Finanţare pentru circulaţia navigabilă pe Bega

După aproape 60 de ani de la închiderea circulaţiei navigabile pe Bega, s-a găsit finanţare pentru reluarea acestui proiect , prin cooperarea regională româno-sârbă.

 

Primele curse de pasageri, pe Bega, au fost făcute în 1869, după deschiderea Oficiului de Navigație din Timișoara. Apoi, în 1958, circulaţia navigabilă pe acest canal a fost închisă. După aproape 60 de ani de la acel moment, cooperarea regională pentru culoarul navigabil Bega îşi găseşte finanţare. Acest lucru face posibilă realizarea unui proiect mixt de transport şi turism, ce include navigaţia pe Bega şi ciclismul turistic pe pista de pe malul acestui canal, pe tronsonul Timişoara-Zrenjanin, Serbia.

Pentru dezvoltarea infrastructurii se impun, însă, mai multe tipuri de lucrări de modernizare, începând cu cel mai important obiectiv, cel de refacere a nodului hidrotehnic Sânmihaiu Român.

Recentul anunţ cu privire la semnarea de către ministrul delegat pentru Fonduri Europene, Rovana Plumb, a acordului de finanţare pentru acest proiect, în valoare de 14 milioane de euro, concretizează într-un orizont clar şi imediat realizarea acestei investiţii majore, destinate traficului fluvial în Banat”, spune deputatul PNL de Timiş, Marilen Pirtea, care este şi secretar al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci a Camerei Deputaților.

De refacerea nodului hidrotehnic Sânmihaiu Român, atrage acesta atenţia, depinde navigabilitatea Canalului Bega, între Timişoara şi Zrenjanin, iar finanţarea lucrărilor va avea un beneficiu major, constând în completarea ofertei turistice şi comerciale a regiunii cu alternativa transportului navigabil.

Etapele de licitare şi de realizare a lucrărilor presupun existenţa unui acord între România şi Serbia, prin care este vizată şi deschiderea punctului de frontieră între cele două ţări vecine, pe Canalul Bega, implicând avizele celor două Guverne, explică deputalul liberal. Acesta mai spune că pentru prioritizarea paşilor ce trebuie făcuţi pentru realizarea acestui acord ar fi oportună constituirea unei Comisii interministeriale, prin care să fie susţinute administrativ etapele de parcurs în derularea proiectului.

Prin semnarea contractului de finanțare pentru proiectul „Consolidarea și reamenajarea infrastructurii navigabile a Canalului Bega” devine realistă opţiunea transportului navigabil în Banat, Bega acoperind o arie în care se află o populaţie de aproape jumătate de milion de cetăţeni şi în care se înregistrează anual câteva sute de mii de turişti, cu perspective de multiplicare a numărului turiştilor, declară Marilen Pirtea.

Perspectiva anului 2021, când oraşele înfrăţite Timişoara şi Novi Sad vor fi capitale culturale europene, este cu atât mai bine consolidată prin alternativa transportului navigabil, iar finanţarea dezvoltării Canalului Bega este un obiectiv strategic, unul dintre cele mai importante proiecte desfăşurate în ultimii ani de România şi Serbia”, conchide deputatul PNL Marilen Pirtea.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Jurnalist Timpolis