La Timişoara va fi lansată azi o carte inedită. Care include reportaje şi interviuri care îi au ca eroi nu numai pe cei de pe scenă, cei aflaţi mereu în lumina reflectoarelor şi în aplauzele publicului, ci şi pe cei care trudesc în spatele scenei, pentru a face ca spectacolul, de operă, de teatru, de filarmonică, să aibă loc.
„Aplauzele dumneavoastră se adresează, de cele mai multe ori, soliștilor, rolurilor secundare, corului, dirijorului, orchestrei eventual și regizorului și scenografului, în seara premierei. Dacă vorbim despre clădirea Operei din Timișoara și despre circuitele ei interne, aplauzele unei seri de premieră se aud, fără să fie amplificate de tehnicieni, doar până pe coridorul cu cabinele soliștilor. Eventual, cu ușile deschise spre scenă, până la machiaj. În nici un caz, niciodată, până la ateliere. Niciodată, cei care au trudit, anonimi, pentru ca strălucitoarea noapte a premierei să fie așa – strălucitoare – migălind detaliile, asamblând, lipind, bătând cuie, zdrelindu-și mâinile, înțepându-se, asudând, nu vor ajunge în fața voastră, atunci, la aplauze. Dar ele li se cuvin și lor. De aceea – pentru ei – clădirile teatrelor sunt ca o corabie mare, din care cei mai mulți dintre noi nu cunosc decât cabina căpitanului, sala de bal – pentru că nu se poate fără ei, fără micii truditori. Nu avem cum schimba asta, decât, poate, prin materiale de genul celor din această carte, pentru ca munca lor să nu rămână în total anonimat”, spune autoarea cărţii, Ramona Băluţescu în Cuvântul înainte care prefaţează volumul Dincolo de scenă.
Lansarea volumului Dincolo de scenă, semnat de jurnalista Ramona Băluţescu, are loc azi, 23 septembrie, de la ora 17, sub egida Asociaţiei Pro Philharmonia. Volumul va fi prezentat de jurnalista Melania Cincea, director executiv la TIMPOLIS, Adriana Geru, șefa atelierelor de la Opera Națională Română din Timişoara, și Lucian Vărșăndan, director general al Teatrului German de Stat Timișoara.
Reprezentanţii Pro Philarmonia spun că, deşi s-au scris până acum nenumărate cărți despre magia scenei, despre artiști, premiere și istorii ale instituțiilor de cultură de genul teatrelor, operelor și filarmonicilor, cartea jurnalistei timișorence Ramona Băluțescu aduce ceva în plus, față de acestea: intrarea într-o zonă mult mai puțin explorată de cei care scriu despre seara spectacolului, și anume aceea a truditorilor de dinainte de spectacol, de cele mai multe ori neștiuți, de cele mai multe ori fără să beneficieze de aplauzele din noaptea premierei sau de la spectacole: cusătorese, sufleuri, oamenii de la machiaj, care fac peruci, care acordează sau repară instrumente.
Autoarea, care scrie de mulți ani și despre viața cultelor din România, și nu tocmai cu mănuși, intrigă alegând să invite pentru a-i semna o prefață la această carte pe cunoscutul și îndrăgitul preot ortodox din Sibiu, conf. univ. dr. Constantin Nicula, deși dedică această carte unui ierarh catolic, prin mijlocirea căruia a și realizat unul dintre interviurile acestui volum, cu diva muzicii de operă, Virginia Zeani.
„Nu-mi aduc aminte să fi citit o istorie a Scenei așa, ca un reportaj de viață, ca o grabnică mărturisire. Meseriile poartă nume, numele au fețe, fețele nu poartă măști. Sunt Oamenii care conving tehnica, de la ac la tublerul electronic, că oamenii merită să vadă teatru, să vadă cuvinte. O istorie cu istorii, cu povești scăldate în apusul andaluz al Banatului, cu smerite sărutări de tâmplă pentru încordarea și oboseala lor, a locuitorilor Țării numită Dincolo de scenă. Acolo este ATI-ul scenei. Sunt convins că știți. Acolo se pregătesc cartoane care devin castele, pânze care devin ape, fibre de tei care devin funii de aur ce urcă cerul. Poțiuni magice și flamuri biruitoare, scânduri rindelite până la strălucirea marmurei celei mai de preț. O lume de mucava, vor zice unii. Dar vie, mai vie decât lumea noastră care nendeamnă la trădări și ieftiniri de preț la Răstignire. Ramona este sora lor, a celor din spațiul metaforei celei de dincolo de scenă. Este colega lor de curiozitate. Scriitura ei atinge brocarturi de suflet și ne oferă veșmintele unei vitrine aproape necunoscute. Veți parcurge texte care seamănă cu niște electrocardiograme. Nu. Teatrul românesc nu a murit. E viu și autoarea noastră ne descoperă aceasta”, spune Constantin Nicula.
Dincolo de scenă este un volum ilustrat cu fotografii realizate Ramona Băluţescu, în timpul Carnavalului de la Veneția din 2014, care adaugă savoarea lor la ideea că teatrul, deși cu mască sau, uneori, fără mască, nu trebuie să își piardă niciodată din veridicitate, lucru la care contribuie major și cei care lucrează în atelierele din spatele scenei, spun organizatorii lansării de carte, reprezentanţii Asociaţiei Pro Philarmonia.
O mare parte a reportajelor incluse în acest volum au fost publicate în TIMPOLIS.
Ultimele comentarii