Ministerul Transporturilor confirmă şansele slabe de realizare a Centrului Intermodal

Studiul de fezabilitate făcut de C.J. Timiş – “în verificări” la Bucureşti

centru-intermodal1În urmă cu o lună deputatul P.D.L. de Timiş Alin Popoviciu afirma că Centrul Intermodal Timişoara a devenit un proiect neeligibil, din cauza intereselor imobiliare majore în zona Remetea Mare – unde s-a dorit relocarea lui. Titu Bojin, preşedintele C.J. Timiş îl contrazicea, şi susţinea că proiectul se află pe prima poziţie pe lista priorităţilor Ministerului Transporturilor şi că va primi finanţare. Alin Popoviciu a mers dincolo de controversele locale, şi a cerut o confirmare din partea Ministerului Transporturilor a intenţiilor legate de Centrul Intremodal Timişoara. Răspunsul primit arată nu doar că nu se poate avansa nicio dată clară pentru demararea lucrărilor, ci şi că studiul de fezabilitate comandat de C.J. Timiş pentru locaţia de la Remetea a ridicat semne de întrebare la nivel central.

 

Nicio confirmare oficială legată de demararea investiţiei

Deputatul P.D.-L. de Timiş Alin Popoviciu preciza în urmă cu câteva săptămâni că a fost personal să se intereseze la Ministerul Transporturilor de soarta proiectului Centrului Intermodal de Transport Mărfuri Timişoara şi afirma că această investiţie nu mai are şanse de materializare pentru că, din pricina relocării amplasamen­tului de la Recaş la Remetea Mare, proiectul a devenit neeligibil.  

Preşedintele C.J. Timiş, Titu Bojin, îl contrazicea, spunând că în urma discuţiilor avute la Bucureşti  cu premierul Victor Ponta, cu vicepremierul Liviu Dragnea, cu ministrul Dan Şova, dar şi cu senatorul Ilie Sârbu, judeţul va dobândi, în zilele următoare, certitudini legate de finanţarea proiectului Centrului Intermodal de Transport Mărfuri.

Între timp, Alin Popoviciu a făcut şi o interpelare oficială pe această temă Ministerului Transporturilor, precizând că “despre centrul intermodal regional de transport marfă Timişoara se vorbeşte de mult în Banat, iar documentaţia a fost transmisă spre Bucureşti din 2011. La ora actuală, însă, au apărut şi alţi competitori pentru finanţarea imediată, astfel că Timişul riscă să fugă singur şi să ajungă al doilea sau chiar al treilea”.

Răspunsul dat zilele trecute la această interpelare de ministrul Transporturilor, Dan Şova, nu lămureşte mai nimic, dar în niciun caz nu confirmă “iminenţa” realizării unei investiţii de acest gen la Timişoara. În răspunsul ministerial se aminteşte doar despre posibilitatea realizării unui centru în “Zona Timişoara, pentru locaţia Remetea Mare, având ca rezervă locaţia Recaş”, alături de proiectele de la Iaşi, Braşov şi Suceava, fără a arăta că proiectul de la Timişoara ar fi prioritar. Dan Şova precizează că în finanţările europene pentru acest gen de centre “beneficiarul eligibil pentru acest domeniu de intervenţie este administratorul naţional de infrastructură intermodală, şi anume Compania Naţională de Căi Ferate C.F.R. S.A.” şi că până în prezent CFR nu a transmis “nicio cerere de finanţare privind centrele intermodale regionale pentru judeţele Timiş, Iaşi, Suceava, Constanţa sau Braşov.” 

Cu alte cuvinte, totul depinde de CFR, care nu a făcut nimic concret în acest sens până acum, conform spuselor Ministerului Transporturilor.

Mai mult, JASPERS – Asistenţă comună pentru sprijinirea proiectelor în regiunile europene a Comisiei Europene a solicitat verificarea studiilor de fezabilitate pentru investiţia din Timiş, având nelămuriri şi semne de întrebare în privinţa ei. “Momentan, studiile de fezabilitate pentru locaţiile Timişoara şi Iaşi se află în stadiul de revizuire, ca urmare a observaţiilor JASPERS. Reprezentanţii JASPERS au solicitat efectuarea unor consultări publice la nivel local şi regional pe baza unui chestionar care să poată fi utilizat în cadrul unui studiu de piaţă în zona judeţelor Timiş şi Iaşi pentru analiza oportunităţilor de utilizare de către potenţiali clienţi (societăţi comerciale, regii de stat, autorităţi locale) a facilităţilor oferite de realizarea unui terminal intermodal regional de transport marfă al cărui proprietar este administratorul infrastructurii feroviare publice – CFR S.A.”, spune Ministerul Transporturilor.

Timişul putea avea deja Centru Intermodal

Fostul deputat Valeriu Tabără spune că, dacă s-ar fi rămas pe varianta iniţială, de la Recaş, unde exista şi documentaţie aprobată teren disponibil pentru viitoare investiţie, Timişul putea avea deja Centru Intermodal. Or, prin mutarea Centrului la Remetea Mare, a fost favorizată specula imobiliară: “Dacă s-ar fi mers pe varianta Recaş, speculanţii de terenuri nu ar fi avut nimic de câştigat, aceasta deoarece administraţia locală punea la dispoziţie întreaga suprafaţă. În schimb, la Remetea Mare, terenurile trebuiau achiziţionate de la proprietari. Este limpede ce preţuri ar fi urmat să aibă tranzacţiile cu terenuri la Remetea Mare, susţinute, evident, cu bani europeni, şi cam cine ar fi putut beneficia de pe urma vânzării lor”, a precizat Valeriu Tabără. Fostul ministru al Agriculturii spune că amplasarea intermodalului la Recaş ar fi reprezentat o soluţie optimă, pentru că s-ar fi realizat în acest fel un terminal ce ar fi realizat interconectarea dintre transportul feroviar, cel rutier şi cel aerian – fiind o investiţie care ar fi contribuit major la dezvoltarea întregii zone de vest a ţării, centrul fiind situat în imediata apropiere a noii autostrăzi.  

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Jurnalist Timpolis, bogdan.piticariu@timpolis.ro