Printre “minunile” noului Cod de Procedură Penală se numără şi notificarea interceptărilor, care vor putea fi realizate abia după ce persoanei învinuite i se aduce la cunoştinţă faptul că a fost pusă sub urmărire penală. Or, evident, în aceste condiţii, se poate renunţa cu totul la acest instrument probatoriu, conform opiniilor unor judecători şi procurori.
Ascultarea telefoanelor post-notificare, inutilă
Tot mai multe persoane din Justiţie denunţă modul în care se modifică în ultima perioadă nu doar Codul Penal, şi Codul de Procedură Penală. Recent, şi şeful D.N.A., procurorul Codruţa Kovesi, a declarat că o prevedere din noul Cod de Procedură Penală va face inutile interceptările, în condiţiile în care, înainte de a se obţine autorizaţie pentru acestea, persoana vizată în anchetă va trebui înştiinţată că este urmărită penal: “Există o prevedere care va intra în vigoare în noul Cod de Procedură Penală şi care ne cere să fie începută urmărirea penală înainte să putem obţine autorizaţie de interceptare. Practic, noi trebuie să îl chemăm imediat pe cel cercetat şi să îi prezentăm învinuirile. Vă daţi seama că, ulterior, interceptarea devine inutilă”. Procurorul-şef al D.N.A. a adăugat că, pentru a fi începută urmărirea penală în cazul unui ministru, va fi necesară o aprobare din partea Parlamentului. Acest lucru, susţine ea, înseamnă că, din acel moment, “practic, investigaţia devine publică”.
Codruţa Kovesi a comentat problema interceptărilor şi din perspectiva eficienţei organelor de urmărire penală, dând exemplul unei reţele internaţionale de trafic de droguri, în care un procuror din străinătate cere prin comisie rogatorie interceptarea unui traficant: “Noi ar trebui să îi explicăm procurorului american că nu putem să-l interceptăm, pentru că mai întâi trebuie să-l chemăm să-i prezentăm învinuirile”.
Totodată, Codruţa Kovesi a subliniat că infracţiunile de corupţie se comit, prin natura lor, în spaţii închise, în condiţii de confidenţialitate. “Nu strigă cineva «Hei, vecine, hai că vreau să iau mită, vreau să am martori!». Este nevoie de aceste interceptări, dar nu există dosare în care să avem doar interceptarea comunicaţiilor. Nu există niciun dosar făcut exclusiv pe interceptări”, a declarat ea, adăugând că un rechizitoriu se întocmeşte prin administrarea mai multor probe.
Procurorul-şef al D.N.A. mai spune că i-a solicitat ministrului Justiţiei modificarea acestui act normativ, menţionând că, deocamdată, nu a primit un răspuns. Ea adăugat că la nivelul Ministerului Justiţiei există un grup de lucru pentru noul Cod de Procedură Penală, D.N.A. având un reprezentant în acesta.
“Nu mai au rost interceptările, cu o asemenea reglementare”
Procurorul-şef al D.I.I.C.O.T. Timişoara, Mircea Andreş, susţine că, deşi există şi acum obligaţia notificării persoanei în cazul căreia începe urmărirea penală, eventuala programare a interceptărilor abia după acest moment ar face inutil acest instrument probatoriu: “Interceptările nu se pot face doar după ce o persoană este notificată că este urmărită penal, pentru că nu mai au niciun rost. Este evident că persoana în cauză va fi pusă în gardă, iar interceptarea nu-şi va mai avea sensul”.
“Să vedem ce formă va avea până la urmă Codul”
Ion Braşoveanu, procuror general al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Timişoara, susţine că ar trebui să se aştepte ajungerea la o formă definitivă a actualului Cod de Procedură Penală. “În momentul de faţă nu ştim cu siguranţă ce se va elimina şi ce se va adăuga. Cred că ar trebui să mai aşteptăm, până se ajunge la o formă definitivă, pentru a putea discuta pe ceva concret. Ipotetic vorbind, evident că este puţin probabil ca, după aducerea la cunoştinţă a punerii sub urmărire penală, interceptările să mai fie utile, ca probă.”
“După ce i se aduce la cunoştinţă unei persoane începerea urmăririi penale, interceptarea ei nu mai are sens”
Potrivit judecătorului Cristi Danileţ, membru în C.S.M., realizarea interceptărilor abia după notificarea persoanei cu privire la începerea urmăririi penale goleşte de sens acest instrument probatoriu: “Este evident că, dacă o persoană este anunţată că s-a început procedura de urmărire penală împotriva ei, interceptările nu-şi mai au sensul. Însă nu întotdeauna interceptările se fac pe o anumită persoană, ci pe un număr de telefon, şi probabil că, în noua variantă, ar putea fi realizate eventual între momentul în care se începe urmărirea penală pentru faptă şi momentul în care se începe urmărirea penală împotriva unei persoane. După acest moment, când persoanei i se aduce la cunoştinţă faptul că e pusă sub urmărire penală, interceptarea nu trebuie continuată, pentru că nu-şi mai are sensul”.
