Controverse pe bani publici

La Timişoara, cota medie pe cadavru de animal incinerat este stabilită pe criterii incerte

caini mortiActivitatea de ecarisaj continuă să provoace controverse la Timişoara, prin normele-cadru stabilitate de Municipalitate, care prevăd, de pildă, o greutate medie de 25 de kilograme pe cadavru de animal incinerat. Conform unor consilieri locali, pe acest segment lipseşte evidenţa clară, cantităţile aproximate şi plătite din bugetul local fiind de natură să ridice semne de întrebare.

 

Evidenţă cu lacune

Pentru următoarea şedinţă de Consiliu Local, Primăria Timişoara, prin direcţiile de specialitate, a propus o nouă modificare a normelor de stabilire a modalităţii de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare pentru activitatea de colectarea cadavrelor animalelor de pe domeniul public şi predarea acestora unităţilor de ecarisaj.

Deşi anul trecut mai mulţi consilieri locali au avertizat asupra faptului că lipseşte şi pe acest segment o evidenţă clară, noile norme nu numai că nu lămuresc mare lucru, dar sunt de natură să işte controverse. Una dintre dispoziţiile de natură să genereze nedumeriri este şi cea care prevede o greutate medie pe animal incinerat. Conform noilor reglementări, Primăria va plăti “neutralizarea cadavrelor de animale prin incinerare într-un incinerator autorizat” pe baza unei formule de tipul “număr de cadavre colectate x 25 de kilograme mediu/animal”.

„Nu ştiu cine numără cadavrele adunate de pe domeniul public, şi plătite ca atare de Primărie, dacă nimeni nu a fost în stare să inventarieze nici măcar indicatoarele rutiere până acum. Şi de unde s-a scos această greutate medie de 25 de kilograme pe animal incinerat ? Dacă se strâng cadavre de porumbei sau pisici de pe domeniul public, e normal să se plătească pentru fiecare echivalentul incinerării a 25 de kilograme? Doar câinii de talie mare ajung la asemenea greutate, şi majoritatea câinilor maidanezi de pe străzile Timişoarei sunt de talie mică sau medie. Deci, din nou, sunt chestiuni relative, fără evidenţă clară, făcute doar ca să se dea o aparenţă de legalitate unor contracte foarte profitabile pentru anumite firme. Câte societăţi au incineratoare în Timişoara?”, se întreabă consilierul local PNL Simion Moşiu.

O altă dispoziţie controversată din caietul de sarcini în baza căreia se face atribuirea este prevederea conform căreia cântărirea cadavrelor de animale se va face „cu un cântar cu masa minimă de 100 de kilograme”, alţi consilieri locali susţinând că nu va exista o evidenţă clară a cadavrelor colectare şi a greutăţii acestora.

Probleme vechi

Şi la sfârşitul anului trecut, pe parcursul a două şedinţe de plen ale Consiliului Local Timişoara, în aproape jumătate din timpul şedinţei a fost dezbătut viitorul contract de ecarisaj pe care Direcţia de Mediu a Primăriei dorea să-l încheie pentru următorii trei ani. În ciuda acestor discuţii, chestiuni precum necesitatea prevederii de cheltuieli neprevăzute sau necesitatea refrigerării câinilor morţi timp de trei zile, nu au primit lămuriri.

Consilierii locali contestatari menţionau atunci că au dubii  raportate de experienţa de până acum a Primăriei Timişoara în ceea ce priveşte unele contracte pentru activitatea de ecarisaj.

Conform acestora, povestea din spatele acestui subiect este mai veche si vine chiar din mandatul trecut, când la o analiză a facturilor care se trimiteau către Primărie rezultau nişte cifre interesante, respectiv pentru fiecare cadavru de câine colectat de pe domeniul public erau decontaţi în unele cazuri 50 de kilometri de deplasare. Conform aceloraşi aleşi locali, cantităţile care facturate erau total aberante şi fără niciun fel de control din partea Primăriei, şi peste un miliard de lei vechi erau achitaţi lunar pentru un serviciu care nu se prea vedea pe stradă.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Jurnalist Timpolis, bogdan.piticariu@timpolis.ro