O timişoreancă expune “tot ceea ce străluceşte”

Vila Kimmel Centrul Cultural Francez TimisoaraO expoziţie foto şi trei instalaţii. Legate de numele unei amante, a cărei amintire şi legendă dăinuie…

 

Institutul Francez din Timişoara organizează expoziţia de instalație si fotografie Tot ceea ce străluceşte, a artistei Pusha Petrov. Vernisajul va avea loc miercuri, 29 iunie, de la ora 19, la Institutul Francez, bd.C.D. Loga, nr. 46. Expoziţia urmează să fie deschisă publicului în perioada 29 iunie –  27 iulie, la Vila Kimmel.

“«Nu tot ce străluceşte este aur !», un proverb popular pe care l-am auzit cu toţii. Desigur, trebuie să ne ferim de aparenţe, deoarece esenţialul este ascuns privirii… Prin lucrările sale, Pusha Petrov vorbeşte despre ceea ce străluceşte, despre ceea ce ne atrage şi ne fascinează. În spatele aparenţelor, însă, este o dorinţă ascunsă, inaccesibilă, nestăpânită. Legende consacrate puterii fascinaţiei. Va fi totodată vorba despre relaţia stranie dintre spaţiul public şi cel privat”, spune curatorul expoziţiei, Anouck Lederlé.

Institutul Francez  din Timişoara va prezenta trei intervenţii: Danae, Hermes şi Sipetul.

Danae, figură mitologică, întruchipează dorinţa. “Ploaia de aur ca metaforă a seminţei nemuririi. O ploaie de aur realizată din monede false. În spatele unei uşi, protejată, ascunsă, această ploaie cade de pe scară precum mana din cer în acest spaţiu – zis de serviciu – un spaţiu aproape privat. Un loc al intimităţii”, explică Anouck Lederlé.

Hermes este mesagerul zeilor şi, totodată, este cel care veghează asupra călătorilor. Personajul mitologic care face legătura între un spaţiu şi un altul. Hermes, aflăm de la Anouck Lederlé, este în această expoziţie şoferul de camion: “Seria «Parbrize» pune în scenă spaţiul lui secret, intim, pe care îl duce cu sine în călătoriile lui, care îl însoţeşte pretutindeni. O bulă, un loc de ancorare în care domneşte femeia iubită, femeia ideală, amanta imaginară sau reală, dar întotdeauna absentă.”

Cât despre Sipetul, este cufărul care ajută la păstrarea obiectelor de valoare, aflăm de la curatorul expoziţiei, “palatele rome se impun în spaţiul public ca semne exterioare ale reuşitei. Această necesitate de a construi răspunde dorinţei de înrădăcinare a acestui popor nomad. În ciuda exuberanţei arhitecturale, aceste palate le păstrează cu îndârjire secretele. Locuite uneori mai puţin de o lună din an, sunt considerate spaţii sacre, accesul în ele fiind limitat. Paradoxul acestor palate senzaţionale este dat de faptul că sunt, în mare parte a timpului, abandonate precum sipetele care nu dezvăluie nimic referitor la conţinutul lor.”

Firul ce leagă cele trei instalaţii este o amantă, a cărei amintire şi legendă dăinuie încă în Vila Kimmel – denumită astfel după numele lui Ignaz Sandor Kimmel – care găzduieşte expoziţia. “Fărâme de legendă, numele unei mari actriţe maghiare, iubită şi dorită la nebunie, care nu va vedea niciodată palatul construit doar pentru ea, răpusă, ca într-o mare melodramă, de gelozia valetului său”, mai spune Anouck Lederlé.

Pusha Petrov trăieşte şi locuieşte în Timişoara. S-a înscris în 2003 la Facultatea de Arte din Timişoara. După obţinerea licenţei în arte plastice – specializarea pictură, a plecat în Franţa, unde, în 2009, a obţinut diploma în domeniul Artelor, iar în 2011, în cel al Comunicării, la Şcoala superioară de Arte de la Loraine (Metz).

După câţiva ani, Pusha Petrov s-a consacrat fotografiei şi instalaţiilor. Seria sa, Parbrize, a fost selecţionată de către a 18-a bienală Internaţională a Imaginii de la Nancy, în 2014.

Pusha Petrov a participat la diferite expoziţii în Franţa şi în Belgia : Paris, Anvers, Nancy, Montigny, Metz, Thionville. Ultimele sale expoziţii au avut drept cadru castelele : Indiscreţii, la Castelul Courcelles, şi Interioare, la Castelul Luttange.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

jurnalist TIMPOLIS