Federația Asociațiilor de Locatari Timișoara transmite că a identificat în proiectul Noului Regulament de Funcționare al Sistemului de Administrare al Parcărilor Publice, TimPark, mai multe aspecte care le vor crea probleme timişorenilor şi spun că acestea trebuie să fe cunoscute înainte de votarea regulamentului.
O nouă consultare publică pentru sistemul de parcări publice, a doua, este programată să aibă loc luni, 18 octombrie, de la ora 16, în format electronic, pe Zoom.
„Dacă nu se vor face modificări, În felul în care a fost gândit acest Regulament ar afecta negativ pe foarte mulți posesori de mașini”, atrag atenţia reprezentanţii Federației Asociațiilor de Locatari Timișoara.
Printre problemele identificate de FALT se numără:
1. Faptul că prea multe instituții beneficiază de abonamente gratuite și de un număr prea mare de abonamente pe instituție, acest articol prevede că vor fi exceptate de la plata Timpark: a) vehiculele corpului diplomatic, b) vehiculele de intervenție (ambulanță, SMURD, pompieri, politie, jandarmerie, Ministerul Justiției, MApN, Ministerul Public, Poliţie Locală, etc.) aflate în misiune; c) motoretele şi motocicletele; d) vehiculele utilizate de către instituții ale statului (cum ar fi, spre exemplu: Poliţie, Jandarmerie, Ministerul Justiției, MApN, Ministerul Public, Poliţie Locală, Primăria Municipiului Timișoara, Serviciul Român de Informații etc.), pentru misiuni operative în teren necesare pentru ducerea la îndeplinirea a sarcinilor de serviciu ale acestor instituții, cazuri ce vor fi analizate, în baza unor solicitări justificate, de către conducerea operatorului.
În aceste cazuri, „numărul de abonamente ce poate fi eliberat este limitat la maximum 20 de abonamente/instituție solicitantă, cu luarea în considerare a justificărilor aduse de către instituțiile solicitante”.
Menţionând că nu se referă la Ambulanță, la SMURD, la Pompieri, Petru Olariu, preşedintele FALT, solicită ca toate acele instituții menţionate ca fiind exceptate de la plata abonamentelor TimPark „să își plătească și ele parcări ca și orice cetățean de rând. Cum ar fi dacă s-ar merge mai departe și s-ar spune ca aceste instituții să nu plătească utilitățile.”
Reprezentantul FALT se declară surprins şi de numărul mare de abonamente gratis destinate Primăriei Timișoara, care are 40 de abonamente (20 pentru Municipalitate şi 20 pentru Poliția Locală): „Nu știm dacă Primăria chiar are 20 de mașini alocate. Nu înțelegem de ce acestea pot parca pe domeniul public fără a plăti.”
2. Rezervarea prea multor locuri de parcare pentru instituţii, ceea ce duce la situaţia în care cetățenii care au treabă la aceste instituții să nu găsească un loc de parcare.
3. Posibilitatea închirierii unor locuri de staționare sau parcare, din proximitatea unei anumite locații, de către următoarele categorii de instituții: a) instituții bancare; b) Agenți economici; c) Instituții spitalicești private.
Închirierea locurilor de parcare ar trebui să fie cât mai limitativă, spune FALT: „Agenții economici ar trebui să își construiască propriile parcări și nu să închirieze locuri de parcare aparținătoare domeniului public. Așa cum la orice construcție la autorizare se impune un număr de locuri de parcare, și agenții economici ar trebui să fie de tratați la fel. Suntem cu totul de acord cu închirierea unor locuri de parcare dacă ele ar fi destinate celor care apelează la acest instituții și nu pentru angajații proprii. Procentul de 30% este mult prea mare, cu excepția locurilor de parcare de la spitale.În măsura în care se aplică dreptul la închiriere, considerăm că orice persoană fizică sau juridică ar trebui să aibă dreptul la închiriere pentru parcări la sediu și care își desfășoară activitățile la sediu.”
4. Anunţarea străzilor pe care Municipalitatea intenţionează ca, în interiorul zonei de aplicare a sistemului de taxare, să aplice sisteme de control al accesului – senzori de prezență sau camere video de supraveghere pentru gestiunea generală a sistemului.
