Şi în acest an, ca şi în anii trecuţi, există şanse destul de mari ca banii alocaţi pentru programul de distribuţie de mere în şcoli să rămână necheltuiţi, din cauza sincopelor legate de organizare. Anul trecut, în ciuda eforturilor de promovare a unei alimentaţii sănătoase şi a disponibilităţilor financiare existente, doar patru şcoli din judeţ au derulat programul de distribuţie gratuită de mere pentru elevi. Trecerea administrării acestui program de la Primării la Consiliul Judeţean Timiş nu pare să fi schimbat mare lucru. Dacă pentru distribuţia de mere în anul şcolar 2012 – 2013 se dădea anunţ pe portalul de achiziţii electronice în… martie 2013, deci cu două – trei luni înainte de a se încheia şcoala, nici pentru acest an şcolar lucrurile nu pare să se mişte într-un alt ritm. Deşi şcoala a început de aproape două luni, la A.P.I.A. încă nu a ajuns nicio solicitare în acest sens de la Consiliul Judeţean Timiş.
1,5 milioane de lei, cu şanse mari de a nu fi cheltuiţi
Ca şi în cazul altor programe neimplementate sau implementate mai mult decât modest în România, Comisia Europeană a alocat, în ultimii ani, sute de milioane de euro, anual, pentru programul de distribuţie de fructe în şcoli, considerat o măsură de combatere a obezităţii şi de ţinere la distanţă a elevilor de mâncarea de tip fast-food. Odată cu integrarea României în U.E., acest program a devenit accesibil şi pe plan naţional.
După aproape cinci ani de la momentul integrării în U.E. şi doar un an de implementare, acest program nu are succes, în Timiş, ca, de altfel, în majoritatea judeţelor. Şefii instituţiilor şcolare trebuie să facă solicitări pentru derularea acestui program la nivelul şcolilor pe care le conduc. Cererile sunt centralizate de C.J. Timiş, care le depune la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură.
“În ultimii ani doar în câteva comune s-a implementat acest program. De ceea s-a convenit ca la nivelul C.J. Timiş să se realizeze o cerere centralizată, pentru toate unităţile din judeţ. Până acum nu am primit nicio cerere de acest fel din partea C.J. Timiş”.
Nicolae Dan Micluţa, director adjunct A.P.I.A. Timiş
Acum doi ani, patru şcoli din Timiş şi-au manifestat interesul pentru derularea acestui program. Nici în anul şcolar trecut cifra nu a crescut. S-a venit cu iniţiativa ca solicitările să fie centralizare la C.J. Timiş, sperându-se că se va reuşi o mai bună mobilizare a instituţiilor şcolare şi, în speţă, a Primăriilor, care ar fi trebuit să se implice şi ele în derularea acestui program. Lucru care nu s-a întâmplat. “În ultimii ani doar în câteva comune s-a implementat acest program. De aceea s-a convenit ca la nivelul C.J. Timiş să se realizeze o cerere centralizată, pentru toate unităţile din judeţ. Până acum nu am primit nicio cerere de acest fel din partea C.J. Timiş”, ne-a declarat Nicolae Dan Micluţa, directorul adjunct al A.P.I.A. Timiş.
La începutul anului şcolar, C.J. Timiş transmitea că, dacă până acum, elevii din judeţ nu au primit în niciun an fructe, situaţia ar putea să se schimbe din toamna acesta, în sensul că “organizarea licitaţiei care prevede distribuirea de mere în şcoli este în lucru”, iar dacă va exista o firmă care să îndeplinească toate condiţiile, copiii vor beneficia şi de fructe.
Au trecut însă aproape două luni de la începerea şcolii, şi cererile pentru finanţare nu au ajuns la A.P.I.A. Surse neoficiale din cadrul Agenţiei spun că s-au organizat două licitaţii pentru distribuţie, licitaţii la care nu s-a prezentat niciun producător. Lucru de natură să ridice semne de întrebare, ştiindu-se că Timişul este o zonă în care sectorul de distribuţie şi comercializare de fructe este foarte bine reprezentat.
De altfel, o mostră de “organizare” a acestui program s-a văzut şi la începutul acestui an, când se publica în portalul de achiziţii electronice publice SEAP anunţul pentru atribuirea “Contractului care are ca scop furnizarea şi distribuţia fructelor proaspete (mere) pentru elevii din învăţământul primar şi gimnazial de stat şi privat autorizat din judeţul Timiş, pentru anul şcolar 2012 – 2013”. Acest anunţ era publicat în data de… 19 martie 2013. Or, se ştie că este nevoie de timp pentru strângerea ofertelor, derularea licitaţiei. În plus, mai pot apărea şi contestaţii şi, în aceste condiţii, până se termina atribuirea contractului, se termina cu siguranţă şi şcoala, şi nimeni nu mai avea cui să distribuie mere.
Dacă şi anul acesta organizarea licitaţiilor se va face după acelaşi “algoritm”, sunt şanse mari ca suma de 1,5 milioane de lei alocată în acest pentru implementarea acestui program să rămână necheltuită.
Un program cu un istoric dezastruos
Eşecul acestui program este greu de explicat, în condiţiile în care autorităţile locale nu ar fi trebuit decât să-l implementeze, finanţarea fiind asigurată. Nici în anii trecuţi programul nu a implicat toate instituţiile care ar fi putut să ajute la o mai bună popularizare a sa. Astfel, la fel ca în cazul programului de construcţie de săli de sport, Inspectoratul Şcolar Judeţean nu a avut decât un rol simbolic în implementare, deşi este, poate, structura care ştie cel mai bine toate detaliile necesare derulării cu succes a acestui program.
