Fără ajutoare de stat pentru aeroporturile cu mai mult de 200.000 de pasageri pe an

Ce se va întâmpla cu Aeroportul Timişoara?

Aeroportul din Timişoara nu va fi afectat în cazul în care Comisia Europeană va stopa acordarea ajutoarelor de stat pentru aeroporturile regionale cu mai mult de 200.000 de pasageri pe an, susţine un oficial al C.J.Timiş. Şi asta având în vedere că administraţia judeţeană face demersuri să fie încadrat în actele oficiale ale Comisiei Europene ca şi centru intermodal de transport persoane. Fostul director al Aeroportului Timişoara, se declară sceptic că acest demers va reuşi.

Comisia Europeană a anunţat că vrea să stopeze acordarea ajutoarelor de stat pentru aeroporturile regionale cu mai mult de 200.000 de pasageri pe an.

Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Timiş, Marian Vasile – care a participat zilele trecute la şedinţa Biroului Executiv al Adunării Regiunilor Europene, unde a condus Comisia Economică şi de Dezvoltare Regională a Adunării Regiunilor Europene – declară că nu este de acord cu această iniţiativă. Motivând că, dacă această reglementare va fi aprobată, aeroporturile luate în discuţie nu mai pot fi susţinute financiar din fonduri publice, după o perioadă de tranziţie de zece ani.

Aeroportul International Traian Vuia TimisoaraMarian Vasile apreciază că demersul Comisiei Europene va duce, în timp, la decăderea unor aeroporturi regionale, a conectivităţii interregionale şi a economiei pe care o susţin aceste aeroporturi: “Bineînţeles că regulile jocului sunt clare: competiţie corectă, eficientă şi atragerea de investitori privaţi, însă fără o astfel de finanţare publică, unele aeroporturi nu se vor putea descurca, ba chiar s-ar putea închide. Sper să nu fie şi cazul unor aeroporturi din România, multe dintre ele primind până acum ajutor de stat pentru dezvoltare şi operare”.

Totuşi, oficialul C.J. Timiş susţine că Aeroportul Timişoara nu va fi afectat de noua reglementare a Comisiei Europene, având în vedere că administraţia judeţeană face demersuri să fie încadrat în actele oficiale ale Comisiei Europene ca şi centru intermodal de transport persoane, acest statut oferindu-i posibilitatea de a obţine ajutorul de stat necesar pentru dezvoltare.
Cornel Sămărtinean, fost director al Aeroportului Internaţional “Traian Vuia” Timişoara, se declară sceptic faţă de această afirmaţie, susţinând că, pentru ca aeroportul să devină centru intermodal, este nevoie de investiţii foarte mari, în valoare de aproape o sută de milioane de euro, bani de care C.J. Timiş nu crede că va dispune prea curând.

Cornel Sămărtimean mai spune că măsura C.E. poate fi bună dacă ne raportăm la rezultatele financiare ale marilor aeroporturi europene, care se susţin din taxele de aeroport ale pasagerilor, în urma cărora se acumulează venituri consistente. Însă, în România, “majoritatea aeroporturilor vor avea de suferit în condiţiile în care acestea depind de ajutorul de la stat”.

Marian Vasile anunţă că, la mijlocul lunii septembrie, înainte de a emite raportul final către Comisia Europeană, va susţine punctul de vedere şi în cadrul Parlamentului European, unde va avea loc o ultimă şedinţă a grupului de lucru al A.R.E.: “E nevoie ca instituţiile centrale europene să se apropie mai mult de autorităţile regionale şi judeţene. De altfel, unii europarlamentari cu care m-am întâlnit deja recunosc această lipsă de comunicare eficientă între cele două paliere”.

Print Friendly, PDF & Email

Articol scris de

Jurnalist Timpolis