Marilen Pirtea: „Cel mai eficient manual este cel construit de profesor și elevi în clasă”

Dacă nu am tipări manuale, pentru nicio disciplină? Dacă fiecare cadru didactic ar avea anual la dispoziție o sumă pentru elaborarea de mijloace didactice? Ce s-ar întâmpla?”. Acestea sunt câteva aspecte ridicate – în contextul ultimelor măsuri implementate de Ministerul Educației în direcția centralizării editării manualelor pentru elevi – de către deputat PNL de Timiş Marilen Pirtea.

 

Prof.univ. dr. Marilen Pirtea, deputat PNL de Timiş şi coordonatorul Comisiei de Educație a PNL, spune că profesorii sunt singurii care pot și trebuie să elaboreze mijloace adecvate elevilor cu care lucrează: „Astfel, am putea vorbi de îndeplinirea unei prime premise pentru a avea mijloace didactice, fie ele și manuale, cu adevărat adecvate, pliate pe necesitățile individuale ale elevilor cu care lucrează la un moment dat un cadru didactic”.

Deputatul liberal atrage atenţia că Ministerul Educației tipărește manualele alternative cu sume considerabile de la bugetul de stat, iar justificarea pare a fi necesitatea de a integra pregătirea elevilor la nivel național, însă, consideră el, eficiența acestei măsuri este discutabilă: „Mă întreb în ce măsură manualul unic răspunde nevoilor elevilor, nevoilor profesorilor sau nevoilor firmelor care tipăresc aceste manuale?Dacă luăm în considerare cât de diferite sunt școlile din România, gândiți-vă de exemplu la un liceu de top dintr-un oraș mare, București, Timișoara, Cluj și o școală din mediul rural, unde nu este nici canalizare, îmi vine greu să cred că elevii sunt cei avuți în vedere prin această măsură.”

Cât despre profesori, mai spune deputatul PNL, aceştia sunt cei care adaptează manualul unic la nevoile elevilor. Marilen Pirtea susţine că, din discuțiile sale cu ei și din pozițiile publice luate de mai mulți profesori, este evident că pentru ei manualul unic este mai degrabă o constrângere decât un ajutor: „Mulți dintre ei se simt jigniți de o astfel de idee, o consideră potrivită sistemelor totalitariste sau corupte, nicidecum României anului 2017. Așadar, vă las să răspundeți singuri la întrebarea: pentru cine este manualul unic?”.

Marilen Pirtea mai spuen că manualul unic este anacronic și riscă să ne îndepărteze și mai mult de țările cu sisteme performante de învățământ, în condițiile în care acestea abordează strategia alternativelor educaționale la nivelul predării, evaluării și al organizării colectivului de elevi: „Cel mai eficient manual este cel construit de profesor și elevi în clasă. Suntem pregătiți pentru așa ceva? Vrem un învățământ centrat pe elev, în care cadrul didactic să fie valorizat? Manualul unic cu siguranță nu ne va duce în această direcție.”

 

Print Friendly, PDF & Email