Celebrul proiect de management al traficului din Timişoara, care presupune, între altele, instalarea de camere video şi sincronizarea semafoarelor, are termen prelungit. Şi un buget de cofinanţare locală extins pe măsură, de aproape patru milioane de lei. Conform unor consilieri locali, ţinând cont de semafoarele şi semnele de circulaţie demontate de pe străzile devenite pietonale, ar fi trebuit ca bugetul proiectului să scadă, nu să crească.
Iunie 2016, termen final
Pentru că implementarea se dovedeşte a fi complicată, proiectul „Trafic management şi supraveghere video” are parte de un termen şi un buget noi, oficializate printr-un proiect de hotărâre iniţiat de Primăria Timişoara.
Astfel, din cauza contestaţiilor în serie care au marcat atribuirea contractului aferent proiectului, s-a apropiat termenul limită pentru proiectele finanţate prin Programul Operaţional Regional 2007 – 2013. Ca atare, Primăria s-a prevalat de instrucţiunile Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, conform cărora toate contractele cuprinse în „Lista proiectelor cu risc de neimplementare în perioada de eligibilitate a P.O.R. 2007-2013” pot face obiectul unor acte adiţionale de prelungire a duratei acestora prin acordarea unui termen de finalizare, dar nu mai târziu de 31 iunie 2015 pentru îndeplinirea în totalitate a obiectivelor şi indicatorilor şi pentru asigurarea funcţionalităţii din surse proprii ale beneficiarilor. Deci, acesta va fi şi noul termen de finalizare a proiectului de Trafic management în Timişoara.
Însă, la noul termen a fost pregătit şi un nou buget de cofinanţare asigurat de Primăria Timişoara. Conform Municipalităţii, valoarea estimată a sumelor necesare finalizării proiectului în acest termen (sume neeligibile în cadrul proiectului, care vor fi acoperite din surse proprii) este de 3.996.000 de lei şi va fi introdusă în bugetul local pe anul 2016.
Ajustările bugetare sunt privite cu scepticism de unii consilieri locali care spun că, în mod normal, ar fi trebuit să se discute de micşorări, nu majorări ale bugetului proiectului. „Era logic să se desfiinţeze semafoarele de pe străzile secundare, care mai mult încurcă, după cum ne-au spus şi specialiştii în trafic din Marea Britanie, şi să se monteze acolo unde este nevoie. Însă banii publici nu interesează pe aproape nimeni, din câte se pare. De ce să se suplimenteze bugetul unor astfel de proiecte şi să nus e diminueze ? Ce verificări a făcut Direcţia Tehnică? S-au demontat zeci de semafoare şi o mulţime de indicatoare de pe străzile devenite pietonale. Unde sunt acestea? Ştie cineva?”, afirmă consilierul local PNL Simion Moşiu.
Termenul final propus iniţial, ianuarie 2014
Proiectul care vizează implementarea sistemului de trafic management şi instalarea unui sistem de supraveghere video în Timişoara este iniţiat de Primărie, în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi al Administraţiei Publice, în cadrul Programului Operaţional Regional 2007 – 2013, pe domeniul „Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor – poli urbani de creştere”. Valoarea totală a proiectului este de peste 43 de milioane de lei, din care asistenţa financiară nerambursabilă asigurată de UE este de mai mult de 35 de milioane de lei.
Contractul a fost semnat la finalul lunii ianuarie 2013, iar data asumată iniţial pentru implementarea proiectului a fost de 12 luni, începând din 30 ianuarie 2013.
În forma propusă de iniţiatorii săi, proiectul îşi propunea să contribuie la îmbunătăţirea fluxului rutier şi al siguranţei cetăţeanului, prin implementarea unui sistem de control adaptiv care să permită managementul traficului urban şi supravegherea video metropolitană, prin modernizarea şi extinderea sistemului de semaforizare din 134 intersecţii, dotarea intersecţiilor şi a zonelor identificate cu risc de infracţionalitate sau zone rutiere periculoase cu 230 de echipamente noi de supraveghere, îmbunătăţirea condiţiilor şi creşterea siguranţei rutiere în Timişoara, creşterea siguranţei traficului rutier, prin introducerea unui sistem modern şi operativ de supraveghere video metropolitană şi crearea unui centru de comandă şi control unic, pentru coordonarea activităţilor de trafic management şi supraveghere video.
Ultimele comentarii