Exercițiu de imagine sau incompetență? Aceasta este una dintre întrebările pe care reprezentantul Sindicatului Liber al Salariaților din Primăria Timișoara spune că le stârnește textul uneia dintre cele 11 ordonanțe de urgență aflate, în ședința de miercuri, 30 iunie, pe masa de lucru a Guvernului. Cea privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.
„Am serioase dubii că știu ce fac”
Juristul Tiberiu Negrei, președintele Sindicatului Liber al Salariaților din Primăria Timișoara și din Serviciile Publice aflate în subordinea Consiliului Local Timișoara și vicepreşedinte naţional al FNSA, spune că recent adoptata OUG 27/2015, care aduce modificări la salarizarea personalului plătit din fonduri publice, are prevederi inaplicabile. Și aceasta pentru că evocă, teoretic, posibilitatea operării de creșteri salariale de către autoritățile administrației publice locale, impunând, însă, constrângeri: încadrarea cheltuielilor de personal în limita bugetului deja aprobat și a plafonului de cheltuieli de personal repartizat. Prevederi care se bat, însă, cap în cap, atenționează Tiberiu Negrei. În condițiile în care, având în vedere plafoanele de cheltuieli, deja aprobate până la finalul lunii octombrie, Primăriile care ar dori să opereze majorări ale salariilor personalului nu ar putea-o face, date fiind restricțiile impuse ce vizează încadrarea cheltuielilor de personal în limita plafonului de cheltuieli de personal deja aprobat.
În plus, mai spune Tiberiu Negrei, și în eventualitatea în care ar exista și intenția de majorare a salariilor personalului angajat în administrația publică locală și s-ar găsi și resursele pentru a opera această majorare, noua ordonnaţă introduce o prevedere cu conținut discriminator, care vizează posibilitatea acordării de creșteri salariale diferențiate, pe categorii de personal.
Prevederile OUG 27/2015 sunt cu atât mai bizare și mai deranjante, relevă Tiberiu Negrei, cu cât sunt contrasemnate și de ministrul Finanțelor și de ministrul Muncii. Care, afirmă el, nu ar trebui să fie străini de situația reală a salarizării personalului din administrația publică locală. „Nu are cum să fie vorba despre o creștere reală, pentru că o creștere reală este condiționată de existența bugetului aprobat și de plafoanele de cheltuieli”, explică liderul sindical. „Am serioase dubii că știu ce fac”, mai spune Tiberiu Negrei, evocând și un episod recent din timpul unei întâlniri cu ministrul Muncii, Rovana Plumb, episod care a precedat declanșarea grevei generale a sindicaliștilor din administrația publică. În timpul căreia, mai spune Tiberiu Negrei, deși i-a semnalat personal faptul că, în cursul acestui an, au fost operate diminuări salariale unor angajați din administrația publică locală, cauzate de decizii ale Curții de Conturi vizând recuperarea de către primării a sporului de dispozitiv acordat salariaților, aceasta a refuzat să admită implicațiile situației asupra diminuării salariilor angajaților.
Acordarea voucherelor de vacanță, imposibilă
În plus, atenționează Tiberiu Negrei, în condițiile legale, nici acordarea voucherelor de vacanță nu ar putea fi posibilă pentru personalul bugetar din administrația publică locală. Din pricina unor prevederi conținute în OUG 83/2014, care stipulează că salariile pentru anul 2015 pentru personalul angajat în administrația publică locală rămân înghețate la nivelul lunii decembrie 2014 și că nu se acordă vouchere de vacanță. Această prevedere, mai spune Tiberiu Negrei, nu a fost eliminată, deși ar fi existat un amendament depus de doi parlamentari UDMR care solicitau abrogarea ei.
„La alte categorii profesionale nu există aceste condiționări”, mai spune liderul sindical, oferind drept exemplu situația personalului angajat în învățământ. În aceste condiții, opinează că, deşi argumentele formulate în OUG 27/2015 sunt reale – acestea făcând referire la nivelul scăzut al salariilor din administrația publică locală – situația rămâne neschimbată.
În ședința de Guvern de marţi, 30 iunie, a fost aprobată, printre altele, o ordonanță de care operează o serie de modificări și adăugiri OUG 83/2014, privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.
Printre acestea se numără și introducerea unor prevederi referitoare la posibilitatea acordată autorităților administrației publice locale de a stabili o creștere salarială pentru personalul angajat în instituțiile publice locale de până la 12%. Asta, doar dacă sunt îndeplinite cumulativ condițiile legate de încadrarea cheltuielilor de personal în limita bugetului aprobat și cele privind încadrarea cheltuielilor de personal în limita plafonului de cheltuieli de personal repartizat deja conform prevederilor legale.
Ultimele comentarii