Puţini timişeni reclamă abuzuri legate de interceptări
Deşi s-a vorbit mult despre abuzurile care se pot comite pe linia interceptărilor nejustificate, mulţi dintre cei care devin ţinte ale abuzurilor sau ilegalităţilor nu sesizează autorităţile. E un aspect pe care îl confirmă şi structurile de profil locale, respectiv reprezentanţii timişoreni ai instituţiei Avocatului Poporului, respectiv ai Ligii pentru Apărarea Drepturilor Omului Timiş.
Nu o dată, interceptările şi gestionarea acestora au constituit motive de dispută în instanţele timişene. De exemplu, la Curtea de Apel Timişoara, într-un proces legat de trafic de migranţi, început în 2008 şi nominalizat pe portalul de hotărâri judecătoreşti Jurindex, fără să se deconspire numele protagoniştilor, printr-o decizie penală se consemna că avocatul a obiectat că nu a avut acces la interceptările propriu-zise. S-a susţinut, în acest caz, că “s-a încălcat dreptul la apărare şi la un proces echitabil, prin refuzul instanţei de a pune la dispoziţia apărătorului inculpaţilor a transcrierilor convorbirilor telefonice interceptate, a transcrierii înregistrării audio a şedinţei şi a copiei caietului grefierei, dorind să invoce prin aceste solicitări anumite ilegalităţi de control judiciar”.
În plus, atunci când se face consemnarea materialului dintr-un anumit dosar de corupţie sau crimă organizată, se poate vedea că materialul probator sub formă de transcrieri de înregistrări telefonice se întinde pe sute, uneori chiar pe mii de pagini, fiind greu de crezut că toate aceste interceptări sunt relevante pentru cauza în sine, şi punându-se în discuţie respectarea dreptului la liberă exprimare al celor interceptaţi colateral, care nu au comis vreo ilegalitate.
Astfel, într-un dosar de acest gen, instrumentat anul trecut de către Curtea de Apel Timişoara, se făcea inventarul materialului probator dintr-un dosar instrumentat de D.I.I.C.O.T. Caraş-Severin, după cum urmează : “volumul I – 308 file, din care interceptări telefonice 123 de file, volumul II – 153 de file, din care interceptări telefonice 145 de file, volumul III – 212 file, din care interceptări telefonice 117 file, volumul IV – 55 de file din care interceptări telefonice 94 de file” (în ultimul caz fiind consemnate mai multe file de interceptări decât numărul total de file al dosarului). Deci, într-un singur dosar, au fost anexate mai mult de 500 de file de transcrieri de interceptări telefonice, fiind greu de crezut că tot acest material este util sau relevant pentru instanţă.
Scandaluri legate de interceptările legale şi de momentul efectuării acestora au existat şi în Timiş. De pildă, într-unul din cazurile instrumentate de D.N.A. Timişoara, în care un funcţionar de la Departamentul de Integrare Europeană al Prefecturii Timiş a fost, în 2007, arestat pentru luare de mită, avocaţii apărării menţionau, în recursul de la Curtea de Apel Timişoara, că procurorul D.N.A. a solicitat şi obţinut două autorizaţii de interceptare a convorbirilor telefonice pentru două telefoane mobile şi o autorizaţie de interceptare ambientală, înainte de începerea urmăririi penale. Avocaţii apărării susţineau în recurs că, “dacă s-ar înlătura interceptările telefonice şi înregistrările din mediul ambiental, obţinute total neprocedural, nu ar mai exista la dosar nicio dovadă în sprijinul vinovăţiei inculpatului”.
Procurorii D.N.A. s-au apărat faţă de această acuzaţie, susţinând că, deşi Constituţia României stipulează că autorităţile publice respectă şi ocrotesc viaţa intimă, familială şi privată şi că secretul convorbirilor telefonice şi al celorlalte mijloace legale de comunicare este inviolabil, dreptul la intimitate „poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale”.
Totodată, la controalele făcute în teritoriu, C.S.M. a găsit şi în Timiş nereguli legate de evidenţa autorizaţiilor de interceptare date de instanţe. De exemplu, anul trecut, la Judecătoria Lugoj, inspectorii C.S.M. consemnau că din registrul de evidenţă a interceptărilor şi autorizărilor înregistrărilor “nu rezultă numărul dosarului instanţei şi data pronunţării încheierii, iar în dosarele înregistrate nu se face menţiunea prin rezoluţie, a datei de primire a dosarului iar procurorul nu semnează de preluare a dosarului de urmărire penală şi a autorizaţiei emise”.
Ultimele comentarii