Doi timişoreni, printre finaliştii concursului de scenarii organizat de HBO

Daniela RatiuPe lista scenariilor HBO care intră în finala concursului pentru un viitor serial, producție proprie, se regăseşte şi unul semnat de doi timişoreni.

 

La concurenţă cu alte peste 300 de scenarii

Daniela Raţiu, jurnalist, scriitor, membru al USR şi membru al asociaţiei culturale Ariergarda, şi Constantin Pârvulescu, lector universitar la Departamentul de Științe Politice, specializarea RISE- germană, în cadrul Universităţii de Vest din Timişoara, şi director al Center for East European Film and Media Studies, din cadrul UVT, au intrat în competiţia organizată de HBO cu scenariul „Pauker”. Concursul HBO, în care au intrat în competiţie 308 scenarii, a avut în vedere o selecţie pentru realizare unor filme mini-serie, a câte patru până la zece episoade. Este prima dată, anunţă HBO România, când organizează un concurs de scenarii dedicat exclusiv producțiilor TV.

Conform regulamentului, urma să alegem și să anunțăm trei finaliști, însă în urma selecției considerăm că cinci proiecte se încadrează cu aceleași șanse în competiție pentru titlul de câștigător. Autorii și proiectele finaliste sunt: «Pauker» – Daniela Raţiu, «Alter Ego» – Manuela Mureşan, «Minunata lume a lui Tibi» – Bogdan Ioan Bărbulescu, «Datoria» – Laurențiu Gabriel Rusescu şi «Oameni şi bouri »– Vladi Păunescu”, anunţă reprezentanţii HBO. Juriul a fost format din specialiști în producție originală din HBO România și HBO Europe.

Câștigătorul concursului va fi anunțat în 24 august, urmând a fi recompensat cu un premiu în valoare de 2.500 de dolari SUA. De asemenea, scenariile finaliste vor fi evaluate ca potențiale surse care sa stea la baza unor producții ale HBO.

Constantin Parvulescu 3Daniela Raţiu spune că a lucrat la acest scenariu, împreună cu Constantin Pârvulescu, timp de opt luni, perioadă de timp care a inclus şi documentarea. „Ca surse de documentare am avut, de exemplu, «Gloria şi decăderea Anei Pauker», de Robert Levy, o serie de stenograme, scrierile lui Vladimir Tismăneanu, ale unor istorici ai comunismului, diverse articole, cartea unui jurnalist care a participat la celebrul proces din 35, «Dosar Ana Pauker”, de Marius Micu, volumul coordonat de Adrian Cioroianu, «Comuniştii înainte de comunism»”, declară Daniela Raţiu.

Ideea realizării acestui scenariu, mai spune ea, a fost a lui Constantin Pârvulescu: „Mi-a împărtăşit-o şi mi s-a părut generoasă şi de neratat. Foarte provocatoare. Pentru că este e esenţial să ne cunoaştem istoria, pentru că  pseudo-legendele legate de acea perioadă ne pervertesc percepţia despre istorie, iar ceea ce eu am înţeles din tot ce am citit şi din tot procesul de creaţie este că dezumanizarea e around the corner, să spun aşa, că puterea şi frica au fost combinaţia letală pentru personajul istoric Ana Pauker”.

„Să te îndoiești de comunism este Marea Trădare!”

Ana Pauker Foto HistoriaÎntr-un aşa-numit „Interviu imaginar cu Ana Pauker, publicat în Lapunkt.ro, un exerciţiu de imaginaţie, Daniela Raţiu îşi motiva dorinţa de a o intervieva prin faptul că e importantă înţelegerea mecanismului, a procesului prin care unele lucruri s-au întâmplat într-un anumit fel şi nu în altul. Că e important „să înţelegi care a fost punctul de inflexiune al unei perioade istorice sau în biografia unui personaj, cum a devenit într-un anumit fel şi nu în altul. Contextul sau opţiunea pentru o direcţie sau alta a făcut ca istoria să parcurgă un anumit traseu şi nu un altul. Să explorezi.

Discuţia cu Ana Pauker ar fi pornit-o în contextul imaginat că, după epurarea şi eliberarea acesteia din arest, ar fi părăsit clandestin România, „să zicem în 1954”, şi ar fi ajuns la Paris şi, mai apoi, în New York.  

Acest dialog imaginar a pornit de la ideea că despre Ana Pauker se ştiu o grămadă de clișee: „În epocă, propaganda comunistă a construit cu grijă, constant, imaginea «diabolică» a unei Anei Pauker, «dușman al poporului», «deviaționistă de dreapta», membru important al «facțiunii Pauker». Propaganda avea nevoie de «țapul ispășitor» ca formă de decongestionare a tensiunii colective, iar în epocă se adunaseră multe frustrări, tensiune socială. Frustrările colective au nevoie de ținte. «Jidanul», «străinul», «dușmanul poporului».  Documentele scoase la lumină după Decembrie 1989 din arhive recompun traseul unui personaj de la idealismul de început al anilor 1900, până la luptele intestine din cadrul partidului comunist în anii de dinaintea epurării ei în 1952, arestarea, domiciliul forțat, epurarea și moartea ei în 1960. Cum a redesenat biografia ei Marea Teroare, căreia a căzut victimă Marcel Pauker, iar ea a fost o supraviețuitoare, «salvată» mai apoi de moartea lui Stalin, în 1953”.

Un alt clişeu în legătură cu ea este acela că și-a denunțat soțul, pe Marcel Pauker. „Dacă citești îndeajuns, afli că «acuzația» face parte din programul de demonizare a unui personaj de către dușmanii ei politici, cândva camarazii ei de luptă”, mai spune Daniela Raţiu.

Prin acest interviu Daniela Raţiu ar fi încercat să afle de la Ana Pauker cum și-a reconfigurat ea viața de partid, cum și-a pus la punct mecanismul de supraviețuire şi de apărare, în condițiile în care, începând cu anii 30, supraviețuirea evreilor în mișcarea comunistă era o chestiune de noroc personal, în acel climat de teroare şi delațiune  generală, o adevărată isterie a supraviețuirii și a luptei pentru putere la orice nivel. „În mecanismul supraviețuirii Anei Pauker, o mașinărie complicată, erau amestecate frica, teroarea, apetitul insațiabil pentru putere, complicata broderie a relațiilor de partid, tensiunile dintre diversele facțiuni, centrele de putere, un instinct puternic de supraviețuire într-o lume fanatizată în care violența și moartea erau constante ale vieții de zi cu zi, instrumente de supraviețuire”, mai scrie Daniela Raţiu.

Concluzia care se desprinde din această discuţie este dată de interlocutoarea imaginară a Danielei Raţiu: „Să te îndoiești de comunism este Marea Trădare!”

Print Friendly, PDF & Email