 300 de parlamentari, altfel, acest text „nu poate fi validat de Curtea Constituţională”.
Întrebat cum comentează decizia U.S.L. de a organiza alegerile prezidenţiale cu 45 de zile înaintea finalizării mandatului actualului preşedinte, Eugen Tomac răspunde că „este o încercare disperată a celor din U.S.L. de a da semnale clare că nu mai suportă, ci vor să pună mâna pe Justiţie”.
În premieră, românii sunt scoşi la vot în două zile
U.S.L. a anunţat, luni, că alegerile pentru Parlamentul European şi referendumul de revizuire a Constituţiei vor avea loc simultan. Potrivit deciziei Consiliul Uniunii Europene, alegerile europarlamentare trebuie să aibă loc în toate ţările U.E., între 22 şi 25 mai.
În România, Legea 33/2007, privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, stabileşte că ziua în care se pot organiza alegerile pentru Parlamentul European este duminica, iar data alegerilor, stabilită în cadrul perioadei hotărâte în acest scop de Consiliul Uniunii Europene, trebuie să fie adusă la cunoştinţă publică înainte cu cel puţin 90 de zile, prin publicarea în Monitorul Oficial a hotărârii Guvernului în acest sens. Astfel, Executivul trebuie să anunţe data alegerilor europarlamentare cel mai târziu în 23 februarie, anunţă Mediafax.
De asemenea, dacă se intenţionează ca şi scrutinul european să se desfăşoare pe parcursul a două zile, actul normativ care reglementează aceste alegeri va trebui modificat anterior fie printr-un proiect de lege, fie prin ordonanţă de urgenţă adoptată de Guvern, astfel încât să fie menţionată posibilitatea organizării acestor alegeri şi în altă zi decât duminica.
Vicepreşedintele A.E.P., Marian Muhuleţ, declară, citat de Mediafax, că, în cazul organizării simultane a referendumului şi a alegerilor europarlamentare, legislaţia care reglementează aceste două domenii ar trebui, de asemenea, amendată pentru corelarea unor proceduri şi termene, reglementate diferit în legile de organizare.
Proiectul sau propunerea de revizuire trebuie adoptată de Camera Deputaţilor şi de Senat, cu o majoritate de cel puţin două treimi din numărul membrilor fiecărei Camere, iar dacă prin procedura de mediere nu se ajunge la un acord, Camerele reunite în şedinţă comună hotărăsc cu votul a cel puţin trei pătrimi din numărul deputaţilor şi senatorilor.
Revizuirea este definitivă după aprobarea ei prin referendum, organizat în cel mult 30 de zile de la data adoptării proiectului sau a propunerii de revizuire. Prin urmare, pentru ca referendumul să aibă loc în 24 şi 25 mai, Parlamentul va trebui să adopte proiectul de revizuire a Constituţiei nu mai devreme de 24 aprilie.
Curtea Constituţională va trebui să se pronunţe, din oficiu, asupra iniţiativei de revizuire a Legii fundamentale.
Potrivit Legii referendumului, Guvernul va trebui să stabilească, prin hotărâre, programul calendaristic al acţiunilor necesare pentru referendum, bugetul şi cheltuielile necesare în vederea organizării şi desfăşurării scrutinului, modelul ştampilei cu menţiunea „VOTAT”, modelul buletinului de vot şi măsurile care trebuie luate de autorităţile publice centrale şi locale pentru buna organizare şi desfăşurare a scrutinului.
Legea privind referendumul prevede că în situaţia în care acesta are loc simultan cu alegerile pentru Parlamentul European, organizarea şi desfăşurarea lui se realizează potrivit prevederilor Legii 33/2007, privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European. În acest caz, ambele scrutine se realizează în cadrul aceloraşi secţii de votare, operaţiunile electorale fiind îndeplinite de către aceleaşi birouri electorale, constituite potrivit legii. Referendumul este valabil dacă la acesta participă cel puţin jumătate plus unu din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente.
Reactualizarea listelor electorale permanente se face de către primari, în termen de cel mult cinci zile de la data stabilirii zilei referendumului.
Rezultatele centralizate la nivel naţional de către Biroul Electoral Central, cuprinzând numărul voturilor valabil exprimate pentru fiecare răspuns de pe buletinul de vot, se înaintează, la Curtea Constituţională, în termen de 24 de ore de la încheierea centralizării.
