Introducerea testelor de evaluare pentru elevii de clasa a doua, a patra şi a şasea este susţinută de reprezentanţii Fundaţiei Mişcarea Populară Timiş. Explicaţia este că, printr-o evaluare sistematică, se poate realiza o diagnoză corectă a sistemului de învăţământ românesc şi poate fi promovată meritocraţia.
Evaluare continuă, la niveluri intermediare
Sistemul de învăţământ românesc are nevoie de o resuscitare, astfel încât, peste cel puţin zece ani, să putem avea elevi care să nu se mai teamă de examenul de bacalaureat sau de examenele de admitere la facultăţi. Însă acest lucru nu poate fi realizat fără o evaluare sistematică, la finalul mai multor cicluri de învăţământ, opinează specialiştii în Educaţie din cadrul Fundaţiei Mişcarea Populară. Aceştia propun ca elevii să fie evaluaţi inclusiv la sfârşitul claselor intermediare dintr-un ciclu de învăţământ, mai exact la clasele a doua, a patra şi a şasea, în condiţiile în care, în momentul de faţă, evaluarea cunoştinţelor nu se realizează decât o dată la opt ani, la sfârşitul gimnaziului, şi la alţi patru ani, prin examenul de bacalaureat. Obiectivul acestor testări este tocmai realizarea unei diagnoze corecte a sistemului de învăţământ primar şi gimnazial. “Testele se dau doar la finalul unui ciclu de învăţământ, când nu se mai poate face nimic şi când, în mod inevitabil, constatăm eşecul şcolarizării”, spune prof. univ. dr. Otilia Hedeşan, prorector al Universităţii de Vest din Timişoara şi membru fondator al Fundaţiei Mişcarea Populară Timiş.
Cele trei clase la care se vor introduce evaluări, explică Otilia Hedeşan, nu au fost alese întâmplător, ci prin prisma faptului că la fiecare dintre acestea este ţintit un alt nivel de competenţă pe care trebuie să-l deprindă elevul.
La nivelul clasei a doua, de exemplu, testul este pentru scris, citit, socotit. Pentru clasa a patra este un test la limba română şi matematică, o evaluare care ar trebui să reliefeze o imagine realistă asupra modului în care copiii au finalizat ciclul de studii primare, au dobândit competenţele necesare pentru a continua, mai departe, şcoala gimnazială. La evaluarea pentru clasa a şasea va fi o testare concretă axată pe limba şi literatura română şi pe ştiinţele exacte. „La această vârstă încep să se contureze caracteristicile specifice fiecărui elev. Este important ca profesorii şi părinţii să înceapă să-şi formeze o opinie asupra tipului de liceu pe care care ar trebui să-l aleagă la finalul gimnaziului”, declară Otilia Hedeşan. Aceasta susţine că evaluările nu sunt menite să clasifice elevii în funcţie de rezultatele obţinute, miza acestei succesiuni de teste fiind identificarea vulnerabilităţilor copiilor în dobândirea cunoştinţelor şi încercarea de a duce învăţământul, spre nevoile fiecărui elev în parte: „În România de azi, structura demografică pentru învăţământul şcolar arată că avem generaţii mici. Acesta este momentul pentru a-i forma pe aceşti copii”.
Otilia Hedeşan admite că există pericolul ca aceste evaluări să nu fie văzute cu ochi buni nici de profesori – pentru că pe salariile pe care le au trebuie să mai facă o muncă în plus – şi nici de elevi şi părinţi, evaluarea, în mintea multora dintre români însemnând „spectacolul înfricoşător al unor examene ratate, al eşecurilor de la bacalaureat”.
Se speră în dezvoltarea meritocraţiei
Prof. univ. dr. Alina Zamfir, şi ea membru fondator al Fundaţiei Mişcarea Populară, apreciază că, o dată implementat acest sistem de evaluări, se va putea discuta despre sistemul de meritocraţie de la clasele primare până la învăţământul superior.
Aceasta consideră că este importantă şi implicarea părinţilor în cadrul acestor activităţi, F.M.P. propunându-şi să deruleze în rândul părinţilor un set de acţiuni de informare referitoare la importanţa pe care o presupun aceste testări.
Ideea introducerii acestor tipuri de testări este agreată şi de actuala conducere a Ministerului Educaţiei şi Cercetării. Remus Pricopie, ministrul Educaţiei, declara cu o lună în urmă că acest sistem va deveni standard începând cu anul şcolar în curs, subliniind că în absenţa unor verificări şi evaluări de sistem „este imposibil să fie făcute «calibrări de sistem», iar prin introducerea evaluărilor naţionale şi la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a se poate urmări mai bine cum evoluează fiecare elev, dar şi dacă şi unde sunt probleme la nivel de şcoală, de clasă sau de elev”.
Ultimele comentarii