Teatrul German de Stat Timișoara anunță premiera spectacolului Katzelmacher. Dacă nu ar fi vorba despre iubire, după un text de Rainer Werner Fassbinder, regizat de Eugen Jebeleanu.
Spectacolul, care se va desfășura cu public, va avea loc vineri, 11 iunie 2021, începând cu ora 19.30, în Sala Mare a Teatrului German de Stat Timișoara, fiind supratitrat în limba română. Următoarea reprezentației a spectacolului va avea loc miercuri, 16 iunie, ora 19.30, în aceeaşi locaţie.
Despre acest spectacol montat la Teatrul German, Eugen Jebeleanu spune că dorința luide a monta acest text a venit din necesitatea de a chestiona construcția identitară în raport cu teritoriul în care trăim, de a analiza pulsațiile violente și primare ale unei comunități împotriva unui element nou, care nu face (încă) parte din ea și de a cerceta care sunt mecanismele de luptă între individ și colectiv, cum se formează identitatea colectivă. „Totodată, situația muncitorilor români plecați la lucru în strinătate în plină pandemie, fără măsuri de siguranță sanitară, m-a revoltat pentru că este o mare nedreptate și reprezintă încălcări ale drepturilor omului, eveniment care a determinat și urgența montării acestui text, în România, astăzi”, adaugă Eugen Jebeleanu.
Din distribuție fac parte Niko Becker, Isa Berger, Silvia Török, Daniela Török, Olga Török, Oana Vidoni, Harald Weisz, Rareș Hontzu, Alex Mihăescu şi Radu Brănici.
În Katzelmacher, transmit reprezentanţii Teatrului German de Stat Timişoara, e vorba despre apariția unui muncitor imigrant grec, Jorgos, care tulbură apele suburbiei bavareze. Această mână de lucru ieftină găzduită cu răceală excită imaginarul locuitorilor. Rumorile și geloziile țâșnesc din rândul oamenilor. Jorgos este bănuit că ar fi gigolo-ul patroanei la care a venit să lucreze, e comunist, dotat ca un măgar, mai viril decât oricare dintre cei care locuiesc acolo. O băștinașă, după ce avansurile îi sunt respinse de către grec, îl denunță pe Jorgos pentru viol. O alta întreține o relație pasională cu el și cade pradă poveștii amoroase și setei de altceva. Sălbăticia, fricile arhaice și dorințele refulate se trezesc odată cu venirea străinului. Sentimentul de frustrare este exacerbat, furia le mănâncă sufletele. Pentru a nu cădea într-o mare discordie și a nu își pierde reperele, comunitatea îl ataca pe Jorgos, acest străin pe care se proiectează totul. Această defulare permite grupului să își regăsească aparent omogenitatea și stabilitatea. Se restabilește astfel ordinea însă construită de acum încolo pe conceptul de frică față de celălalt, de suspiciune, de vină.
Timișoreanul Eugen Jebeleanu, absolvent al Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică din București, și-a început cariera ca regizor de teatru, devenind rapid una dintre cele mai importante voci tinere din teatrul românesc. Timp de mai bine de zece ani, și-a concentrat eforturile artistice pe proiecte politice și sociale prin intermediul cărora a încercat să ofere o platformă grupurilor vulnerabile, discriminate și celor care nu aderă la valorile culturii dominante.
În 2010 a fondat alături de dramaturgul Yann Verburgh Compania 28, realizând spectacole pe texte proprii ca dontcrybaby, RETOX – Romania Este Țara Occidental Xeroxată și Ea e băiat bun, inspirat din documentarul Rodica e băiat bun. În 2017 și 2018, a regizat Katzelmacher, de R. W. Fassbinder, la Schauspiel Stuttgart, și Piața Roosevelt, de Dea Loher, ambele fiind coproducții cu Staatlichen Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart.
Pentru spectacolul Itinerarii. Într-o zi, lumea se va schimba, din 2019, Eugen Jebeleanu a primit premiul „Lucian Pintilie” pentru „Cea mai bună regie” în cadrul Galei Premiilor UNITER. Spectacolele sale sunt invitate în numeroase festivaluri din România, Polonia, Danemarca, Germania, Moldova. Câmp de maci este debutul său în cinema, film care a avut premiera mondială la Festivalul Black Nights din Tallinn în toamna lui 2020.
Biletele pot fi achiziționate de pe platforma Eventim. Accesul publicului în sală se va face potrivit legilor în vigoare.
Ultimele comentarii