Intermodalul timişean – cu orizont de aşteptare în anul 2020

Deputat Alin Popoviciu: „Dacă CJ Timiş nu schimba locaţia, Intermodalul putea fi gata deja”

Terminal-intermodalDupă o serie de declaraţii optimiste, deşi fără nicio acoperire, cu privire la iminenţa demarării construcţiei Centrului Intermodal de Marfă, acum Consiliul Judeţean Timiş recunoaşte integrarea acestui proiect pe exerciţiul financiar 2014 – 2020.

 

Evidenţe confirmate

Părând să uite de declaraţiile din primăvară, legate de demararea construcţiei Centrului Intermodal de Marfă în acest an, Consiliul Judeţean Timiş a propus, miercuri, aprobarea „de principiu” a proiectului „Centru regional intermodal de transport marfă Timişoara-Remetea Mare”. Dar asta, pentru elaborarea documentaţiei tehnico-economice necesare accesării finanţării lucrărilor de execuţie în noul ciclu de programare al fondurilor structurale 2014 – 2020.

CJ Timiş a anunţat că face demersuri încă din anul 2009 la Ministerul Transporturilor şi CNCFR, pentru realizarea unui Centru Regional Intermodal la Timişoara. Reprezentanţii administraţiei judeţene susţin că CJ Timiş, ADETIM şi Aeroportul Internaţional Timişoara au transmis la termenele stabilite, în cadrul consultărilor publice, memorii cu analize de justificare şi susţinere a locaţiei Remetea Mare pentru care există deja elaborat un studiu de fezabilitate, dar că „ulterior predării Studiului de fezabilitate elaborat de către CJ Timiş pentru locaţia Remetea Mare Comitetul de Monitorizare al POS Transport, din septembrie 2014, a modificat ghidul solicitantului pentru acest program de finanţare, în particular aplicantul eligibil (autorităţile publice locale) şi a redus fondurile alocate pentru aceasta intervenţie de la 18 milioane de euro la circa 2,5 milioane de euro, anulând practic posibilitatea finanţării acestui proiect în ciclul de programare 2007-2013”. Este, probabil, prima oară când CJ Timil recunoaşte că realizarea acestui proiect rămâne pentru exerciţiul financiar 2014 – 2020.

O şansă ratată

Locaţia de la Remetea a fost aleasă în detrimentul variantei iniţiale, de la Recaş, în urma unui lobby constant făcut de CJ Timiş, lobby care scapă, însă, logicii normale. Şi asta pentru că, măcar din perspectiva terenului care la Recaş e pus la dispoziţie gratuit de către Stat, varianta cu Remetea Mare era mult mai scumpă pentru buget.

Şi Ministerul Transporturilor a recunoscut că s-a stabilit varianta cu Remetea Mare, la sugestia directă a administraţiei judeţene. La Recaş, Primăria pusese la dispoziţie un teren public, iar la Remetea proiectul ar fi presupus exproprieri şi bani mulţi daţi de Stat pentru despăgubirea proprietarilor din zonă. În plus, la Recaş, se întocmise, din bani publici, şi documentaţia iniţială, care a fost şi aprobată de Ministerul Transporturilor. În aceste condiţii, se estima, încă din 2012, că în 2013 şi 2014 Timişul nu va primi niciun leu de la Guvern pentru Centrul Intermodal Zonal, deşi, dacă acesta ar fi rămas la Recaş, erau şanse mari să fie demarate investiţiile, pentru care exista deja documentaţie aprobată. Adoptarea bugetului pe 2013 şi 2014 a confirmat aceste prognoze.

Din cauza acestei situaţii, în momentul de faţă, nu Timişoara, care are unul dintre cele mai vechi proiecte pentru realizarea unui centru intermodal de transport, este favorită pentru finanţarea acestei investiţii, ci Iaşiul. Este vorba despre un proiect promovat de CJ Iaşi, care a realizat toată documentaţia preliminară realizării unui astfel de centru în comuna Holboca. Proiectul, întocmit în timp record, a avut mult mai multă trecere la Ministerul Transporturilor, poate şi pentru că acesta a fost condus câteva luni de ieşeanul Relu Fenechiu, aflat acum în penitenciar.

Deputat Alin Popoviciu: „România a pierdut 20 de milioane de euro, care se întorc la Bruxelles”

Alin PopoviciuDeputatul PNL de Timiş Alin Popoviciu afirmă că, dacă rămânea în locaţia de la Recaş, poate că Intermodalul Timişului era deja gata. „Exista o finanţare de 20 de milioane de euro, şi proiectul de la Recaş era primul pe listă, fiind în stadiul cel mai avansat. După care, în urma demersurilor CJ Timiş, s-a schimbat locaţia, şi am ajuns ultimii pe listă. La Recaş documentaţia era gata, iar Primăria punea la dispoziţie terenul. Peste tot în ţară proiectele de Intermodale erau în stadii incipiente. Acum se pare că nu se va mai face nici în Timiş, şi nici în altă parte, tocmai din cauză că proiectele nu sunt suficient de avansate. Şi astfel România a pierdut 20 de milioane de euro, care se întorc la Bruxelles. Raportat la această realitate, Bojin poate să spună ce vrea el. Banii sunt pierduţi, pentru că la Consiliul Judeţean s-a dorit ca Intermodalul să se realizeze neapărat la Remetea Mare. Ăsta e PSD-ul”, mai spune Alin Popoviciu.

Print Friendly, PDF & Email