„Mumiile din Palermo”, aduse la Timişoara

Alex5 - Sophie ZenonGaleria Jecza va găzdui curând expoziţia artistei fotografe franceze Sophie Zénon, „Ad Vitam”.

 

Expoziţia – organizată de Galeria Jecza şi Fundaţia Triade, în parteneriat cu Institutul Francez – propune un dialog între două serii recente ale artistei: Mumiile din Palermo, 2008 (din seria In Case We Die/Dacă murim) şi Omul-peisaj (Alexandre), 2015 (din seria Arborescenţe).

Expusă până acum în locuri prestigioase, ca Fundaţia Pierre Bergé / Yves Saint-Laurent (Paris), Salonul Paris-Photo de la Grand-Palais (Paris), Fundaţia de artă contemporană Fernet-Branca (Saint-Louis), galeria Thessa Herold (Paris), seria mumiilor din catacombele de la Palermo este emblematică pentru demersul artistei legat de abordarea pierderii persoanelor dragi, de relaţia noastră cu corpul de după moarte sau de aceea cu strămoşii. „Artista s-a apropiat de imaginea mumiilor cu infinită delicateţe, ele părând că se mişcă şovăitor, ca într-un dans, între dispariţie şi prezenţă, transgresând delicat graniţa dintre viaţă şi moarte.

În noua sa serie «Arborescenţe», Sophie Zénon îşi continuă cercetările privind dispariția și se apleacă asupra propriilor fantome interioare”, spune Sorina Jecza, preşedintele Fundaţiei Interart Triade.

Arborescenţe este o revizitare a istoriei sale familiale – în mod intim legată de aceea a imigrării italiene în Franţa, din perioada cuprinsă între cele două Războaie Mondiale – o evocare poetică a exilului, a identităţii, a pierderii locului de care eşti legat prin naştere, prin viaţa trăită.

În această primă parte, dedicată tatălui său, corpul se transformă în peisaj, iar peisajul, în corp. El devine un loc de trecere, nemaifiind doar o entitate, ci un univers în interacţiune cu un spaţiu şi un teritoriu”, explică Sorina Jecza. Adăugând că firul roşu ce leagă Mumiile din Palermo de  Omul-peisaj îl reprezintă atât memoria, cât şi modul prin care pierderea poate fi transgresată: „Sunt exploatate, pe rând, fotografii, elemente de arhivă familială instalate în peisaj, video-uri. Instalaţia, recreată in situ, acţionează pe de o parte ca un element prin care amintirile sunt reînviate şi ca un artefact al obiectivării artistului.”

Expoziţia va fi deschisă la Galeria Jecza (Timişoara, Calea Martirilor nr.51/45), în perioada 15 aprilie – 15 mai, vernisajul fiind programat pentru vineri, 15 aprilie, ora 19.

Expoziţia va fi însoţită de alte două întâlniri ale publicului cu artista Sophie Zénon. Una va avea loc sâmbătă, 16 aprilie, între orele 12.30 – 14, la Institutul Francez, unde va avea loc şi un atelier interactiv dedicat publicului tânăr, intitulat Observ, încadrez. „Sensibilă la problemele de comunicare, artista va anima, la Institutul Francez, un  atelier dedicat adolescenţilor. Întâlnirea îşi propune să-i facă pe tinerii participanţi să descopere universul fotografiei, să se familiarizeze cu bazele acestuia, să înţeleagă şi să aprofundeze demersul artistic propus de Sophie  Zénon”, anunţă Sorin Jecza.

A doua întâlnire a artistei cu publicul timişorean va avea loc luni, 18 aprilie, între orele 17 -18, la Fundaţia Triade, unde va fi organizată conferinţa-dezbatere Corpul care rămâne / Le corps qui reste. La dezbatere – moderată de către Sorina Jecza – vor participa şi Smaranda Vultur, specialistă în antropologie culturală şi eseistă, şi George Alexandru Condrache, specialist în ştiinţe politice, filosofie şi ştiinţele comunicării. Traducerea simultană va fi asigurată de către Dana Ungureanu.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Jurnalist Timpolis