5. Mărirea intervalului orar de la 8 la 17, cu de la 8 la 20: „Nu înțelegem care este raționamentul pentru că, după ora 17 nu mai e aglomerație. Doar dacă dorim bani în plus de la cetățeni. La fel nu înțelegem de ce se aplică sistemul și în zilele de sâmbătă în zona roșie, galbenă și albastră; iar în zona verde s-a introdus de luni până duminică, tot între orele 8- 20. În alte țări din UE, precum Austria, nu există un sistem de parcare pentru zilele de sâmbătă și duminică, precum cel inițiat de TimPark.”
6. Itroducerea locurilor de parcare mixte fără a avea suficiente locuri de parcare este foarte dificil de aplicat: „Intenția declarată de a da posibilitatea unui proprietar de mașină ca atunci când ajunge la domiciliu să găsească un loc de parcare liber, este foarte lăudat, dar foarte greu de pus în practică. Chiar dacă prin regulament se precizează că în intervalul orar 17-8 se poate parca doar cu abonament de tip Rezidențial, nu se rezolvă problema pentru această categorie de cetățeni pentru că nu sunt suficiente locuri de parcare în cartiere. (…) O măsură de a interzice parcarea microbuzelor sau a altor mașini de firmă în cartiere, ar mai rezolva într-o oarecare măsură problema parcărilor.”
Măsura ca toți proprietarii de autovehicule să dețină abonament de tip Rezident nu rezolvă problema locurilor de parcare, în afara faptului că se mai încasează niște bani în plus, adaugă FALT
7. Introducerea taxării progresive, pe anumite străzi, la anumite intervale orare, în funcție de durata ocupării unui loc de parcare din acea stradă/parcare: „Până acum era un număr de aproximativ patru străzi pe care nu se putea parca cu abonament, e vorba de zonele Lenau, Modex, în spate la Bega Center, Brediceanu, iar acum se prevede taxarea progresivă pe şapte străzi cu posibilitatea de extindere pe foarte mute străzi, fără să ni se spună ce intenție are Primăria, care e numărul real de străzi pe care vor să aplice taxarea progresivă, care ar duce la o plată de 76 lei pe zi, mult prea mare. Creșterea numărului de străzi cu taxarea progresivă va duce la eliminarea unor drepturi conferite de abonamentul combinat, dar prețul pentru un abonament combinat a crescut foarte mult, chiar dacă beneficiile sunt mai mici. Nu înțelegem de ce un posesor de abonament pentru zona roșie nu poate parca în zona galbenă sau albastră, când el, de fapt, plătește un tarif mai mare și nu poate parca într-o zona în care tariful este mai mic.”
FALT susţine că obligarea la achiziționarea unui abonament combinat nu este altceva decât o sursă de venit nejustificată pentru Primărie, menâionând, în plus, că extinderea sistemului de parcări pe străzi în care nu s-au construit parcări, ci doar marcări cu vopsea, nu este corectă: „Dacă nu se vor face parcări în cartiere pe mai multe nivele, problema nu se va rezolva decât într-o infirmă rezolvare.”
Referitor la abonamentul tip rezident, FALT consideră că acesta trebuie să se aplice, dar pentru parcările construite ca atare și nu pentru parcarea pe o stradă pe care s-a marcat cu vopsea: „Util ar fi să se rezolve problema parcării pe zi, așa cum există acum, adică prin SMS poți plăti parcarea pe o oră sau parcarea pe o zi, care acum este de ~0.42 euro/oră și ~3,57 euro/zi, dar în proiect nu o mai regăsim.”
Federația Asociațiilor de Locatari Timișoara este o organizație neguvernamentală care reprezintă interesele a peste 3.547 de asociații de locatari sau proprietari din Timișoara.
Propunerea actuală a noului Regulament TimpPark poate fi citită la acest link: https://www.primariatm.ro/2021/09/28/regulamentul-de-functionare-a-sistemului-de-parcare-a-autovehiculelor-in-municipiul-timisoara/
Pentru consultarea din 18 octombrie, cei interesaţi pot trimite cerere de înscriere pentru intervenție live pe adresa de mail: cabinet.viceprimar1@primariatm.ro, până în data 16 octombrie, ora 12. Linkul pentru platformă va fi comunicat în ziua dezbaterii tuturor celor care s-au înscris, iar dezbaterea va putea fi vizionată live pe pagina noastră de Facebook.
Ultimele comentarii