Pe lângă bugetele locale de austeritate, a existat un alt motiv pentru care programul a fost întâmpinat cu rezerve. În anul şcolar 2010 – 2011, au existat administraţii locale care, în condiţiile în care s-au chinuit să supravieţuiască cu bugete de avarie, au aşteptat luni de zile să li se deconteze sumele plătite din bugetul local pentru acest program.
Şi anul trecut, ca şi în acest an, Timişul a avut alocată pentru acest program, suma de 1,5 milioane de lei. Din aceasta, însă, mai mult de o treime, 518.000 de lei, o reprezentau cheltuielile de distribuţie, la care se adăugau 51.000 de lei fonduri pentru măsuri adiacente de promovare a programului. Pentru că s-au primit foarte multe semnale legate de dificultăţile financiare create de întârzierea plăţilor pe acest program de distribuţie de fructe în şcoli, s-a convenit ca, începând din anul fiscal 2011, finanţarea lui să fie centralizată, la nivelul administraţiei judeţene.
Timişul are un istoric nefericit legat de implementarea programului, încă din anul şcolar 2009 – 2010, când o bună parte din suma repartizată a rămas necheltuită, pentru că proiectul de ordonanţă de urgenţă care trebuia realizat de către Ministerul Agriculturii pentru reglementarea acestui program a întârziat nepermis de mult. În lipsa cadrului legal, Primăriile şi A.P.I.A., instituţie responsabilă de administrarea proiectului, nu au putut trece la derularea sa. Abia la sfârşitul lunii martie a anului 2010 au fost adoptate normele de aplicare legate de derularea acestui program şi, până au fost făcute şi achiziţiile publice, unele Primării au constatat că mai aveau doar două – trei săptămâni în care puteau distribui mere elevilor, pentru că venea vacanţa.
În acest an, Guvernul a anunţat că pregăteşte un nou program de distribuţie a fructelor în şcolile din România. Acest proiect prevede un buget naţional de peste 61 de milioane de lei pentru distribuirea merelor, la pachet cu o serie de acţiuni adiacente. Pentru anul şcolar 2013 – 2014 ar urma să se acorde gratuit mere în limita valorică zilnică de 0,37 de lei per elev, pentru o perioadă de 85 de zile de şcolarizare.
Licitaţiile pentru achiziţionarea merelor vor fi coordonate la nivelul Consiliilor Judeţene, lucru care în Timiş nu a dus, până acum, la o îmbunătăţire a derulării programului.
Noutatea din acest an a programului constă în măsurile adiacente distribuţiei de mere: organizarea de vizite la ferme pomicole sau legumicole, la staţiuni de cercetare, la zilele recoltei, expoziţii, târguri, organizarea de concursuri tematice cu premii şi activităţi de grădinărit. Măsurile adiacente ar urma să aibă alocate 10% din fondurile alocate Consiliilor Judeţene pentru programul de distribuţie a fructelor. Însă, înainte de a implementa aceste “măsuri adiacente”, Consiliile Judeţene trebuie să demonstreze că sunt în stare să organizeze licitaţiile necesare, în aşa fel încât banii alocaţi să nu rămână necheltuiţi.
Dr. Gheorghe Mencinicopschi: “S-a pus accentul doar pe aspect, în detrimentul valorii nutriţionale”
De la lansarea acestui program, au existat numeroase critici legate de condiţiile privind achiziţionarea merelor ce urmau a fi distribuite elevilor. Astfel, au fost stabilite caracteristici ale fructelor ce ţin mai mult de aspectul acestora decât de proprietăţile lor nutritive. De exemplu, caietul de sarcini făcut pentru achiziţia de mere pentru distribuţie în şcoli de către una dintre puţinele comune timişene care au implementat acest program stabilea că merele furnizate trebuie să aibă între 90 şi 150 de grame, să fie încadrate la categoria I, conform standardului de comercializare (care, din nou, este legat de aspect), trebuie să fie întregi, sănătoase, spălate, curate, fără materii străine vizibile, fără urme de atacuri de boli şi dăunători, fără umiditate externă în exces, fără miros sau gust străin şi să reziste la transport şi la manipulare. Adică, exact genul de mere de import, fără aromă, aduse în ţară, care au invadat pieţele şi supermarketurile din România, în detrimentul mărfii româneşti, mult mai calitativă din punct de vedere nutritiv. Tocmai de aceea, deşi acest program de distribuţie de fructe în şcoli ar fi putut fi un sprijin pentru producătorii timişeni, la puţinele achiziţii făcute a fost preferată marfa de import.
Nutriţionistul Gheorghe Mencinicopschi declara că specificaţiile legate de calitatea merelor achiziţionate prin acest program i s-au părut aberante, în sensul că dirijează achiziţiile spre produse de import, provenind din culturi unde s-au folosit excesiv pesticide: “Este anormală sortarea acestor mere după dimensiuni şi nu după calităţile nutriţionale. S-a pus accentul doar pe aspect, în detrimentul valorii nutriţionale. S-a neglijat faptul că un măr mic, nu foarte aspectuos, provenit dintr-o cultură tradiţională, poate avea cu mult mai multe calităţi decât un măr «de expoziţie»”.
Ultimele comentarii