Numărul permiselor de spargere pentru lucrări executate pe domeniul public, în creştere la Timişoara

Sosea-spartaLa Direcţia Tehnică a Primăriei Timişoara s-au înmulţit solicitările de permise de spargere, pentru diverse lucrări executate pe domeniul public timişorean. Direct proporţional a crescut şi numărul gropilor rămase neastupate, uneori pe segmente proaspăt reabilitate ale spaţiului public.

 

S-a spart mai mult, s-a reparat mai puţin

Conform Direcţiei de Mediu a Primăriei Timişoara, în 2015 s-a înregistrat o creştere a numărului documentaţiilor depuse în vederea obţinerii permiselor de spargere de la 297 la 349. Raportat la întregul an, este o creştere semnificativă, şi nu întotdeauna aceste lucrări de spargere au fost urmate de o refacere a suprafeţei afectate şi de reducere la starea iniţială. Motivele pentru care s-au realizat aceste spargeri pe domeniul public au fost dintre cele mai divers: branşamente apă – 73, racorduri canal – 83, extinderi reţele canalizare – 8, branşamente de gaz natural – 98, reabilitări de reţele  termice – 15, extinderi reţea apă-canal – 12, extinderi reţea gaz – 14, extinderi iluminat public – 10, alimentări cu energie electrică

 – 63, extinderi reţea subterană pentru servicii de telecomunicaţii – 57, şi amplasare totem publicitar – două.

Stefan-SanduConsilierul local PNL Ştefan Constantin Sandu spune că există o strategie foarte bună la eliberarea acestor permise de spargere, fiind specificate clar lucrările de refacere care trebuie efectuate. „De multe ori, însă, nu se respectă aceste indicaţii, pentru că se fac lucrări de amploare cu firme care lucrează ieftin şi nu refac în mod corespunzător porţiunile afectate de lucrări. Primăria se bazează însă pe sesizările cetăţenilor în aceste cazuri, pentru că nu întotdeauna echipele instituţiei reuşesc să verifice toate aceste spaţii în care se efectuează lucrări. Mai există situaţii în care se intervin în zone recent reabilitate, iar lucrările trebuie efectuat la un anumit grad de calitate. Dacă nu se dau sancţiuni şi nu se intervine în mod prompt, vom avea mereu un oraş peticit şi chiar impracticabil în unele zone”, mai spune Ştefan Sandu.

Gropi lăsate de izbelişte

Abia asfaltate, unele străzi din Timişoara sunt sparte din nou pentru lucrări întreprinse de furnizorii de utilităţi. Scuza cel mai des întâlnită este vechimea reţelei de canalizare, care produce deseori fisuri ale conductelor, spun reprezentanţii Direcţiei Tehnice a Municipalităţii.

Nu sunt puţine situaţiile în care, la doar câteva săptămâni după încheierea unor lucrări de asfaltare, şoseaua sau trotuarul suferă noi spărturi întrucât cineva şi-a amintit că trebuie realizată o altă lucrare. De cele mai multe ori, aceste reparaţii sunt întâlnite la reţelele de alimentare cu gaz şi apă, spun reprezentanţii Primăriei, deoarece sunt reţele foarte vechi, unele realizate în urmă cu peste 50 de ani, iar conduc­tele se sparg destul de frecvent.

Iar până se va realiza o reparaţie capitală, vor exista mereu astfel de situaţii. Dacă se întâmplă o nouă defecţiune într-o zonă în care tocmai s-a turnat asfalt, trebuie să se recurgă la spargerea asfaltului, pentru a se remedia problema.

Acestor lucrări, care sunt la ordinea zilei, în ultima perioadă li s-a adăugat operaţiunea de îngropare a cablurilor. După ce cetăţenii s-au tot plâns de felul în care sunt executate lucrările de către firmele care îngroapă cabluri în subteran, reprezentanţii Direcţiei de Mediu a Primăriei au luat atitudine, iar amenzile au început să curgă. O companie de cablu, de exemplu, a fost amendată de 20 de ori într-un interval scurt.

Aşa stând lucrurile, Municipalitatea a decis că trebuie luate măsuri mai drastice, adoptând o hotărâre în acest sens, conform căreia, în cazul unor încălcări repetate ale normelor privind lucrările tehnico-edilitare executate pe domeniul public, respectiv în cazul a trei abateri, executantului nu i se va mai elibera niciun permis de spargere pe raza Timişoarei, până la îndeplinirea cumulativă a două obligaţii: predarea către Primărie a amplasamentelor tuturor lucrărilor ce afectează domeniul public, aflate în derulare la data aplicării celei de-a treia sancţiuni, şi plata tuturor amenzilor stabilite prin cele trei procese-verbale de constatare şi sancţionare a contravenţiilor.

În caz de nerefacere a domeniului public afectat, executantul va fi sancţionat cu amendă contravenţională şi cu plata cheltuielilor pentru refacerea tramei stradale, conform devizului întocmit de către constructor. Lucrările de refacere a drumului se vor realiza de către executantul cu care s-a încheiat contractul de întreţinere străzi sau trotuare din sectorul afectat de execuţia lucrărilor tehnico-edilitare în cauză, iar contravaloarea lucrărilor se va recupera de la executantul în culpă.

Reprezentanţii Primăriei susţin că în ultimele luni au constatat numeroase încălcări ale reglementărilor legate de obligaţia reparării după efectuarea de lucrări pe domeniul public. “Au fost executate lucrări fără obţinerea permisului de spargere, nu a fost  respectată durata de execuţie a  lucrărilor aprobată prin permisul de spargere, nu a fost respectată modalitatea de execuţie, nu au fost îndepărtate molozul şi pământul rezultate din săpătură, refacerea sistemului rutier afectat nu a fost executată corespunzător, conducând la tasări ale drumului, la care se adaugă semnalizarea necorespunzătoare sau chiar nesemnalizarea punctelor de  lucru”, afirmă oficialii Municipalităţii.

 

Print Friendly, PDF & Email