Curtea Constituţională prezintă Parlamentului un raport cu privire la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional şi confirmă rezultatele acestuia.
Legea de revizuire a Constituţiei intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial, a hotărârii Curţii Constituţionale de confirmare a rezultatelor referendumului.
Preşedintele Curţii Constituţionale, despre referendumul din 2009, pentru unicameral şi număr maxim de 300 de parlamentari: „Nu poate să încalce nimeni decizia poporului”
Preşedintele Curţii Constituţionale, Augustin Zegrean, a declarat miercuri, răspunzând unei întrebări privind declaraţiile şefului statului, privind revizuirea Constituţiei şi rezultatul referendumului din 2009 pentru Parlamentul unicameral, că nimeni nu poate să încalce decizia poporului român.
Întrebat, la intrarea în sediul Curţii Constituţionale, cum comentează declaraţiile preşedintelui Traian Băsescu potrivit căruia, dacă revizuirea Constituţiei nu se face pentru a pune în aplicare referendumul din 2009, nu se justifică, Preşedintele C.C.R., Augustin Zegrean, a spus, citat de Mediafax: „Nu vă răspund la întrebările astea. Nu astăzi”.
Acesta a mai spus, răspunzând unei alte întrebări, că Parlamentul nu poate să încalce decizia poporului exprimată prin referendum: „Nu poate să încalce nimeni decizia poporului român, pentru că în Constituţie, la articolul 2, se spune că suveranitatea aparţine poporului, care o exercită prin organele sale liber alese şi prin referendum. Mai mult de atât nu vă pot spune”.
Preşedinte: „Este obligatorie respectarea rezultatului referendumului”
Şeful statului a declarat, marţi, că la revizuirea Constituţiei trebuie să se ţină cont de decizia Curţii Constituţionale privind obligativitatea respectării referendumului din 2009, arătând, totodată, că liderul P.N.L.,Crin Antonescu, şi-a luat „rolul mincinosului” vorbind de 300 de deputaţi, fără a menţiona şi câţi senatori se doresc. „Aş vrea să discut despre ultima trăsnaie a U.S.L., cea cu Constituţia, pe care vor să o treacă prin referendum odată cu europarlamentarele. Este în regulă, dar va trebui să ţină cont de câteva lucruri foarte importante. Primul şi cel mai important este decizia Curţii Constituţionale 682, din 2012, în care se spune că este obligatorie respectarea rezultatului referendumului care viza Parlament unicameral şi număr maxim de 300 de parlamentari”.
Preşedintele a adăugat că nu crede că la un interval atât de scurt C.C.R. îşi va schimba jurisprudenţa. „Povestea pe care vrea să o prezinte Crin Antonescu, de data asta, şi-a luat rolul mincinosului, spunând «facem 300 de deputaţi», uitând să spună câte sute de senatori face… Această poveste nu va putea trece de C.C.R. S-au aruncat într-o minciună publică ambii lideri ai U.S.L., o minciună care va duce la dezorientarea electoratului şi va face ca nimeni să nu mai înţeleagă nimic”, a mai spus Traian Băsescu.
El a adăugat că nu crede că un proiect de Constituţie care nu va ţine cont de referendumul din 2009 va fi acceptat de C.C.R.: „Să vedem ce schimbări vor mai face în perioada următoare la proiectul de revizuire a Constituţiei, dar personal cred că au o mare problemă, la stadiul acesta, cu ideea de a face un referedum de revizuire a Constituţiei odată cu europarlamentarele. Lucrurile sunt mult prea complicate. Ceea ce au scris până acum este de mult prea proastă calitate. Nu trebuie să facem o Constituţie pentru interesele lui Ponta şi Crin, de astăzi, ci ne trebuie o Constituţie pentru viitorul României”.
Şeful statului a menţionat că C.C.R. a creat foarte multă jurisprudenţă în interpretarea Constituţiei: „Dacă revizuirea Constituţiei nu se face pentru a pune în aplicare referendumul din 2009, nu se justifică revizuirea Constituţiei, pentru că, la ce era neclar, C.C. a emis deja jurispundenţă care acoperă toate interpretările din Constituţia actuală”.
Ligia HUŢU, Oana DIMA
Ultimele comentarii