Incubatorul de Afaceri Timişoara, un proiect cu bani publici eşuat inexplicabil

Din 2005, Consiliul Judeţean Timiş nu a mai plătit cotizaţiile

Consiliul-Judetean-TimisUnul dintre exemplele nefericite de tentative ale autorităţilor locale de a se implica în stimularea mediului de afaceri este cel al Incubatorului de Afaceri Timişoara. Iniţiat în urmă cu 12 ani, cu intenţia de a impulsiona antreprenorii locali aflaţi la început de drum, centrul este în insolvenţă de patru ani. Acuzaţiile se îndreaptă cu precădere către Consiliul Judeţean Timiş.

 

Intenţii bune, final lamentabil

De ceva timp, Consiliul Judeţean Timiş se chinuie să iasă din parteneriatul iniţiat cu Universitatea Politehnică Timişoara şi Primăria Timişoara pentru Incubatorul de Afaceri Timişoara UBIT.  Demersurile sale nu au avut până acum rezultatul scontat şi pentru că vina pentru eşecul acestui proiect, în speţă al societăţii administratoare, care este de patru ani în insolvenţă îi este atribuită cu precădere administraţiei judeţene.

Incubatorul de afaceri şi-a început activitatea în 2004, moment în care fiecare dintre parteneri s-a angajat să cotizeze la acest proiect 400.000 de lei, spaţiul de pe bulevardul Republicii nr. 9 fiind pus la dispoziţie de Universitatea Politehnica Timişoara. Administraţia judeţeană nu şi-a plătit, însă, cofinanţarea stabilită.

Aşa să face că în anul 2012, fără finanţare, incubatorul şi-a stopat activitatea, moment din care Universitatea Politehnică Timişoara încearcă să recupereze retroactiv de la CJ Timiş aproximativ 850.000 de lei, reprezentând chiriile neplătite şi penalităţile aferente. „Aceasta a fost decizia Direcţiei Economice a Consiliului Judeţean Timiş. Au existat multe discuţii pe acest subiect, şi argumentul adus a fost că nu s-ar recomanda forma de finanţare, care presupunea acordarea unor sume unei societăţi comerciale”, ne-a declarat Sergiu Bălaşa, directorul Agenţiei de Dezvoltare Economică a CJ Timiş.

CJ Timiş nu şi-a achitat contribuţia către incubatorul de afaceri niciodată, în ciuda numeroaselor solicitărilor venite de la ceilalţi doi parteneri. „Toată lumea a considerat că e un model ce s-a făcut acolo şi că era singurul incubator adevărat în acord cu conceptul care funcţionează în lume. Dar, sub aspectul administrării financiare, a fost un dezastru”,  spune primarul Timişoarei, Nicolae Robu.

Rămâne de văzut ce se va stabili în urma procesului de insolvenţă. Cert este că o afacere în care s-au investit timp de opt ani resurse şi bani publici a eşuat, deşi ar fi putut avea continuitate pe viitor, pe acest segment de activitate.

Despre desfiinţarea UBIT se vorbeşte la CJ Timiş din 2012, fără să se ajungă la un rezultat concret, în sensul lichidării pachetului de acţiuni la această societate. După zece ani de asociere, reprezentanţii CJ Timiş au ajuns la concluzia că, deşi proiectul şi-a atins în general obiectivele, din punct de vedere funcţional s-au constatat “o serie de disfuncţii în ceea ce priveşte asigurarea cofinanţărilor pentru funcţionarea incubatorului şi managementul cooperării în cadrul consorţiului”.

Prin urmare, s-a stabilit că activitatea s-a desfăşurat la un nivel inferior celui planificat, iar performanţele obţinute, deşi bune, sunt sub posibilităţi, astfel încât Consiliul de Conducere al Asocierii în Participaţiune a decis încetarea Asocierii şi dizolvarea SC Ubit SRL Timişoara.

Luând în considerare disfuncţionalităţile constatate care, spuneau reprezentanţii CJ Timiş, în anul 2012, „determinau expunerea la riscuri a tuturor membrilor Asocierii în participaţiune prin neîndeplinirea obligaţiilor legale pentru exploatarea obiectivului Incubator de afaceri şi centru de transfer tehnologic în domeniul software Timişoara”, administraţia judeţeană a decis, după zece ani, renunţarea la această asociere. După trei ani de la această decizie, încă nu s-a întâmplat nimic în acest sens, deşi societatea a ajuns în insolvenţă. Iar CJ Timiş nu a pomenit nimic despre vina sa în eşecul acestui proiect.

Primăria Timişoara, victimă colaterală

După ce a fost luată la întrebări de reprezentanţii Fiscului, care au iniţiat un audit extins la UBIT, firma care administra Incubatorul de Afaceri Timişoara, Primăria a iniţiat noi demersuri pentru a scăpa de acest parteneriat.

Municipalitatea a desemnat, anul trecut, doi angajaţi de la Direcţia Economică şi Serviciul Juridic, ca reprezentanţi ai SC UBIT SRL din partea Consiliului Local Timişoara, în calitate de asociat al operatorului economic, pentru desfăşurarea şi finalizarea inspecţiei economico-financiare demarate de către Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Timiş, precum şi a tuturor demersurilor legale necesare dizolvării şi lichidării firmei.

Deşi ar fi trebuit de mult să verifice în ce stadiu se mai află această asociere aferentă Incubatorului de Afaceri, în care Municipalitatea e partener alături de Consiliul Judeţean Timiş şi de Universitatea Politehnică, Primăria Timişoara a constatat că e luată la întrebări de reprezentanţii Fiscului, care au iniţiat un audit extins la această societate, pentru care s-a demarat procedura preliminară pentru declararea insolvenţei de ani buni. Astfel, Municipalitatea trebuie să răspundă pentru o asociere despre care probabil nu mai ştie mare lucru, dar pentru care e responsabilă, în calitate de partener.

Demersuri tardive

Sigla UBIT TimisoaraNu se ştie în ce măsură a monitorizat Primăria acest parteneriat de-a lungul anilor. Cert este că, la fel ca şi CJ Timiş, Primăria Timişoara susţine că încă din 2012 a iniţiat demersuri, alături de Universitatea Politehnică pentru dizolvarea pe cale amiabilă a asocierii în cauză, fiind adoptată şi o Hotărâre de Consiliu Local prin care se aproba “dizolvarea şi  radierea din Registrul Comerţului a UBIT SRL.”

Cu toate acestea, societatea în cauză se pare că a dovedit adevărate calităţi de supravieţuitoare, Primăria recunoscând acum că demersurile de lichidare nu s-a finalizat din cauza unor reprezentanţi din conducerea societăţii, dar şi a obligaţiilor neachitate ale CJ Timiş.

“Deşi Municipiul Timişoara şi Universitatea Politehnica Timişoara au  întreprins demersurile necesare, finalizarea procedurii de dizolvare/lichidare pe cale amiabilă a eşuat datorită, pe de o parte, refuzului unor reprezentanţi ai conducerii Ubit SRL de a-şi îndeplini sarcinile de serviciu şi de a duce  la îndeplinire hotărârile Adunării Generale  a Asociaţilor şi, pe de altă parte, din cauza lipsei voinţei politice comune a tuturor celor trei asociaţi, respectiv a  refuzului Consiliului Judeţean Timiş  de a onora obligaţiile de finanţare asumate prin Contractul de Asociere în Participaţiune şi documentele ulterioare. Drept urmare, Universitatea Politehnica Timişoara a depus cerere de deschidere a procedurii de insolvenţă a Ubit SRL şi cerere de chemare în judecată a unor reprezentanţi ai fostei conduceri”, spun oficialii Primăriei.

Anul trecut, Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Timişoara a înştiinţat Primăria, în calitate de asociat la Ubit, că a demarat un audit extins la această societate, solicitându-i să desemneze o persoană care să reprezinte municipalitatea în acest control în care se va verifica tot ce s-a plătit, s-a primit şi s-a cumpărat de către această societate, pe parcursul anilor de activitate.

Controlul s-ar putea finaliza cu surprize mari, atâta vreme, cât potrivit reprezentanţilor Ministerului Finanţelor, reprezentanţii contactaţi din conducerea societăţii “nu prezintă organelor de inspecţie economico-financiară evidenţa contabilă a societăţii în perioada supusă controlului, ignorând solicitările verbale şi scrise ale organelor de inspecţie”.

Aşa se face că, tardiv, Primăria Timişoara a fost nevoită să desemneze un reprezentant care să dea explicaţii la Fisc, intenţionând să depună o cerere de intervenţie în procesul de deschidere a procedurii de insolvenţă demarat de Universitatea Politehnică şi să dea în judecată o serie de reprezentanţi ai conducerii societăţii.

Acest caz este edificator pentru situaţia legată de parteneriatele în care au fost angrenate în ultimii ani diverse instituţii timişene. Acum, practic, Primăria, trebuie să răspundă pentru o societate despre care probabil că nu a mai aflat foarte multe în ultimii ani, deşi avea calitatea de asociat în acest parteneriat.

După modelul Primăriei, şi CJ Timiş pare foarte grăbit să scape de implicarea în parteneriatul cu firma care administra Incubatorul de Afaceri.  La sfârşitul anului trecut, Consiliul Judeţean Timiş a pregătit un proiect menit să degreveze instituţia de problema spinoasă a UBIT, prin desemnarea unor reprezentanţi care să se ocupe de demersurile necesare în vederea dizolvării şi lichidării societăţii. Nici administraţia judeţeană nu face un secret din faptul că în prezent societatea face obiectul unor controale extinse. „În urma unor controale făcute de Curtea de Conturi şi Direcţia Finanţelor Publice a Judeţului Timiş au fost semnalate anumite nereguli în desfăşurarea activităţii societăţii, datorii la plata chiriilor către asociatul Universitatea Politehnică Timişoara, care, coroborate cu faptul ca această societate nu mai desfăşura o activitate constantă, programul cu fonduri europene fiind finalizat, au condus în prezent la intrarea în insolvenţă a societăţii”, menţionează reprezentanţii administraţiei judeţene. Şi tot ei spun că administratorul le-a solicitat depunerea documentelor contabile ale societăţii.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Jurnalist Timpolis, bogdan.piticariu@timpolis.ro